Oppgradering av Mortensrudveien og Lofsrudveien

I 2024 ble reguleringsplan for Mortensrudveien og Lofsrudveien vedtatt. Målet er grønne bygater med bedre forhold for myke trafikanter og kollektivtrafikk.

Hva skal vi gjøre

Hensikten er å oppgradere dagens vei langs sentrum av Mortensrud til en bygate, med tilrettelegging for myke trafikanter, kollektivtrafikk og blå-grønn struktur. Deler av Mortensrudveien og Lofsrudveien vil gis en mer bymessig utforming, med bredere fortau, adskilt sykkelvei og beplantning. Mortensrudveien er i dag en barriere mellom sentrum og utviklingsområdene nord for Mortensrudveien. Dette planforslaget vil bidra til å binde området sammen, og sikre gode overganger til målpunkter i området. Blant annet er planene tilpasset et torg som er planlagt i felt 16 og park og lekeplass i felt 18. Planforslaget følger opp de overordnede føringene fra veiledende plan for offentlige rom (VPOR) for Mortensrud. Dette planforslaget har ett avvik fra VPOR, der sykling var planlagt i blandet trafikk. Planforslaget legger opp til sykkel i eget anlegg tilpasset planen til Oslobygg som går videre sørover Lofsrudveien.

Hvor skjer det

Mortensrud T-banestasjon er et viktig kollektivknutepunkt for Oslo sør og ligger i bydelen Søndre Nordstrand. Området har etter vedtatt VPOR flere store prosjekter i gang, som utbygging av nye boligfelt, omsorgsboliger og idrettsanlegg. Dette planforslaget utgjør bindeleddet mellom planene i nord og i sør.

Hvorfor gjør vi dette?

Bymiljøetaten foreslår å oppgradere deler av Mortensrudveien og Lofsrudveien til bygate, med bedre tilrettelegging for myke trafikanter og kollektivtrafikk. Planforslaget vil sikre bredere fortau, adskilt sykkelvei og kollektivfelt for buss. Planforslaget vil også sikre areal til overvannshåndtering, beplanting og bussholdeplasser. I tillegg vil planforslaget sikre gode overganger for myke trafikanter og legger opp til offentlige møteplasser som vil bidra til byutviklingen på Mortensrudveien. Plan- og bygningsetaten anbefaler planforslaget.

Konsekvenser

I Lofsrudveien vil endring av dagens gateløp medføre at deler av parkeringshuset ved Mortensrud senter må rives. Adkomst til parkeringshuset vil bli sikret i anleggsperioden.

Utvidelse av broa over bussterminalen fører til at rampen nord for brua må bygges om. Den nye rampen sikrer universelt utformet tilgjengelighet mellom bussterminal, Mortensrudveien og områdene nord mot Stenbråten skole.

Deler av eksisterende voll sør for Mortensrudveien, og vest for Helga Vaneks vei må fjernes for å gjøre plass til bussholdeplass. Dette vil kunne oppleves negativt for beboere som i dag har vollen mellom seg og biltrafikken. Men planforslaget legger opp til at Mortensrudveien legges lenger unna dagens bebyggelse enn slik det er i dag, og fortsatt ha et grønt bufferareal mellom bebyggelse og trafikken. Planforslaget legger i tillegg opp til en utforming av veien som fører til lavere hastighet på biltrafikken.

Idèskisse ny utforming av holdeplass med grøntrabatt i Mortensrudveien
Kreditering: Norconsult.

Dagens kryss ved Mortensrudveien og Helga Vaneks vei omgjøres til en rundkjøring for å gi bedre kryssing for gående og syklende. Rundkjøring krever mer areal til veianlegg enn det som er dagens situasjon, og innebærer derfor omregulering av areal som er regulert til bevaring av kulturmiljø. Vollen mot Mortensrud gård på østsiden av Helga Vaneks vei skal bevares.

Planforslaget legger opp til en utforming med brede grøfter øst for ny planlagt rundkjøring i Mortensrudveien og Helga Vaneks vei, og vest for Lofsrudveien. Det er for å sikre kjørevei, sykkelvei og fortau mot utglidende masser fra skråning, fallende istapper vinterstid og for håndtere overvann.

Illustrasjonsskisse gatestruktur Mortensrudveien
Kreditering: Norconsult.

Dette fører til at det må gjøres inngrep i terrenget, og blant annet må det utføres noe skjæringer i berg som vil ta bort noe vegetasjon. I byggefasen vil en geotekniker vurdere om annen bergsikring kan føre til mindre inngrep i skråning.

Fremdrift

  • 2021: Kunngjøring av oppstart av detaljregulering, 12.4.21
  • 2023: Planforslag lagt ut for offentlig ettersyn, 15.5.23
  • 2024: Vedtatt detaljreguleringsplan av bystyret, 28.2.24
  • 2025: Prosjektets oppstart avventer pågående politisk behandling av reguleringsplanene til nabofeltene 16 og 18 (se bildet med planforslaget)

Saksinnsyn

Følg saken i saksinnsyn – saksnummer 202010963

Bymiljøetaten

Telefon