Bylivsgata Grønland

Bylivsgata ble tilrettelagt for økt byliv med opphold og aktivitet i 2022.

  • Det er besluttet å forlenge perioden til bylivsgata som et trafikkreduserende tiltak i forbindelse med Statens vegvesens stenging av Ring 1.
  • Bylivsgata Grønland ikke ble rigget ned i oktober 2024 som planlagt, men har mulighet til å bli stående til åpningen av Ring 1 i 2027.

Hva er en bylivsgate?

  • En bylivsgate er å legge til rette for byliv ved å omgjøre veiareal med midlertidige tiltak. Gatene utvikles med medvirkning fra beboere og næringsliv for å kartlegge ønsker og behov.
  • Framtidens by skal være et sted innbyggerne og tilreisende vil være, og den skal være tilpasset hverdagsliv og et endret klima.
  • Bylivgatene i Oslo tester ut hvordan kritisk infrastruktur som fremkommelighet for nødetater, varelevering og tilgang til eiendom kan sikres, samtidig som det blir mindre trafikk og mer plass til natur og byliv.
  • Når vi etablerer bylivsgater, tar vi i bruk midlertidige trafikkreduserende tiltak som endring i kjøremønster, skilting og omdisponering av gateareal til nye opplevelser og bedre forhold for myke trafikanter.

Bylivsgata Grønland ligger i Bydel Gamle Oslo og er etablert i Gata Grønland mellom Lakkagata og Tøyenbekken.

Kart over nytt kjøremønster på Grønland (PNG, 1023.66KiB)

Dette har vi gjort

Bylivsgata Grønland er bygget som aktivitetsgate i en tradisjonell bygate med etablert torg, næringsliv med butikker og restauranter. Det er tilført grønne miljøskapende områder for opphold og trivsel.

Etblert grøntområder

Tilsammen er 600 kvadratmeter i gata fylt med sittemuligheter og bynatur med benker, stokker og plantebed. Det er plantet vekster fra lav- og innlandet, engmatter, urter, stauder, busker og blomster.

Frigjort areal og stengt gaten for gjennomkjørnig

Arealet utenfor Grønland torg er utvidet med beplantning og sittekanter ved å flytte taxilommen. Gaten er stengt for gjennomkjøring.

Tilrettelagt for uteservering

80 kvadratmeter er tilrettelagt for at næringslivet kan flytte serverings- eller salgsarealet sitt ut i gata. Økt interesse fra næringslivet gjør at antall uteserveringer i 2025 økes fra tre til fire i bylivsgata i år.

Midlertidig kjøremønster på Grønland

På gatestrekningen Lakkegata til Tøyenbekken er det anlagt et nytt kjøremønster med avbøtende tiltak i gaten og i området rundt. Det ble innført et nytt midertidig kjøremønster i 2023 etter erfaringer fra kjøremønsteret som ble lagt for bylivsgata i 2022, hovedsaklig for å avlaste trafikk i Breigata og Lakkegata. Hovedkonseptet ble videreført, ved at gata Grønland er stengt med skilt på oversiden av Grønland torg, og at den enveiskjøres på strekningen mellom Lakkegata og og Motzfeldts gate.

Kjøreretningen i Lakkegata og Breigata er opprettholdt, men kjøreretningen i Motzfeldts gate er snudd slik at trafikken kan kjøre opp og ut Norbygata.

For å bidra til trafikkreduksjon i området ble det også gjennomført flere endringer i kjøremønsteret som er samkjørt med etablering av Bylivsgata Grønland:

  • Platous gate mellom Grønlandsleiret og Norbygata er stengt med skilt
  • Platous gate mellom Tøyengata og Norbygata tilrettelagt for enveiskjøring sørover
  • Tøyenbekken nord for Grønlandsleiret er tilrettelagt for enveiskjøring nordover

Iverksatt avbøtende tiltak

Med det nye trafikkmønsteret forventes ingen trafikkøkning i Lakkegata og Breigata. For å tilrettelegge for forgjengere er det etableret gangfelt og taktile heller for krysning over Breigata ved Lakkegata.

Det er gjort justeringer i krysset Motzfeldts gate x Breigata for å gjøre det enklere å svinge oppover i Motzfeldts gate for store kjøretøy, og lettere for fotgjengere å krysse gatene.

På sørsiden av gata Grønland er det skiltet en dedikert vareleveringslomme for å gjøre det enklere for bybetjentene å håndheve ulovlig parkering fra privatbiler, og redusere trafikk inn i Motzfeldts gate.

Vareleveringen i Lakkegata er tidsregulert med hensikt å redusere trafikkmengden i gata.

Tilgjengelighet for nødetatene

Bylivsgata og endret kjøremønster er tilpasset nødetatenes behov, og gata er derfor ikke fysisk sperret av. Ambulanse, brannbil og politiet har alltid mulighet til å kjøre gjennom bylivsgatene i forbindelse med sitt samfunnsoppdrag. Det er viktig at de som ferdes i gatene er oppmerksomme og viser hensyn. Gatene må ikke sperres av slik at det forsinker eller hindrer nødetatens arbeid.

Øvrig tilgjengelighet

Adkomst til eiendommer og tilgjengelighet for varelevering gjelder i hele perioden.

Økt belysning i området

Det ble høsten 2024 etablert to nye stolper med 4 nye armaturer i krysset Grønlandsleiret x Motsfeltzgate. Det er innført døgnbelysning i nedgangen fra Olafiagangen til t-banen og langs veggen til bussterminalen. I tillegg er armaturene i brua under Nylandsveien skiftet ut for å gi økt belysning.

Vedlikehold

Bymiljøetaten følger opp de fysiske tiltakene og utfører vedlikeholdsarbeid. Skjøtsel med vanning og stell av det grønne er ivaretatt av entreprenør.

Medvirkning

I forbindelse med etableringen og oppbygginen året etter ble det gjennomført medvirkningsprosess og evalueringer med offentlige aktører, næringsliv og innbyggere. Hensikten var å avdekke krav, behov, ønsker og erfaringer med gata. Prosjektet ble fortløpende justert etter innspill i disse prosessene.

Evaluering

Bylivsgata Grønland evalueres ut fra trafikale konsekvenser og bylivseffekt. Det blir gjennomført tellinger av biltrafikk, myke trafikanter og oppholdsaktivtet før og underveis i prosjektet.

Varighet

Bylivsgata Grønland ble første gang etablert sommeren 2022. Når den ble bygget opp igjen sommeren 2023 var den planlagt å skulle stå frem til oktober 2024.

I forbindelse med stengingen av Ring 1 ble den besluttet videreført som et trafikkreduserende tiltak. Årsaken er at det ble forventet en trafikkøkning på Grønland som omkjøringsvei til blant annet Galgeberg og bylivsgata er ment som mottiltak til det, da ingen av gatene er dimensjonert for ytterligere trafikkøkning.

Det innebærer at Bylivsgata Grønland ikke ble rigget ned i oktober 2024 som planlagt, men har mulighet til å bli stående til åpningen av Ring 1 i 2027. Det er imidlertid ikke tatt stilling til hvor lenge den skal stå. Gata er etablert som et midlertidig tiltak så kan den rigges ned eller tilpasses på kort tid.

Gjenbruksplan og materialbruk

Når bylivsgatene rigges ned blir alle materialene som er brukt, om- eller gjenbrukt i andre kommunale prosjekter. For eksempel ble trestokkene fra Bylivsgata Grønland 2022 plassert ved prosjektet ved flerbrukshallen på Tøyen. Materialene fra Bylivsgata Torshov 2023 er tatt i bruk på Tøyen basketpark.

OMA Awards

I 2023 ble Bylivsgata Grønland tildelt prisen for Årets høydepunkt under OMA Awards.

Leverandører og samarbeidspartnere

Kontakt

Bymiljøetaten