Krysset Stavangergata, Uelands gate og Jutulveien
Våren 2024 utarbeidet Bymiljøetaten et forprosjekt for krysset Uelands gate, Stavangergata og Jutulveien. Prosjektet har vurdert muligheten for å bygge om dagens rundkjøring til et signalregulert kryss.
- Endelig analyse ble ferdig i sommeren 2024.
- Bymiljøetaten har sett nærmere på aktuelle løsninger for krysset og har kommet til at krysset kun eventuelt vil bli ombygd i forbindelse med sykkeltilretteleggingsprosjektet som skal i gang i Uelands gate.
Hvorfor gjør vi det?Kopier lenke til denne overskriften
På generelt grunnlag vil en kryssløsning bedre forholdene for myke trafikanter ved at kjørearealet blir mindre i et kryss enn i en rundkjøring. Med et redusert kjøreareal blir ganglinjene kortere ved at fotgjengere slipper å gå rundt rundkjøringen. Videre vil en kryssløsning muliggjøre at syklister i mindre grad blir liggende i blindsonen på yttersiden av bilistene.
Signalregulerte kryss muliggjør også for å prioritere kollektivtrafikken og bidrar til å bedre fremkommeligheten for bussen.
Et signalregulert kryss vil som hovedregel ha mindre kapasitet for biler enn en rundkjøring. Det vil derfor med samme antall biler, oppstå mer kø og forsinkelser enn med dagens rundkjøring.
Hva ble kartlagt?Kopier lenke til denne overskriften
Prosjektet hadde i oppgave om i første omgang legge til rette for etablering av en standard kryss løsning. Løsningen skulle på sikt kunne oppgradere lyskrysset til en høystandard sykkelløsning i forbindelse med utbyggingen av Uelands gate basert på Forenklet konseptvalgutredning (KVU) for Maridalsveien og Uelands gate (2023) (PDF, 2.97MiB).
En oppgradering vil imidlertid kreve både erverv og en ny reguleringsplan. Det er ikke avklart hvor, eller eventuelt hvor mye, areal som er nødvendig for å etablere en høystandard sykkelløsning. Planlagt fremtidig løsning med separat sykkeltilrettelegging i krysset vil kreve noe større arealer enn det som er innenfor dagens regulerte veggrunn.
Standard kryssløsning tilpasset syklister
Høystandard sykkelløsning tilpasset syklister
FremdriftKopier lenke til denne overskriften
Våren 2024 jobbet forprosjektet med å kartlegge mulighetene og konsekvensene av ombygging. Det ble gjennomført dialog med Ruter og nødetatene før en endelig analyse ble ferdig i sommeren 2024.
Bymiljøetaten har sett nærmere på aktuelle løsninger for krysset og har kommet til at krysset kun eventuelt vil bli ombygd i forbindelse med sykkeltilretteleggingsprosjektet som skal i gang i Uelands gate.
Hvem er ansvarlig?Kopier lenke til denne overskriften
-
Oppgraderingen er et samarbeidsprosjekt mellom bymiljøetaten og vann- og avløpsetaten.
-
Prosjekterende er ViaNova AS
Dokumenter og lenkerKopier lenke til denne overskriften
Innspill fra innbyggere
4. mars varslet vi naboene rundt tiltaksområdet om det pågående arbeidet. Da mottok vi innspill fra innbyggerne som vi har svart ut.
Poltikerorientering
- Nordre Aker miljø-, plan- og samferdselskomite, 12. mars, 2024
- Sagene Miljø-, kultur- og byutviklingskomite, 13. mars 2024
Underlag
Forenklet konseptvalgutredning (KVU) for Maridalsveien og Uelands gate (2023) (PDF, 2.97MiB)
