Den kulturelle spaserstokken

Frist for å søke

Søknadsfrist for sesongen 2026/27 er 2.februar 2026.

Søknadsskjemaet legges normalt ut ca. 2 måneder før søknadsfrist.

Kort om tilskuddet

Den kulturelle spaserstokken skal bidra til profesjonelle kunst- og kulturopplevelser for seniorer, ved at det tilrettelegges for ulike typer tilbud på ulike kulturarenaer, seniorsenter, sykehjem og andre arenaer der de eldre befinner seg i dagliglivet. Det kulturelle tilbudets innhold skal gjenspeile den mangfoldige gruppen seniorer som bor i byen vår.

Tiltak som får støtte vil bli presentert i en katalog som distribueres til relevante virksomheter i Oslo. For sesongen 2026/27 må tiltaket gjennomføres i perioden 1. august 2026 til 31.juli 2027. Tilskuddsmottaker er ansvarlig for å administrere egen turné og ha dialog med bestillere. Tilbudene skal være gratis for målgruppen.

Kriterier og prioriteringer

Hvem kan søke?

Profesjonelle kunst - og kulturinstitusjoner eller enkeltaktører innen kunst- og kulturfeltet kan søke støtte.

Vurdering av søknaden

Alle søknadene behandles etter Forskrift om tildeling av tilskudd til Den kulturelle spaserstokken.

Når vi vurderer søknaden legger vi vekt på

  • at tiltaket er av høy kvalitet
  • om tiltaket er nyskapende
  • at tiltaket er gratis, åpnet og tilgjengelige for alle i målgruppen
  • tiltak som gjenspeiler den mangfoldige gruppen seniorer som bor i byen vår
  • formidlingsevne og tilrettelegging til målgruppen

Tilskudd gis ut fra en samlet skjønnsmessig vurdering basert på forskriftens kriterier og formål. Prosjekter som mottar tilskudd vurderes ut fra et helsefaglig perspektiv, ved at Helseetaten og Sykehjemsetaten har mulighet til å avgi uttalelse om søknader i forkant av vedtak. Andre relevante instanser kan rådspørres.

Det gis ikke tilskudd

  • som erstatning for annen offentlig finansiering
  • til investeringer, utstyr, administrasjonstiltak, planleggingstiltak eller kompetanseutvikling
  • til ordinær drift av institusjoner, organisasjoner eller annen virksomhet
  • til institusjon til innkjøp av kunst- og kulturopplevelser til egne beboere eller medlemmer
  • til publikum til finansiering av egen kunst- eller kulturopplevelse
  • til arrangementer som er gjennomført

Slik søker du

  1. Slik søker du

    Du skal fylle inn et søknadsskjema med en del obligatoriske felter og sende inn vedlegg, hvorav noen er obligatoriske, dette vil fremgå av søknadsskjema. Gjør klar:

    • Prosjektbeskrivelse

    Prosjektbeskrivelsen må inneholde en kunstnerisk presentasjon av prosjektet. Prosjektets tematikk, ambisjoner og historikk er andre elementer som kan inngå i beskrivelsen. Legg gjerne med lenker til nettsider, musikk og videostrømmetjenester og andre relevante lenker som viser prosjektet. Informasjon om kunstnerisk ansvarlig og medvirkende som utøver/gruppe/kompani må beskrives i prosjektbeskrivelsen, legg gjerne med CV. Gi informasjon om eventuelle samarbeidspartnere.

    • Pressebilde til katalogen

    Tekniske spesifikasjoner: minst 300 dpi, 24 bit og langsiden bør være minimum 3000 pixel. Bildet må være i jpg fil og bør være i landskapsformat (liggende). Det skal opplyses om navn på fotograf.

    • Attest for skatt og merverdiavgift

    Attesten bestilles fra Skatteetaten Bestill attest for skatt og merverdiavgift hos Skattetaten

    Attesten skal ikke være eldre enn seks måneder når dere sender inn søknaden

    Budsjett

    Budsjett med finansieringsplan fylles ut i søknadsskjema. Budsjettet skal inneholde alle forventede utgifter og inntekter.

    Kulturetaten anbefaler at budsjettering av honorar er i henhold til bransjestandard gjeldende ved søknadstidspunkt og at satsene for Den kulturelle skolesekken (DKS) legges til grunn for budsjettering av honorar til Den kulturelle spaserstokken. Fra 1. august 2025 er anbefalt honorarsats per formidlingsdag kr 6 073 kroner per person ifølge rammeavtalen mellom Creo og KS. Du kan lese om Creos frilanssatser her

  2. Logg inn, fyll ut og send inn søknaden

    Trykk her for å søke om tilskudd til Den kulturelle spaserstokken

    Søknadsskjemaet legges ut i løpet av første uka i desember.

Etter at du har sendt søknaden

  1. Bekreftelse

    Vi sender deg en bekreftelse med et referansenummer på at vi har mottatt søknaden. Du kan finne en kopi av søknaden din i Dine skjemaer.

  2. Ettersending

    Hvis du trenger å ettersende informasjon, kan du gjøre dette ved å finne igjen søknaden i Dine skjemaer, og velge «Ettersend informasjon».

  3. Behandlingstid og svar

    Søknadene behandles av Kulturetaten.

    Alle søkere får skriftlig beskjed om utfallet, vanligvis i midten av mai måned 2026

    Søkere som mottar tilskudd kommer med i Den kulturelle spaserstokk katalogen for Oslo kommune for 2026-27. Katalogen vil bli distribuert til relevante institusjoner i Oslo i begynnelsen av juni 2026.

  4. Utbetaling

    Tilskuddet vil i sin helhet bli utbetalt til kontonummeret du har registrert på Oslos kommunes Min side i løpet av kort tid etter at vedtaket er fattet. Dere er selv ansvarlige for at kontonummer er oppdatert og riktig. Kommunale søkere skal internfakturere tilskuddsbeløpet i tråd med informasjonen oppgitt i vedtaksbrevet som sendes ut.

Søkers rettigheter

Forespørsler om veiledning rettes til Kulturetaten på e-post: tilskudd@kul.oslo.kommune.no

Vedtak om fordelingen av tilskuddsmidlene vil være et enkeltvedtak, og søkere til ordningen har rett til å be om begrunnelse eller sende klage. Frist for dette er tre uker etter at beskjed om vedtaket er mottatt. Klagen sendes til Kulturetaten på e-post: postmottak@kul.oslo.kommune.no

Vilkår for tilskuddsmottakere

For dem som mottar tilskudd vil det følge vilkår og forpliktelser, som vil oppgis i mer detalj til tilskuddsmottakerne. Blant annet vil det følgende gjelde:

  • For å få utbetalt tilskudd skal skatteattest som ikke eldre enn 6 måneder sendes inn, og kontonummer skal registreres her: Oslo kommunes kunderegister
  • Midlene skal benyttes og tiltaket gjennomføres slik det beskrives i søknaden
  • Det skal rapporteres på bruken av midlene
  • Brudd på vilkår kan medføre tilbakebetalingskrav

Slik rapporterer du

Dersom du har mottatt tilskudd til Den kulturelle spaserstokken skal du levere rapport for tilskuddet senest seks uker etter at prosjektet er gjennomført. Dette gjøres på følgende måte:

1. Gå inn i Dine skjemaer og trykk på søknaden du sendte inn. Pass på at du velger riktig søknad.
2. Trykk så på knappen "Rapport og regnskap"

Rapporten skal inneholde en omtale av aktiviteten i henhold til de mål og planer som fremgår av søknaden. Regnskapet må være revidert for tilskudd på kr 200 000 eller mer.Kravene til revisjonsberetningen (PDF)

Tildelinger

Kulturkatalog med tilbud for senior

Alle tiltakene som får støtte blir presentert i en katalog som sendes til institusjoner i Oslo. Institusjoner i Oslo som ønsker å bestille tilbud fra katalogen må selv ta kontakt med utøvere/arrangører for bestilling. Forespørselen sendes til epost-adressen som er oppgitt ved tilbudet i katalogen.

Tilbudene er gratis for institusjonene/målgruppen å benytte seg av, så lenge det er plasser igjen. Mange av tilbudene i katalogen er nå fullbooket, men det er flere tilbud igjen med ledige plasser.

Hvilke tilbud som har ledige plasser eller er fullbooket for 2025/2026 oppdateres jevnlig her:Se oppdatert informasjon om ledig kapasitet og tilgjengelighet

Kontaktinformasjon til utøver/arrangør er oppgitt ved tilbudene og finnes her: Kulturkatalog for seniorer 2025 og 2026 (PDF)

Kontaktinformasjon

Sigrun Birkeland

E-post: tilskudd@kul.oslo.kommune.no
Telefon: 21 80 21 80