Turvei fra Hvervenbukta til Ljansbruket

Det planlegges ny turvei fra Hvervenbukta til Ljansbruket. Den vil forlenge eksisterende turvei og gjøre området mer tilgjengelig som rekreasjonsområde.

Hva skal vi gjøre?

Det pågår et planarbeid for å regulere ny turvei. Området er regulert til friområde i dagens regulering, som er en gammel reguleringsplan fra 1960-tallet. Derfor kreves ny regulering for å bygge turvei innenfor 100-meters belte til sjø.

Turveien vil gjøre:

  • badeplassen på Ringskjærodden mer synlig og tilgjengelig
  • tilby mer sykkelparkering til området
  • tilrettelegge for HC-parkering på Ringskjærodden
  • etablere oppholdssteder og sitteplasser langs turveien i friområdet

Turveien vil gå gjennom friområder og langs sjøen, med to mulige traseer: én langs Ljansbrukveien og én langs sjøen. Turveitraseen langs sjø har vært vurdert tidligere, og konsekvenser er undersøkt tidligere – omtalt i konsekvensutredningen fra 2020.

Historikk i prosjektet 

Det er behov for kyststi-turvei fra Hvervenbukta til Ingierstrand. Bymiljøetaten startet reguleringsplanarbeider for Ljansbruket i 2010. Turveien vil gå over kommunegrensen til Nordre Follo kommune. Bymiljøetaten har derfor jobbet med to reguleringsplanforslag, én i Oslo og én i Nordre Follo kommune. Planforslag for begge kommuner var på offentlig ettersyn fra 24. august 2020-til 26. oktober 2020. I det tidligere planforslaget for arealene i Oslo kommune inneholdt forslaget i tillegg også et fjordsenter, en småbåthavn ved Ljansbruket og museumsområdet langs Ljansbrukveien.

Det kom 143 bemerkninger til planforslaget for areal i Oslo kommune. Merknadene viste tydelig at det var uenighet om småbåthavn og fjordsenter ved Ljansbruket. Bymiljøetaten har bearbeidet planforslaget og redusert planområdet betydelig. Småbåthavn, fjordsenter, museumsområde og tilhørende parkering og kjørearealer er tatt ut av planen.

Se det tidligere planforslaget fra 2020 (PDF, 18.52MiB)

Revidert planforslag er:

  • Turvei med friområde
  • Natur- og kulturverdier langs sjøen og Gjersjøelva
  • Eksisterende bygninger i friområdet (portnerbolig og båthangar), som i tidligere forslag var forutsatt revet, er beholdt og vil kunne brukes til funksjoner som er i tilknytning friområdet, som eksempel kiosk, kafe, toaletter eller garderober

Det reviderte planforslaget har tatt inn to mulige traseer for turveien, en langs sjø og en langs vei. Bymiljøetaten ønsker å regulere to traseer for å gi fleksibilitet til endelig valg av trase når tiltaket er detaljprosjektert. Dette skal sikre minst mulig terrenginngrep og kostnadseffektivitet. 

Begrenset høring ogåpen befaring

Det reviderte planforslaget i Oslo kommune er sendt inn til behandling hos Plan- og bygningsetaten (PBE). PBE vil legge saken ut på begrenset høring.

Som en del av en begrenset høring, inviterte Bymiljøetaten til åpen befaring onsdag 11. juni 2025.

Hva skjer når?

Plan- og bygningsetaten sendte planforslaget på begrenset høring 20.06.2025 med forlenget frist 28.08.2025, på grunn av ferie.

Bymiljøetaten vil behandle innkomne merknader i september, og saken blir sendt til politisk behandling i løpet av høsten 2025.

Hvor skjer det?

Prosjektet finner sted i bydel Søndre Nordstrand, Oslo. Planområdet strekker seg fra Hvervenbukta til Ljansbruket, og videre til kommunegrensen mot Nordre Follo. Målet er sammenhengende turvei fra Hvervenbukta til Ingierstrand bad i fremtiden, og denne turveien til Ljansbruket er første del av dette arbeidet. Det pågår egen plansak for turveitrase fra Ljansbruket til Ingierstrand bad i Nordre Follo kommune.  

Hvorfor gjør vi dette?

Prosjektet skal forbedre tilgjengeligheten til kystområdene for allmennheten, fremme friluftsliv og rekreasjon, samt sikre viktige natur- og kulturverdier. Den politiske bestillingen til Bymiljøetaten er å tilrettelegge for en sammenhengende turvei/kyststi som binder sammen Hvervenbukta og Ingierstrand bad. Turveien vil gi bedre tilgang til området for alle, inkludert personer med funksjonsnedsettelser, og vil bidra til å bevare naturmangfoldet og kulturminner i området. 

Relevante lenker

Hvem er ansvarlig?

Bymiljøetaten er ansvarlig for etableringen av turveien.

Prosjektleder
Tanja Båst Mork
Telefon