Sykkeltilrettelegging langs ytterkant av Frognerparken – forprosjekt
Bymiljøetaten er i gang med forprosjekt med reguleringsplan for ny sykkeltilrettelegging langs Frognerparken.
- Bymiljøetaten startet opp forprosjektet september 2024
- Planforslaget forventes oversendt til PBE våren 2026
- Dersom planforslaget blir vedtatt, og bystyret gir bevilgning, går prosjektet videre til byggefasen. Byggearbeider kan trolig tidligst starte opp i 2029.
Hva skal vi gjøre?
Bymiljøetaten skal utarbeide forslag til ny reguleringsplan for å forbedre sykkeltilretteleggingen langs Frognerparken, mellom Monolitveien og Middelthunsgate. Forprosjektet skal se på mulige løsninger for ny sykkeltilrettelegging på strekningen. Som en konsekvens vil 17 gateparkeringsplasser måtte fjernes for å få plass til nytt sykkelfelt.
Reguleringsplanområdet er delt i to delområder; Middelthunsgate og Monolitveien, hvor det planlegges tiltak som krever omregulering. På strekningen mellom disse to gatene, langs ytterkanten av selve parken, planlegges det ikke tiltak som krever reguleringsendring. Sykkeltilretteleggingen på denne strekningen vil i all hovedsak beholdes som den er i dag.
Les mer om hva en reguleringsplan er.
Hvor skjer det?
Prosjektstrekningen går langs nordsiden av Frognerparken mellom Monolitveien i vest og Middelthunsgate, frem til Ring 2, i øst. Prosjektet ligger i Bydel Frogner og Bydel Ullern.
Hvorfor gjør vi dette?
Hensikten med prosjektet er å lage en sammenhengende sykkelrute langs Frognerparken og skille gående og syklende i området på en bedre måte enn i dag.
Ved å bedre sykkeltilretteleggingen langs parken, gjennom å blant annet gjøre den mer fremkommelig og trafikksikker, gjør man det mer attraktivt for syklende å velge rute tilrettelagt for dem. På denne måten reduseres omfanget av sykling inne i parken, og slik vil konflikten mellom gående og syklende inne i Frognerparken reduseres. Slik blir det også bedre for gående å ferdes i området.
Bymiljøetaten har mottatt klager på syklister som sykler på tvers igjennom parken og som skaper konflikter mellom gående og syklende. Prosjektets hensikt er derfor å løse konflikten mellom gående og syklende ved å opparbeide en attraktiv sykkelrute som leder syklistene inn til den ønskede traseen i utkanten av parken.
Plan for sykkelveinettet
Den aktuelle strekningen inngår i “Plan for sykkelveinettet,” og er en del av en viktig rute mellom Oslo-vest og sentrumsområdene øst for parken.
- Strekningen er en forlengelse av Sørkedalsruten som i dag mangler et sammenhengende tilbud for syklende fra vest.
- Sykkelrute langs Frognerparken vil koble sammen eksisterende sykkelanlegg som i dag stopper ved Monolittveien på den ene siden av parken og Middelthuns gate på den andre siden av parken.
Sykkelstrategi for Oslo
Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle. Hensikten med strategien er å bidra til realisering av miljøvennlige transportløsninger, redusere press på byens transportsystem og gatearealer, skape mer byliv og bedre folkehelsen.
Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo.
- Oslo kommunes satsing på sykkel her
- Bakgrunnen for Oslo kommunes satsing på sykkel her
- Oslo kommunes pågående sykkelprosjekter
Hva skjer når?
Oppstart forprosjekt
- September 2024: Bymiljøetaten startet opp forprosjektet
- November-desember 2024: Epost-varsling om oppstart av forprosjekt til nabolag, samt informasjon til bydel og presse.
Orientering og avklaring
- Januar/februar 2025: Orientering av bydelsutvalget i bydel Ullern og bydel Frogner.
- 4. mars 2025: Oppstartmøte med Plan- og bygningsetaten (PBE) Avklaring om at planinitiativet er i tråd med overordnede planer.
- Det vil være behov for dispensasjoner fra fredningen i Frognerparken etter kulturminneloven. Prosjektet sender søknad om dispensasjon til Byanatikvaren.
- Prosjektet samarbeider med Fornebubanen om grunnlag og tegninger for bussholdeplass ved Monolitveien.
Oppstart av detaljregulering
28. mars 2025: Kunngjøring om oppstart av detaljregulering.
Via brev, e-post og kunngjøring i avis varsles berørte beboere, næringsliv, offentlige organ og andre interessenter formelt om planoppstart. På dette tidspunktet i prosessen ønsket vi innspill fra innbyggerne. Fristen for å sende innspill var 30. april 2025.
Saksinnsyn – Plan- og Bygningsetaten, Oslo kommune
Videre arbeid med planforslag
Vår 2025 – vår 2026: Bymiljøetaten arbeider videre med planforslaget.
Oversende planforslag til PBE
Vår 2026: Planforslaget forventes oversendt til PBE
Offentlig ettersyn
PBE legger planforslaget ut til offentlig ettersyn når de har behandlet det. Her legges det opp til en åpen kontordag i området slik at innbyggere og interessenter kan involvere seg.
Politisk behandling
Planforslaget bearbeides videre, før det sendes til politisk behandling.
Vedtak og byggefase
Dersom planforslaget blir vedtatt, og bystyret gir bevilgning, går prosjektet videre til byggefasen. Byggearbeider kan trolig tidligst starte opp i 2029.
Følg saken i saksinnsyn – saksnummer 202461838
Hvem er ansvarlig?
Bymiljøetaten er tiltakshaver og forslagsstiller. Asplan Viak bistår Bymiljøetaten som planfaglig rådgivere og utarbeider forslaget til reguleringsplan.
Kontakt
Bymiljøetaten Prosjektleder Caroline Ovaska E-post: postmottak@bym.oslo.kommune.no (merk Frognerparken) Telefon: 23 48 20 30