Forprosjekt: tilrettelegge for myke trafikanter i Ullevålsveien og Sognsveien

Det pågår nå et forprosjekt med regulering for opprustning av sykkelinfrastrukturen i Ullevålsveien fra Collets gate til Ring 2, og i Sognsveien fra Ullevålsveien til Thulstrups gate.

Hva skal vi gjøre?

Sykkelinfrastruktur på strekningen skal oppgraderes. Dette vil medføre fjerning av ca. 100 parkeringsplasser. Oppgraderingen vil også innebære bedring for gående, samt bedre håndtering av overvann.

Hvor skal det oppgraderes?

Ullevålsveien fra Colletts gate til Ring 2

Les om andre sykkelprosjekter i området.

Hva skjer når?

Bymiljøetaten skal fremme forslag til ny reguleringsplan for området.

Dette har blitt gjort hittil:

• oppstartsmøte med Plan- og bygningsetaten: 19.09.2022
  • varsel om planoppstart sendt ut av Henning Larsen arkitektkontor (Bymiljøetatens rådgiver): 08.10.2022
  • utarbeidelse av planforslag: ferdigstilt november 2023

Dette skjer fremover:

• offentlig ettersyn: estimert til sommer 2024, dato kommer
  • saken sendes til politisk behandling: estimert til årsskiftet 2024/2025, dato kommer

Neste periode som innspill kan sendes inn i prosessen er ved offentlig ettersyn. Da sendes informasjon til alle berørte i henhold til liste fra Plan- og bygningsetaten. I tillegg publiseres det på https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/sidinmening/

Anleggsarbeidet kan starte tidligst 2025, trolig i 2026.

Hvorfor gjør vi dette?

Dagens sykkelfelt i Ullevålsveien er for smale i henhold til dagens standard og gatenormal. På store deler av strekningen er sykkelfeltene dessuten plassert mellom langsgående gateparkering og kjørebane uten nødvendig avstand til parkerte bilers dørsone. Løsningen tilfredsstiller derfor ikke dagens krav til sykkeltilrettelegging og trafikksikkerhet.

Hensikten med et eget areal med rødt dekke og opphøyde sykkelfelt langs veibanen er at disse skal være tilgjengelige, fremkommelige, trafikksikre og attraktive for syklister.

Den aktuelle strekningen inngår i Plan for sykkelveinettet, og er en del av en viktig rute mellom Blindern og Sentrum. Sykkelfeltet i Ullevålsveien vil kobles til eksisterende sykkelanlegg i Sognsveien og General Birchs gate, samt langs Ring 2, og det fremtidige sykkelanlegget iUllevålsveien fra Colletts gate til Thor Olsens gate.

Hvem er ansvarlig for prosjektet?

Bymiljøetaten er ansvarlig for å fremme forslag til ny reguleringsplan for gatestrekningen.

Bymiljøetaten

Prosjektleder