Tilskudd til alternative boformer

Frist for å søke

15.09.2023

Kort om tilskuddet

Bystyret i Oslo kommune har satt av 2 000 000 kr som skal bygge opp under byrådets arbeid med alternative boformer. Ikke-kommersielle aktører kan søke om økonomisk tilskudd fra disse midlene. Formålet med tilskuddet er å støtte arbeid med å realisere prosjekter/idéer og utvikle konsepter/modeller.

Alternative boformer omfatter:

  • Sosiale boformer med høyere grad av deling og samhandling mellom beboere.
  • Alternative former for boligetablering (som selvbygging/byggfelleskap og byøkologiske prosjekter).

Tilskuddet skal bidra til kunnskapsutvikling og flere prosjekter basert på:

  • Sosiale boformer med høyere grad av deling og samhandling mellom beboere.
  • Varierte boligtilbud, med større innslag av fellesløsninger og ulike former for bofelleskap.
  • Alternativ boligetablering gjennom selvbygging/byggfelleskap og byøkologiske prosjekter.
  • Andre prosjekter knyttet til alternative boformer.

Hvem kan søke?

Ikke-kommersielle aktører kan søke om tilskudd. Eksempel på aktører som kan søke er stiftelser, borettslag, sameier, frivillige aktører, organisasjoner, foreninger og grønne og sosiale entreprenører.

Med «ikke-kommersiell aktør» mener vi en aktør som har et sosialt formål og som ikke utbetaler utbytte til eiere, styremedlemmer, medlemmer eller andre.

Søker må være registrert i enhetsregisteret med organisasjonsnummer og kan ikke være en offentlig virksomhet.

Hvor kan tiltaket gjennomføres?

Prosjektene som tildeles støtte skal bidra til alternative boformer i Oslo, det vil si innenfor kommunegrensen.

Kriterier for å søke

Prosjekter/ideer som fremmer formålet kan motta tilskudd.

Ved tildeling vektlegger vi blant annet:

  • At tiltaket fremmer løsninger med variasjon i boligtyper, arkitektonisk mangfold, lavere pris uten å redusere kvalitet, arealeffektive og miljøvennlige løsninger, aktivitet i første etasje og/eller utnytter eksisterende bygg på en ny måte.
  • At tiltaket fremmer løsninger hvor redusert boligstørrelse gis kompenserende kvaliteter og fellesarealer.
  • At tiltaket fremmer løsninger med fleksible enheter som kan tilpasses ulike livsfaser og behov.
  • At tiltaket har en realistisk prosjektplan med klare mål og fornuftig sammenheng mellom mål, aktiviteter, kostnader og resultater.

Prosjektet skal gjennomføres innenfor en tidsramme på to år fra tilskuddet er utbetalt. Det gis ikke tilskudd til drift (husleie, strøm, vedlikehold og lignende).

Tilskuddet deles ut som bagatellmessig støtte. Bagatellmessig støtte er støtte som er unntatt EØS-avtalens generelle forbud mot statsstøtte. En virksomhet kan ikke motta mer enn € 200 000 (euro) i bagatellmessig støtte over en periode på tre regnskapsår. Beløpsgrensen gjelder all støtte samlet og ikke per støttegiver. Søker er forpliktet til å opplyse om all annen offentlig støtte ved søknad om tilskudd.

Klage

Klage på behandlingen av din søknad må sendes til oss senest tre uker etter at du har mottatt svar på søknaden. Klagen sendes til Eiendoms- og byfornyelsesetaten og merkes med saksnummer.

Kontakt

Tilskuddet administreres av Eiendoms- og byfornyelsesetaten

Slik søker du

  1. Les retningslinjene for tilskuddet

  2. Fyll ut søknadsskjema

  3. Legg ved prosjektplan

    Legg ved prosjektplan som beskriver bakgrunnen for og formålet med prosjektet sett opp mot formålet med tilskuddet, fremdriftsplan og finansieringsplan.

  4. Send søknaden til Eiendoms- og byfornyelsesetaten

    Send søknaden til Eiendoms- og byfornyelsesetaten på e-post postmottak@eby.oslo.kommune.no eller til postboks 491 Sentrum, 0105 Oslo, og merk sendingen med «Søknad om tilskudd til alternative boformer».

Tildeling og rapportering

  1. Motta bekreftelse

    Du vil motta en bekreftelse på at vi har mottatt søknaden din.

  2. Søknadsbehandling og svar

    Eiendoms- og byfornyelsesetaten vurderer om de formelle og faglige kriteriene for tilskuddet er oppfylt og lager en innstilling til byrådet med forslag til utdeling av tilskudd.

    Byrådet beslutter hvilke søkere som skal tildeles tilskudd og hvor mye tilskudd som tildeles den enkelte søker, innenfor den totale rammen på 2 000 000 kr.

    Søkere som tildeles tilskudd vil motta et tilsagnsbrev som angir vilkårene for tilskuddet. Søkere som ikke mottar tilskudd, vil få et avslagsbrev.

  3. Utbetaling

    Utbetaling av tilskudd skjer etter at søknaden er innvilget og tilsagnsbrev er sendt.

  4. Rapport og regnskap

    Det skal snarest mulig, og senest tre måneder etter at tiltaket/utredningen/modellen er gjennomført eller avsluttet, sendes inn en rapport som beskriver gjennomført prosjekt og hvordan tilskuddet er brukt. Rapporten skal inneholde informasjon om hvilke aktiviteter som er gjennomført og informasjon om nøkkelerfaringer/resultater.

    Sammen med rapporten skal det vedlegges et regnskap. Rapport med regnskap skal signeres av to personer, leder av organisasjonen og forretningsfører, prosjektleder eller styremedlem. For enkeltmannsforetak er det ved tilskudd under 200 000 kr tilstrekkelig at rapport med regnskap signeres av eier. Ved tilskudd på over 200 000 kr er det krav om at regnskapet revideres av en statsautorisert eller registrert revisor.

    Vi kan til enhver tid kontrollere at tilskuddet benyttes i samsvar med opplysningene gitt i søknaden.