Forprosjekt: Maridalsveien fra Carl Kjelsens vei til Brekke

Bymiljøetaten er i gang med et forprosjekt for å gjøre Maridalsveien mer attraktiv, trafikksikker og fremkommelig.

Hva skal vi gjøre?

Bymiljøetaten er i gang med utarbeidelse av forprosjekt med regulering for Maridalsveien mellom Carl Kjelsens vei i sør og Brekkekrysset i nord. Forprosjektet skal sikre en sammenhengende sykkeltilrettelegging mellom eksisterende sykkelfelt i Maridalsveien, sør for Carl Kjelsens vei, og løsningen som er foreslått i reguleringsplan for Maridalsveien på strekningen Brekke – Hammeren.

Det skal tilrettelegges for gående langs strekningen. Forprosjektet skal også arbeide for å ivareta/styrke koblingspunkt mot viktige snarveier/gangforbindelser på tvers. Knyttet til kollektivtransport, skal forprosjektet vurdere holdeplasstrukturen og sikre oppgradering av holdeplassene langs prosjektstrekningen.

Hvor skjer det?

Maridalsveien fra Carl Kjelsens vei til Brekke.

Hvorfor gjør vi dette?

Hovedhensikten med dette forprosjektet er å sikre et sammenhengende og trafikksikkert tilbud for gående, syklende og kollektivreisende mellom sentrum og Nordmarka, hvor eksisterende tilrettelegging i sør kobles sammen med planlagt tilrettelegging i nord.

Maridalsveien (Carl Kjelsens vei – Brekke) inngår i Plan for sykkelveinettet, og er vist med separat tilrettelegging for syklister. Maridalsveien har i dag sammenhengende sykkelfelt fra Lisa Kristoffersens plass og opp til Carl Kjelsens vei, men mangler tilrettelegging på strekningen videre nordover.

Plan for sykkelveinettet

Hvem er ansvarlig?

Tiltakshaver: Bymiljøetaten.

Hva skjer når?

Bymiljøetaten skal arbeide med et forprosjekt og reguleringsplanforslag. Det tas sikte på å oversende planforslaget til Plan- og bygningsetaten i løpet av 2027. Når planforslaget er sendt fra Bymiljøetaten til Plan- og bygningsetaten, vil Plan- og bygningsetaten legge planforslaget ut til offentlig ettersyn før det bearbeides og sendes til politisk behandling.

Anleggsgjennomføring kan først skje i etterkant av vedtatt reguleringsplan og detaljert byggeplan. Bymiljøetaten regner med at gjennomføringen ligger mange år frem i tid.

Hva er historien til prosjektet og hvorfor har vi startet på nytt

Langs prosjektstrekningen ble det i 2011 startet opp et forprosjekt. Bakgrunnen for prosjektet var den gang behovet for å etablere sykkelfelt og bedre tilretteleggingen for myke trafikanter i Maridalsveien på strekningen mellom Carl Kjelsens vei og Brekkekrysset. Det ble i 2014 varslet planoppstart for detaljregulering. I 2022 ble plansaken lukket grunnet manglende aktivitet. Årsaken var at planen slik den da var ville vært i konflikt med naturverdier i Akerselva miljøpark. Behovet for å sikre bedre forhold for gående og syklende vurderes fremdeles å være høyt, og det er derfor besluttet å starte forprosjektet på nytt, hvor man også legger inn oppdaterte føringer for forprosjektet.

Det foreligger utkast til detaljplan og forslag til reguleringsplan for strekningen, men mye av det tidligere utarbeidede materialet vurderes nå som utdatert. Dersom Bymiljøetaten ser at materiale kan gjenbrukes ønsker vi å spare tid og kostnader uten å måtte gjøre dobbeltarbeid. I hvilken grad materiale kan gjenbrukes vil avhenge av hvilke krav reguleringsplanprosessen setter til materialet og hvilke løsninger som blir ansett som de mest hensiktsmessige for å nå prosjektets mål.

Kontakt

Prosjektleder
Snorre Hestengen
Telefon