Legevakten i Oslo
Døgnåpent tilbud når hjelpen ikke kan vente.
Døgnåpent tilbud når hjelpen ikke kan vente.
Du kan parkere i parkeringshus under legevakten eller på Aker sykehusområde. Se hva det koster å parkere.
Personer som følger en pasient kan slippe av pasienten ved inngangen og kjøre videre. Hvis du har behov for tilrettelegging, kan du få hjelp av sykepleier i mottaksområdet ved hovedinngangen.
Parkeringshuset under legevakten har også HC-parkeringsplasser.
Du finner kjørerute til legevakten i Google Maps
Du finner reiserute med offentlig transport til legevakten på ruter.no
Hovedregelen er at pasienter og pårørende kommer seg til legevakten på egen hånd.
I spesielle tilfeller kan du ha rett til å få dekt deler av reiseutgiftene. Det er legen som undersøker deg på legevakten som vurderer om du får dekket utgiftene til transport.
Tar du taxi til legevakten uten at det er avtalt på forhånd må du:
Planlagte reiser til oppfølgingstime bestilles på forhånd av den som skal behandle deg, eventuelt den som henviser deg.
Legevakten prioriterer pasienter med akutte skader og alvorlig sykdom.
Når du kommer til legevakten får du først snakke med en sykepleier som gjør en vurdering av din situasjon. Vurderingen avgjør hvilken kø du blir plassert i og påvirker ventetiden.
Ventearealet i mottaksområdet ved hovedinngangen har egne områder for skadelegevakten og allmennlegevakten. Her finner du en kiosk, mat- og drikkeautomater og toaletter. De ulike avdelingene på legevakten har egne venteareal for pasienter og det finnes egne venterom for barn.
Har du behov for tilrettelegging eller ekstra skjerming kan du få hjelp av sykepleier i mottaksområdet ved hovedinngangen.
Vi oppfordrer pasienter til ikke å ha med flere pårørende enn det som er nødvendig. Hovedregelen er at barn og andre pasienter som trenger bistand, kan ha med én ledsager.
På venterommet hos legevakten har du tilgang på strøm og internett. Husk å ta med egen lader.
På legevakten finner du flere mat- og drikkeautomater. Legevakten har også en kiosk som selger mat og drikke i mottaksområdet og venterommet ved hovedinngangen. Kiosken er åpen kl. 10:00–17:00 mandag–fredag. Kiosken er stengt lørdag, søndag og helligdager.
Du må som hovedregel betale egenandel for behandling på legevakten. Det er ulike priser for behandling på allmennlegevakten, skadelegevakten og psykiatrisk legevakt. Akutt krisehjelp og overgrepsmottaket er gratis.
Betal på automat når du er ferdig på legevakten. Betaler du ikke på automaten eller via SMS innen 48 timer vil du få tilsendt en faktura med gebyr. Husk at barn under 16 år og de med frikort ofte må betale utgifter som ikke-godkjente egenandeler, for eksempel materiell.
Les mer om egenandel på helsenorge.no
Har du spørsmål om faktura fra skadelegevakten finner du kontaktinformasjon til skadelegevakten på oslo-universitetssykehus.no.
Har du spørsmål om faktura fra allmennlegevakten kan du kontakte allmennlegevakten via digitalt skjema med sikker innlogging.
Mangler du faktura etter å ha vært på allmennlegevakten, kontakt Credicare.
Du kan få sykemelding etter et besøk hos legevakten. Pasienter som har vært hos allmennlegevakten kan få sykemelding for en kort periode, men vi tilbakedaterer ikke sykemeldinger. Forlengelse og annen oppfølging gjøres av fastlegen.
Pasienter som har vært hos skadelegevakten vil ofte få sykmelding for hele den aktuelle skadeperioden. Les mer om sykemelding ved skade på oslo-universitetssykehus.no
Du får resept på medisiner du trenger for behandlingen du får på legevakten. Det er døgnåpent apotek i samme bygning som legevakten. Apoteket er åpent hver dag hele året.
Kontakt fastlegen din for å fornye resepter.
Etter at du har fått behandling på legevakten kan du se epikrisen din på helsenorge.no. En epikrise er en kort sammenfatning av behandlingen du fikk.
Fastlegen din får som hovedregel alltid tilsendt den samme epikrisen i etterkant av behandlingen. Legevakten tilgjengeliggjør også epikrisen for annet helsepersonell som har behov for det.
Er det informasjon du ikke ønsker å dele kan du endre personverninnstillingene dine på Helsenorge. Les mer om deling av helseopplysninger og dine rettigheter på Helsenorge.
Om du ikke finner epikrisen din, eller savner annen informasjon fra journalen din, kan du be om å få det ved å logge inn og fylle ut skjema for innsyn i journal.
Hvis du ikke kan bruke BankID kan du skrive ut dette papirskjemaet (pdf) og levere det i resepsjonen på legevakten. Du kan også sende det til oss per post til: Helseetaten, Postboks 4716, 0506 Oslo.
Legevakten i Oslo drives av Oslo kommune og Oslo universitetssykehus. Ønsker du å klage ber vi om at kontakten skjer skriftlig.
Hvis du har klaget, men ikke er fornøyd med svaret du fikk kan du innen tre uker få saken vurdert hos Statsforvalteren i Oslo og Viken
Du har også rett til å sende klagen til andre eller få hjelp til å klage, les mer på helsenorge.no
Hvis du vil klage parkeringsgebyr, må du ta kontakt med parkeringsselskapet.
For henvendelser til skadelegevakten eller psykiatrisk legevakt må du ta kontakt med Oslo universitetssykehus:
Klage på skadelegevakten og psykiatrisk legevakt
For henvendelse som gjelder allmennlegevakten, overgrepsmottaket eller psykososiale tjenester, kontakt allmennlegevakten via digitalt skjema med sikker innlogging
Hvis du ikke kan logge inn med BankID, må du sende henvendelsen til Oslo kommune Helseetaten, Postboks 4716, 0506 Oslo.
For andre henvendelser uten sensitive opplysninger, kontakt Helseetaten i Oslo kommune