Henting av farlig avfall hos borettslag, sameier og velforeninger

Vi kan hente farlig avfall hos borettslag, sameier og velforeninger i Oslo. Dere kan også be om kasser til småelektronikk.

Slik fungerer det

Vi tilbyr henting av farlig avfall i perioden april til starten av november. Vi har et lite avbrekk i innsamlingen i juli og august. Tjenesten er gratis.

Det er styrelederen eller lignende som må søke på vegne av borettslaget/sameiet/foreningen. Dere velger aktuelle tidspunkt når dere søker om henting, og får svar fra oss om tidspunktet er godkjent. Vær obs på at vi ikke alltid svarer umiddelbart, men alle får svar i tide.

Vi setter ut kasser til det farlige avfallet, og henter dem omtrent en uke senere. Når vi henter kassene, må de stå på samme sted som vi satte dem.

Kassene er låst med kodelås, og dere velger selv hvem som skal kjenne koden.

Dette har dere ansvar for

Farlig avfall kan skade dyr, mennesker og miljø. Når vi henter avfall hos dere har dere ansvar for at dette leveres på en trygg måte.

  • Alt avfall må være i tett emballasje eller beholdere.
  • Det må være tydelig hva beholdere inneholder, enten ved at avfallet er i originalemballasjen eller ved at det er tydelig skrevet på.
  • Beholderen skal være låst, og dere kan ikke sette avfall utenfor beholderen.
  • Dere må tørke opp eventuelt søl i eller rundt beholderen.
  • Det er forbudt å levere:
    • Eksplosiver og fyrverkeri. Ta kontakt med politiet på telefon: 02800. Fyrverkeri kan også leveres tilbake til forhandlere.
    • Smittefarlig avfall. Sprøyter kan pakkes inn og kastes i restavfall.
    • Medisiner. Dette skal leveres til et apotek.
    • Radioaktivt avfall. Ta kontakt med Institutt for energiteknikk, telefon: 63 80 60 00.
    • Vi tar heller ikke imot lysstoffrør, brannslukkere og gassbeholdere som er større enn 500 gram i denne ordningen. Dette kan leveres til vanlige gjenvinningsstasjoner.

Vi har dessverre erfaring med at låser og beholdere kan forsvinner eller bli utsatt for hærverk. Husk at det er dere som er ansvarlig for beholderen mens den er hos dere.

Vi (Renovasjons- og gjenvinningsetaten) kan kreve erstatning for utgifter vi får i forbindelse med ødelagte eller manglende beholdere, eller i form av alvorlige brudd på leveringsbetingelsene. Vi vurderer det konkrete erstatningskravet i hver enkelt sak.

Brudd på leveringsbetingelsene kan også føre til at dere blir utestengt fra å delta i ordningen i fremtiden.

Send oss din søknad

2025 er fullbooket. Informasjon om innsamling i 2026 kommer på denne siden senere.

Annen levering av farlig avfall

Utenom låsbare kasser må du levere farlig avfall til butikker som selger tilsvarende varer (batterier og lyspærer), eller til en av våre gjenvinningsstasjoner.

Ønsker dere en miljøstasjon i borettslaget?

I Oslo har vi selvbetjente miljøstasjoner for farlig avfall plassert rundt i byen. Dette tilbudet ønsker vi å utvide.

Vi ser derfor etter borettslag, sameier, foreninger og lignende som har plass til en miljøstasjon på sin egen tomt. Vi har enkelte konkrete kriterier, blant annet plass – både til selve miljøstasjonen og til bilen som kommer og henter avfallet når det er fullt. I tillegg er det en betingelse at stasjonen skal være tilgjengelig for alle, ikke bare de som bor i borettslaget.

Stasjonen kommer med solcellepanel for strøm, og den er koblet til Oslonøkkelen slik at man ikke trenger en fysisk nøkkel.

Grå container foran brunt murbygg
Eksempel på miljøstasjon i et borettslag.

Hvis dette kan være aktuelt for dere, kan dere sende oss en e-post merket "Miljøstasjon". Da kommer vi på en befaring og ser om det er et sted som oppfyller kriteriene våre.

Første mulige tidspunkt for utplassering er høsten 2025.