Lokale kulturtilskudd i Bydel Sagene

Frist for å søke

Senest tre uker før arrangementet begynner.

Kort om tilskuddet

Tilskuddsordningen har som mål å bidra til varierte og inkluderende kulturarrangement av god kvalitet for bydelens befolkning. Tilskuddspotten i 2024 er på 200 000 kroner.

Kriterier for å søke

Det forutsettes at søker har en inkluderende praksis, som ikke diskriminerer basert
på kjønn, legning, religion, etnisk bakgrunn eller funksjonsevne. Søker tar også
miljøansvar ved å bruke/gjenbruke miljøvennlige materialer og utstyr så langt det
er mulig, kildesortere avfall, bruke miljøvennlig transport, og ha vegetaralternativer ved matservering.

Hvem kan søke?

Lokale institusjoner, grupperinger og ildsjeler som ønsker å skape lokale
arrangement. Frivillige organisasjoner skal som hovedregel søke frivilligmidler til
sine aktiviteter. Søkere må kunne dokumentere tilhørighet til bydelen, ha eget organisasjonsnummer, eller samarbeide med en aktør i bydelen som har dette.

Hva kan du søke om?

Arrangement som gir bidrar til et variert og lokalt forankret kulturtilbud. Følgende
prioriteres:

• Arrangement som er nyskapende i sitt uttrykk
  • Arrangement som inkluderer et publikum som vanligvis ikke deltar på kulturarrangement
  • Utvikling av nye ideer og uttrykk
  • Arrangement som i stor grad ha egen/annen finansiering
  • Arrangement som er gratis å delta på
  • Det gis ikke støtte til ordinær drift, aktiviteter/aktører med utpreget kommersielt formål, arrangement som ikke primært engasjerer bydelens beboere, eller arrangement som allerede er gjennomført når søknad sendes.

Retningslinjer

Last ned retningslinjer for tilskudd til lokale kulturtilskudd i Bydel Sagene (PDF)

Slik søker du

1. Det er ikke utarbeidet et søknadsskjema ennå. Søker må derfor sende inn en kortfattet beskrivelse av planlagte aktiviteter, samt et spesifisert budsjett over alle inntekter og utgifter senest tre uker før aktiviteten starter. Søknad sendes til postmottak@bsa.oslo.kommune.no.

Etter at du har sendt søknaden

1. Behandling av søknader

Søknader blir behandlet av miljø- kultur- og byutviklingskomiteen. Administrasjonen lager fortløpende en kortfattet innstilling som oversendes komitéleder. Komitéleder kan sende søknad med innstilling på e-post til komitémedlemmene for hurtig godkjenning av administrasjonens innstilling, eller drøfte søknad i neste mulige møte. Det er mulig å klage på vedtaket dersom du får helt eller delvis avslag. Klage sendes til postmottak@bsa.oslo.kommune.no innen tre uker etter at du mottar avslag. Klage behandles i førstkommende politiske møterekke.

2. Utbetaling av midler

Søkere som får tildelt midler, får utbetalt pengene når vedtak er fattet.

3. Rapportering

Mottaker må senest fire uker etter at arrangementene er gjennomført sende inn en enkel rapport med hva som ble gjort hvor, hvor mange deltakere arrangementet hadde, samt lage et enkelt regnskap og legge ved kopi av kvitteringer. Rapport og regnskap sendes postmottak@bsa.oslo.kommune.no.

Mangelfull rapportering, eller hvis tilskuddet ikke brukes slik det er søkt om, vil kunne medføre krav om tilbakebetaling. Dette vil også kunne få konsekvenser for vurdering av framtidige søknader.

Klage

Du kan klage på vedtaket dersom du får helt eller delvis avslag. Klagen sender du til postmottak@bsa.oslo.kommune.no senest tre uker etter at du har mottatt vedtaket om avslag.

Kulturkonsulent Andreas Fætten
E-post: andreas.fatten@bsa.oslo.kommune.no