Barne- og familiehagen
I dette prosjektet utviklet Bydel Søndre Nordstrand barnehagen som en møteplass. Her kan familier knytte nettverk og bygge tillit til kommunens tjenester.
Om prosjektet
Brukerundersøkelser fra flere tjenester viser at mange innbyggere har liten tillit og kjennskap til kommunes tjenester generelt, og barnevernstjenesten spesielt. Det fører til at bydelstjenestene ikke kommer i posisjon til de som trenger tjenestene mest.
I delbydelene Bjørndal og Mortensrud er det mange barn som ikke går i barnehage. Flere familier mangler tilhørighet og nettverk i nærmiljøet sitt.
Med Barne- og familiehagen har vi testet ut en ny måte å jobbe på for å tilpasse oss den mangfoldige befolkningen i Bydel Søndre Nordstrand.
Målet vårt var å øke innbyggernes tillit til kommunens tjenester, i første omgang barnehager og helsetjenester. Gjennom gode opplevelser i møte med disse tjenestene, vil tilliten øke også til andre tjenester.
Målgruppa for prosjektet var familier med barnehageplass i Lofsrud og Slime gård barnehage, og familier uten barnehageplass i nærområdet.
Dette har vi gjort
- Vi har brukt Lofsrud og Slime gård barnehager som sosiale treffsteder i og utenom åpningstiden til barnehagene.
- Vi har brukt de samme møteplassene til å introdusere familier for bydelens tjenester som Oslohjelpa og Barneverntjenesten.
- Vi har opprettet et «brobyggerteam» med ansatte i barnehagene. De har kjennskap og tillit i lokalmiljøet og har fungert som et viktig bindeledd mellom familier og bydelstjenester.
- Vi har utviklet et kompetanseforløp for brobyggere som gir dem nettverk, rolleforståelse og kunnskap om tjenestene i bydelen.
- Vi har utviklet og testet foreldrepanel som metode for brukerinvolvering.
- Vi har utviklet og testet kompetanseplan for ansatte i barnehagen med fokus på holdninger og verdier i møte med familiene.
- Vi har åpnet barnehagen for at foreldre i større grad kan delta i barnehagehverdagen
- Vi har utviklet og testet nye måter å gjennomføre foreldremøter på.
Hva har vi erfart?
- Barnehagen er sentral for å gi gode tjenester til innbyggere i levekårsutsatte områder.
- Å bygge tillit og relasjon til foreldrene, bygge nettverk mellom foreldrene og hjelpe dem videre til andre tjenester, krever tid og ressurser i en hektisk barnehagehverdag. Dette er oppgaver som ikke er til stede i samme grad i barnehager med en annen foreldregruppe.
- Når vi som ansatte har fokus på hele familien, og ikke kun på barnet, kommer vi i posisjon til å støtte foreldre med det de ønsker hjelp til.
- Ansatte med kunnskap og tillit til tjenestene er viktig for at de skal fremsnakke og støtte familier som trenger hjelp fra andre tjenester i bydelen.
- Med brobyggere som kjenner språk, kultur, er empatiske og har et stort nettverk lokalt, kommer vi lettere i kontakt med innbyggerne våre.
- Betydningen av å skape gode relasjoner og bevissthet på egen praksis i møte med familier.
- Åpen barnehage i tilknytning til en ordinær barnehage i drift er en stor fordel når mange ikke er så godt kjent med hva barnehage er.
- Når vi skaper møteplasser, kommer ressursene i nabolaget fram og nye sosiale nettverk og arenaer bygges.
Artikler om prosjektet
- Gjorde barnehagen til en møteplass for familier i nærmiljøet
- Bydel Søndre Nordstrans første brobyggerteam
- Bli kjent rundt grytene
- Barnehage skaper møteplass i nærmiljøet
Hvem hadde ansvar for prosjektet?
Prosjektet var eid av Bydel Søndre Nordstrand.
Dokumenter
Tidslinje
Prosjektet ble gjennomført i Lofsrud barnehage og Slime gård barnehage, som ligger i de to delbydelene Mortensrud og Bjørndal.
Prosjektet pågikk i perioden januar 2022 til desember 2024.
Kostnad
Prosjektet var finansiert av Områdesatsingene i Oslo ved delprogram oppvekst og utdanning.



