Tilskudd til integreringsarbeid i regi av frivillige organisasjoner

Frist for å søke

Søknadsfristen er utløpt. Søknadsfristen for 2025 var torsdag 23. januar kl. 16.00.

Kort om tilskuddet

Målet med tilskuddsordningen er å øke arbeids- og samfunnsdeltakelsen blant personer med innvandrerbakgrunn.

Kriteriene for tilskuddsordningen er fastsatt i forskrift av 2. januar 2024.

Last ned forskriften her

Kriterier for å søke

Hvem kan søke?

Frivillige organisasjoner som er registrert i Frivillighetsregisteret kan søke. Organisasjonen må være registrert med adresse i Oslo.

Med frivillig organisasjon menes en organisasjon som ikke er basert på fortjeneste, og som baserer en stor del av driften på medlemskontingenter, gaver, innsamlede midler og/eller frivillig arbeidsinnsats.

Informasjon og veiledning

Har dere spørsmål om tilskuddet, ta kontakt med oss. Vi kan tilby veiledning på telefon, e-post eller på digitalt møte (se kalender for påmelding til digitalt veiledningsmøte).

Bodil Fremstad E-post: bodil.fremstad@vel.oslo.kommune.no Telefon: 91 51 38 03

Ingerd Semb E-post: ingerd.semb@vel.oslo.kommune.no Telefon: 45 73 15 48

Margrethe Siem E-post: margrethe.siem@vel.oslo.kommune.no Telefon: 91 72 96 37

Velferdsetaten, Tilskuddsseksjonen E-post: tilskudd@vel.oslo.kommune.no

Ved tekniske spørsmål: Lars Mannsåker E-post: lars.mannsaker@vel.oslo.kommune.no Telefon: 93 45 35 80

Slik søker du

  1. Gjør klar vedlegg

    Dere trenger disse vedleggene/dokumentene

    • Budsjett. Dere må bruke budsjettmalen inne i søknadsskjemaet, og vise hvordan organisasjonen har kommet frem til de ulike beløpene. Hvis dere søker om tilskudd til flere ulike aktiviteter, må dere legge ved et budsjett som viser kostnader per aktivitet.

    • Vedtekter for organisasjonen

    • Organisasjonens siste tilgjengelige årsregnskap. Et komplett årsregnskap består av resultatregnskap, balanse og noter. Hvis årsregnskapet for 2024 ikke er klart, kan dere laste opp årsregnskapet for 2023.

    • Skatteattest hvis organisasjonen har ansatte. Attesten kan ikke være eldre enn 6 måneder når dere sender inn søknaden. Bestill skatteattest her.

    • Dokumentasjon på samarbeid med asylmottak hvis dere søker tilskudd til tiltak/prosjekt for beboere i mottaket

    • Andre relevante vedlegg som kan gi nyttig informasjon om tiltaket/prosjektet eller om organisasjonen

    Hvis dere søker om flerårig tilskudd, må dere også legge ved

    • Budsjett for hele perioden (alle årene dere søker tilskudd til)

    • Beskrivelse av planlagte aktiviteter og fremdriftsplan for hele perioden

  2. Logg inn, fyll ut og send inn søknaden

    Når du skal logge inn på søknadsskjema, må du bruke elektronisk ID (for eksempel BankID).

    I søknadsskjemaet kan du søke på vegne av organisasjonen på to måter, avhengig av om du kan representere organisasjonen i Altinn eller ikke. Les mer om dette i veilederen (Ofte stilte spørsmål) eller inne i søknadsskjemaet.

    Søknadsfristen har gått ut, og søknadsskjema er ikke lenger tilgjengelig.

Tildeling og rapportering

  1. Motta bekreftelse

    Du får automatisk en bekreftelse med et referansenummer på at vi har mottatt søknaden. Kopi av søknaden ligger i meldingsboksen «Dine skjemaer».

  2. Manglende dokumentasjon

    Hvis søknaden mangler obligatoriske vedlegg eller Velferdsetaten trenger mer informasjon, vil dere motta en e-post om dette kort tid etter søknadsfristen. Dere får en kort frist til å sende inn det som mangler.

  3. Behandling av søknaden

    Velferdsetaten tar imot og behandler søknadene, og gir sin anbefaling om fordeling av tilskuddsmidlene til Byråden for sosiale tjenester.

    Byråden for sosiale tjenester fatter vedtak om fordeling av tilskuddsmidlene.

  4. Svar på søknaden