Integrerings- og mangfoldstiltak

Oslo kommunes tilskudd til integrerings- og mangfoldstiltak 2026.

Byrådens forslag til fordeling 2026

Byrådens forslag til fordeling av tilskudd 2026 inkludert Velferdsetatens innstilling

Frist for å søke

Søknadsfristen er utløpt. Søknadsfristen for 2026 var 1. april kl. 16:00.

Kort om tilskuddet

Tilskuddsordningen skal bidra til økt samfunnsdeltakelse blant personer med innvandrerbakgrunn, motarbeide rasisme og diskriminering, og fremme mangfold og likeverd. Ordningen skal stimulere til frivillig innsats og støtte opp om frivillige og ideelle organisasjoners arbeid på integrerings- og mangfoldsfeltet i Oslo.

Kriterier for tilskuddsordningen er fastsatt i forskrift av 22. november 2023.

Last ned forskriften her

Den økonomiske rammen for tilskuddsordningen følger av Oslo kommunes årlige budsjettvedtak. Du kan se tidligere tildelinger nederst på siden.

Slik søker du

  1. Gjør klar vedlegg

    Dere trenger disse vedleggene/dokumentene:

    • Budsjett som spesifiserer alle forventede inntekter og utgifter.
    1. Hvis dere søker om tilskudd til et tiltak, må dere bruke budsjettmalen i søknadsskjemaet. Hvis dere søker om tilskudd til flere ulike aktiviteter, må dere legge ved et budsjett som viser kostnader per aktivitet.
    2. Hvis dere søker om tilskudd til drift av en enhet i en organisasjon (f. eks. en avdeling), må dere legge ved et årsbudsjett for driften.
    3. Hvis dere søker om tilskudd til drift av organisasjonen, må dere legge ved årsbudsjett for organisasjonen.
    • Skatteattest hvis dere har ansatte. Attesten kan ikke være eldre enn 6 måneder når dere sender inn søknaden. Bestill skatteattest her.
    • Andre relevante vedlegg som kan gi nyttig informasjon om tiltaket, enheten eller organisasjonen.

    Søkere som verken er registrert som ideell organisasjon eller i Frivillighetsregisteret, må legge ved dokumentasjon som viser at de ikke har et kommersielt formål.

    Oslo kommune kan kreve ytterligere relevant dokumentasjon ved behov.

  2. Logg inn, fyll ut og send inn søknaden med vedlegg

    Du må logge inn på søknadsskjemaet ved å bruke elektronisk ID, som for eksempel MinID eller bankID.

    I søknadsskjemaet kan du søke på vegne av organisasjonen på to måter, avhengig av om du kan representere organisasjonen i Altinn eller ikke. Les mer om dette i veilederen (Ofte stilte spørsmål) eller inne i søknadsskjemaet.

    Søknadsfristen er utløpt og det er ikke mulig å søke tilskudd.

Tildeling og rapportering

  1. Motta bekreftelse

    Du får automatisk en bekreftelse med et referansenummer på at vi har mottatt søknaden med et referansenummer. Kopi av søknaden ligger i meldingsboksen «Dine skjemaer».

  2. Manglende dokumentasjon

    Hvis søknaden mangler obligatoriske vedlegg eller Velferdsetaten trenger mer informasjon, vil dere motta en e-post kort tid etter søknadsfristen. Dere får en kort frist til å sende inn det som mangler.

  3. Behandling av søknaden

    Velferdsetaten vurderer søknadene og gir en anbefaling om fordeling av tilskuddsmidlene til byråd for arbeid, integrering og sosiale tjenester.

    Byråden forsosiale tjenester legger frem sitt forslag til fordeling i september i forbindelse med budsjettforslaget for 2026, og fatter vedtak om fordeling etter at bystyret har vedtatt budsjettet.

  4. Få svar på søknaden

    Søkere kan forvente endelig svar på søknaden innen utgangen av februar 2026. Svaret sendes gjennom SvarUt til organisasjonens Innboks i AltInn.

  5. Send inn rapport og regnskap

    Dere må levere rapport og regnskap for tilskuddet senest 1. februar året etter at dere har mottatt tilskuddet. De som mottar 200 000 kroner eller mer må levere revidert regnskap innen 31. mars.

    For å sende inn rapport og regnskap må dere logge inn i meldingsboksen «Dine skjemaer» og finne søknaden dere sendte inn. Hvis søknaden ble sendt inn uten at innsender logget inn på vegne av organisasjonen, vil søknaden også finnes i den personlige meldingsboksen «Dine skjemaer» til innsender. Trykk på den innsendte søknaden og velg knappen «Rapport og regnskap» for å få opp rapportskjemaet.

    Vilkår for tildelingen, inkludert fullstendige krav til rapportering, står i forskriften for tilskuddsordningen og i svarbrevet til organisasjonen.

    Logg inn i meldingboksen «Dine skjemaer»

    Tildelinger

    Kontaktinformasjon

    Velferdsetaten, Tilskuddsseksjonen

    Ved tekniske spørsmål:

    Lars Mannsåker E-post: lars.mannsaker@vel.oslo.kommune.no Mobil: 93 45 35 80

    Ved andre spørsmål og veiledning:

    Bodil Fremstad E-post: bodil.fremstad@vel.oslo.kommune.no Mobil: 915 13 803

    Ingerd Semb E-post: ingerd.semb@vel.oslo.kommune.no Mobil: 457 31 548

    Margrethe Siem E-post: margrethe.siem@vel.oslo.kommune.no Mobil: 91 72 96 37