Forprosjekt oppgradering av Kirkegata og Stortorvet
Bymiljøetaten er i gang med et forprosjekt for oppgradering av Kirkegata og Stortorvet.
- 2024-2027: Forprosjekt med reguleringsfase.
- Totalprosjekt periode er beregnet til 7-8 år .
Hva skal gjøres?
Forprosjektet skal legge til rette for at Kirkegata skal etableres som en fotgjengerprioritert og grønn strøksgate med steder for opphold og handel. Stortorvet skal utvikles som et attraktivt, trygt og levende byrom. Prosjektet avgrenses til Kirkegata fra Myntgata i sør til og med Stortorvet i nord.
Forprosjektet omfatter omregulering av Stortorvet og deler av Kirkegata (Prinsens gate til Stortorvet), gjennom detaljregulering fremfor å endre gjeldende områderegulering.
Forprosjektet har følgende effektmål:
- Bedre forbindelsene til og gjennom sentrum
- Bedre forholdene for gående
- Bedre bymiljø
- Bedre forhold for handel, opphold og grønt
Det skal tilpasses en sporløsning for avviksspor i deler av Kirkegata for trikk og mulighet for varelevering. I tråd med overordnede føringer om blant annet trafikkreduksjon, forutsettes det at det ikke planlegges for privatbiltrafikk eller bilparkering i prosjektområdet. Vendesløyfen for trikk på Stortorvet skal beholdes.
Torget skal tilrettelegges med flere sitteplasser og for variert bruk, som for eksempel torgsalg. Det skal være et eller flere vannelementer på torget. Gangforbindelser diagonalt over plassen skal sikres.
Hvor skjer det?
Stortorvet ligger i Oslo sentrum, i det historiske området Kvadraturen og er plassert foran domkirken. Torget grenser inntil Kirkegata og Møllergata med kort gåavstand fra Jernbanetorget.
Hvordan gjør vi det?
Prosjektet er delt inn i to strekninger.
- Strekning 1 Kirkegata fra Myntgata til Prinsens gate
- Strekning 2 Kirkegata fra Prinsens gate inkludert Stortorvet
I påvente av resultatet fra nødvendig tilleggsutredning for strekning 2 har det blitt jobbet med ulik fremdrift på delstrekningene. Prosjektet startet i 2024 med delstrekning 1 og som kan tas til forprosjektering av gågate med rammesøknad innenfor føringene i områdereguleringen (bystyresak 200/19 av 19.06.2019).
Arbeidet med reguleringsplan og forprosjekt for Strekning 2 starter i 2026 og er basert på videreføring av avviksspor i Kirkegata og vendesløyfe på Stortorvet. Behovet er å opprettholde et avviksspor som knytter sammen nordre- og søndre kollektivstreng. Det gir robusthet for trikkedriften og minimerer ulempene for kundene ved avvik.
Det er også behov for å kunne etablere løsninger i Kongens gate som gir god fremkommelighet og sikkerhet for gående og syklende, som binder sammen sykkelveinettet nord-sør, og som legger til rette for varelevering.
Hvem er ansvarlig?
- Tiltakshaver: Bymiljøetaten
- Prosjekterende: Norconsult (strekning 1)
Hva skjer når?
Sommer 2024–2027: Forprosjekt med reguleringsfase. Totalprosjektets periode er beregnet til 6-7 år.
2024
Mai: Beslutning om inndeling av prosjektets strekning i to deler.
2025
- Oppstart forprosjekt på delstrekning 1. Kirkegata fra Myntgata til Prinsens gate med ekstern prosjekterende ressurs.
- 7. november ble innbyggere, næringsliv og brukere av Kirkegata invitert til å delta på en spørreundersøkelse i regi av Norconsult om bruk og ønsker for Kirkegata. Undersøkelsen ble avsluttet 19. november og svarene vil inngå i prosjektets kartleggingsarbeid for å utvikle løsninger og innhold. Resultatet av undersøkelsen publiseres på denne siden i løpet av desember 2025.
2026
Sommer/høst:
- Ferdigstillelse forprosjekt og godkjent rammetillatelse for delstrekning 1.
- Forventet oppstart av reguleringsplan og forprosjekt for delstrekning 2.
2027
Gjennomføringsfase for delstrekning 1 er aktuelt etter at Ring 1 er åpnet i 2027.
Les mer
- Kommuneplanens samfunnsdel med byutviklingsstrategi 2025
- Handlingsplan for økt byliv i sentrum 2018–2027, Bystyresak 258 av 05.09.2018
- Oslo kommunes gåstrategi 2024
- Rekkefølgebestemmelse i indre Oslo by, Bystyresak 46/17
- Gatenormal for Oslo, 04.06.2021
- Oslos strategi for overvannshåndtering 2013–2030
- Belysningsplan for Oslo sentrum 2021
- Estetisk plan 2005 – Designhåndbok for Oslo sentrum
- Kirkegata som Bylivsgate i 2022