Tilskudd til drift av innvandrerorganisasjoner i Oslo – grunnstøtte 2026

Les informasjonen nedenfor før dere fyller ut søknadsskjemaet. Hvis dere har spørsmål, kan dere ta kontakt med Velferdsetaten. Kontaktinformasjon står nederst på siden.

Frist for å søke

Frist

2026-02-02T16:00:00+01:00

Hvem kan søke

Vi gir tilskudd til drift av lokale medlemsbaserte innvandrerorganisasjoner i Oslo.

Hvis dere er en nasjonal innvandrerorganisasjon, kan dere søke tilskudd hos Integrerings- og mangfoldsdirektoratet.  

Mer informasjon på IMDis nettside

Informasjonsmøte og kurs

  • Informasjonsmøte: Onsdag 14. januar klokka 17:00
  • Kurs: Vedtekter og demokratisk organisasjonsdrift klokka 17:30–20:00
  • Sted: Christian Krohgs gate 10, Frivillighetens hus
  • Kontaktperson ved spørsmål: Margrethe Siem, tlf. 91 72 96 37, e-post margrethe.siem@vel.oslo.kommune.no

Det er viktige endringer i reglene/ forskriften for grunnstøtte. Fra og med søknadsåret 2027 må alle organisasjoner ha vedtekter som sier at alle medlemmer over 15 år har demokratiske rettigheter i organisasjonen. Alle innvandrerorganisasjoner som vil søke grunnstøtte må gå gjennom sine rutiner og gjøre endringer i sine vedtekter i løpet av 2026.

Vi arrangerer derfor et kurs om demokratiske rutiner og vedtektsendringer rett etter informasjonsmøtet. Vi oppfordrer alle som skal søke om tilskudd til grunnstøtte til å komme på både informasjonsmøtet og på kurset.

Informasjon og lenke til påmelding

Målet med tilskuddsordningen

Målet med tilskuddsordningen er å bidra til deltakelse og integrering i samfunnet og arbeidslivet blant personer med innvandrerbakgrunn

Organisasjonene må ha aktiviteter som bidrar til ett eller flere av disse områdene:

A) At personer med innvandrerbakgrunn i større grad deltar på ulike samfunnsarenaer og er representert og får økt medvirkning i det frivillige organisasjonslivet

B) At personer med innvandrerbakgrunn får

  • økt kunnskap om det norske samfunnet
  • bedre norskferdigheter
  • bedre digitale ferdigheter
  • blir bedre kvalifisert for deltakelse i arbeid og utdanning

C) Motvirke barrierer mot integrering, som for eksempel

  • rasisme
  • diskriminering
  • negativ sosial kontroll
  • æresmotivert vold
  • kjønnslemlestelse

Å jobbe for økt likestilling mellom kjønnene

D) At innvandrerorganisasjonene får mer kompetanse og blir bedre på organisasjonsdrift og integreringsarbeid, og at de har mer samarbeid med andre organisasjoner og offentlige myndigheter.

Viktige definisjoner

For å kunne fylle ut søknadsskjemaet på riktig måte, må dere vite hva begrepene nedenfor betyr.

Tellende medlem

Et medlem som er frivillig og individuelt innmeldt i organisasjonen, står i medlemslisten/medlemsregisteret med navn og adresse og har betalt kontingent for 2025 i løpet av kalenderåret 2025.

Ved bruk av familie- eller søskenmedlemskap, teller hvert medlem som individuelt medlem.

Fra og med 2027 gjelder følgende: Medlemmer som har fylt 15 år skal ha fulle demokratiske rettigheter i organisasjonen. Fulle demokratiske rettigheter er stemme-, møte-, tale- og forslagsrett og rett til å la seg velge som representant. Medlemmer under 15 år kan være innmeldt av foresatt eller verge. De demokratiske rettighetene til medlemmene skal stå i vedtektene.

Innvandrerorganisasjon

En innvandrerorganisasjon er en organisasjon der flertallet av de tellende medlemmene er personer med innvandrerbakgrunn.

Person med innvandrerbakgrunn

En person med innvandrerbakgrunn er en person som er født i utlandet eller en person som er født i Norge med to foreldre som er født i utlandet.

Medlemsliste

En medlemsliste/et medlemsregister skal inneholde navn, adresse og hvor mye og når medlemskontingent er betalt for hvert medlem. Alle organisasjoner må ha en medlemsliste. Her er et eksempel på hva en korrekt medlemsliste må inneholde.  (XLSX, 24.01KiB)

NB! Dere skal IKKE legge ved medlemslisten når dere sender inn søknaden. Etter at dere har sendt inn søknaden kan Velferdsetaten be om medlemsliste eller om innsyn i organisasjonens medlemsregister. Dere blir i så fall kontaktet særskilt om dette.

Bekreftelser (egenerklæringer)

I stedet for å sende inn medlemsliste, skal organisasjonen legge ved to bekreftelser.

  • Bekreftelse på hvor mange tellende medlemmer organisasjonen har totalt, og hvor mange av disse som har adresse i Oslo.
  • Bekreftelse på at deres organisasjon er en innvandrerorganisasjon, der flertallet av de tellende medlemmene er personer med innvandrerbakgrunn.

Skjema for bekreftelser laster dere ned lenger ned på siden (under «Slik søker dere»).

Kriterier for å søke

Krav til søknader

Organisasjonen må oppfylle disse kravene for å kunne motta tilskudd til drift:

  • Være en innvandrerorganisasjon som er registrert i Frivillighetsregisteret (i Brønnøysundregistrene) med adresse i Oslo.
  • Ha minst 80 tellende medlemmer. Over halvparten av de tellende medlemmene må ha adresse i Oslo.
  • Ha vært i drift i minst ett år.
  • Ha vedtekter som viser at formålet med organisasjonen blant annet er å drive integreringsarbeid (i tråd med målene for tilskuddsordningen).
  • Være aktiv og gjennomføre de fleste av aktivitetene sine i Oslo. Organisasjonen må ha aktiviteter som bidrar til målet med tilskuddsordningen (les målene lenger opp i teksten).

For tilskudds året 2027 vil det være et nytt krav for å motta tilskudd: Organisasjonen må ha vedtekter som viser at medlemmer over 15 år har fulle demokratiske rettigheter i organisasjonen. Fulle demokratiske rettigheter er stemme-, møte-, tale- og forforslagrett og rett til å la seg velge som representant.

Tidsperiode for tilskuddet

Dere kan søke og få tilskudd for ett år. Dere må bruke tilskuddet i 2026.

Det er mulig å søke om tilskudd for 2 eller 3 år (flerårig tilskudd), men vi gir dette bare i særskilte tilfeller. For at en organisasjon skal få flerårig tilskudd, vurderer Oslo kommune om organisasjonen:

  • har mottatt tilskudd til drift tidligere og over tid
  • har hatt stabil drift, god økonomistyring og høyt aktivitetsnivå  
  • har hatt aktiviteter som faller inn under målet med ordningen  
  • har jobbet utadrettet og er i dialog med og samarbeider med offentlige og andre frivillige aktører 

Hvor mye kan dere få i tilskudd?

Vi beregner tilskudd til drift ut fra satser basert på tellende medlemmer:

  • 80 – 119 tellende medlemmer = 40 000 kroner i tilskudd
  • 120 – 159 tellende medlemmer = 56 000 kroner i tilskudd
  • 160 – 199 tellende medlemmer = 72 000 kroner i tilskudd
  • 200 – 239 tellende medlemmer = 88 000 kroner i tilskudd
  • 240 eller flere tellende medlemmer = 99 000 kroner i tilskudd

Forskrift

Kriteriene for tilskuddsordningen er fastsatt i forskrift av 1.1.2026: Forskrift om tilskudd til integreringsarbeid i regi av frivillige organisasjoner – Lovdata

Ofte stilte spørsmål

I vår veileder finner du svar på ofte stilte spørsmål om å søke tilskudd (PDF, 206.86KiB)

Slik søker du

  1. Gjør klar alle disse vedleggene før dere fyller ut søknadsskjema

    • Bekreftelser (egenerklæringer) Dere må bruke dette skjemaet for å bekrefte antall tellende medlemmer og at organisasjonen er en innvandrerorganisasjon: Mal for de to egenerklæringene (DOCX, 47.34KiB)
    • Årsrapport for 2025. Organisasjoner som fikk tilskudd i 2025 har frist 1. februar. Bruk denne malen: Mal for årsrapport 2025 (DOCX, 43.47KiB)
    • Årsregnskap for 2025. Organisasjoner som fikk tilskudd i 2025 har frist 1. februar. Bruk denne malen: Mal for årsregnskap 2025 (ODT, 13.88KiB)
    • Vedtekter. Alle organisasjoner må legge ved vedtekter (også de som har sendt inn vedtekter tidligere år).
    • Protokoll fra siste årsmøte med valg av styre. Protokollen må inneholde navn på styremedlemmene.
  2. Logg inn, fyll ut og send inn søknaden

    Søknadsskjema for tilskudd

    Når du skal logge inn på søknadsskjema, må du bruke elektronisk ID (som for eksempel BankID).

Tildeling og rapportering

  1. Motta bekreftelse

    Etter at dere har sendt søknaden, vil dere få en kvittering på e-post.

  2. Manglende dokumentasjon

    Hvis søknaden mangler obligatoriske vedlegg eller Velferdsetaten ønsker mer informasjon, vil dere motta en e-post om dette kort tid etter søknadsfristen. Dere får en kort frist til å sende inn det som mangler.

  3. Behandling av søknader

    Tilskuddseksjonen i Velferdsetaten behandler søknadene. Direktøren i Velferdsetaten fatter vedtak om fordeling av tilskudd.

  4. Motta svar på søknaden

    Dere får svar på søknaden i løpet av mars 2026. Dere får varsel på e-post når søknaden er behandlet.

Krav til rapportering

Organisasjoner som mottar tilskudd, må levere årsrapport og årsregnskap som viser hvordan de har brukt pengene. Fristen for å levere årsrapport og årsregnskap for tilskudd mottatt i 2025 er 1. februar 2026.

Organisasjoner som ikke har brukt hele tilskuddet i 2025, kan ikke overføre ubrukte midler til 2026.

Tidligere tildelinger

Kontaktinformasjon

Velferdsetaten, Tilskuddsseksjonen

Har du spørsmål om tilskuddet, ta kontakt med oss. Vi kan tilby veiledning på telefon, e-post eller via digitalt møte ved behov
Kontaktperson
Margrethe Siem
Telefon
Kontaktperson
Hans Jacob Woxen
Telefon
For tekniske spørsmål om innsending av søknad
Lars Mannsåker
Telefon
Kontaktperson
Bodil Fremstad
Telefon