KVU: Areal- og funksjonsfordeling mellom Trondheimsveien og Grønland

Bymiljøetaten arbeider med en konseptvalgutredning (KVU) for areal- og funksjonsfordeling mellom Trondheimsveien og Grønland. Planlagt ferdigstillelse i slutten av året, 2025.

En KVU er en utredning som skal danne grunnlag for å ta beslutning om investering, og eventuelt hvilket konsept som skal velges. I KVUen kartlegger vi behov, og på bakgrunn av disse behovene etableres mål for prosjektet. Deretter utvikles det ulike konsepter som rangeres etter hvordan de ivaretar behovene og målene.

Hvorfor skal vi gjøre det?

Det er behov for å omdisponere areal for å møte avdekkede behov for bedre tilrettelegging for gange, sykkel, kollektivtransport og bil. For å kunne gjøre dette må mobilitetsfunksjoner fordeles. I tillegg skal det kartlegges for bedre tilrettelegging av gateareal for opphold og byliv. I utgangspunktet skulle dette være tre ulike prosjekter, men ettersom behovene er plassert i samme område og tett på hverandre anses det som hensiktsmessig å se området som i en sammenheng. Dette for å bedre kartlegge og avklare trafikale konsekvenser, muligheter og løsninger i utviklingen av konsepter.

Utredningen vil brukes videre som et beslutningsgrunnlag for fremtidig utforming i området mellom Trondheimsveien og Grønland.

Hva skal vi gjøre?

Bymiljøetaten skal utarbeide konseptvalgutredning (KVU) for areal- og funksjonsfordeling mellom Trondheimsveien og Grønland. KVUen skal utforske tilrettelegging for de ulike mobilitetsbehovene (gange, sykkel, kollektivtransport og bil), areal- og funksjonsfordeling i byrommet, og hvordan dette vil påvirke området mellom Trondheimsveien og Grønland i et helhetlig perspektiv. Behovene skal ses i sammenheng, og arealfordelingen mellom dem skal løses på en hensiktsmessig måte.

En oversikt over planområdet
Illustrasjon av delområder i planarbeidet. Kreditering: Asplan Viak.

De utløsende behovene for å initiere utredningen

  • Oppgradering av trikkeinfrastruktur:

I Trondheimsveien (fra Nybrua til Sofienberggata) er det behov for oppgradering av trikketraseen, utskifting av fundamentering av spor, og vurdere plassering av holdeplass.

  • Sykkeltilrettelegging og trafikk:

Strekningen Vahls gate mellom Hausmanns bru og Sars gate er en del av Plan for sykkelveinettet i Oslo og det er manglende tilrettelegging for sykkel i dette området. Vahls gate har i tillegg noen trafikale utfordringer, hvor både kollektivtrafikk og personbiltrafikk har fremkommelighetsproblemer.

  • Håndtering av overvann og tilrettelegging for mer byliv på Grønland og Tøyen:

Det skal utvikles løsninger for håndtering av overvann og økt trafikksikkerhet i konseptene. Grønland og Tøyen er den del av prosjektområdet i programmet Mer byliv. Området mellom Vahls gate, Jens Bjelkes gate, Norbygata og Tøyengata er identifisert med et potensiale for å tilrettelegge for mer byliv og areal for opphold for å skape attraktive byrom og nabolag.

Utredningsområdet befinner seg i bydel Grünerløkka og bydel Gamle Oslo. Gatene brukes i dag av både gående, syklende, trikk, buss og bil.

Hvem er ansvarlig?

Bymiljøetaten er ansvarlig for utredningen, og utredningen inngår i Bymiljøetatens oppdrag om å gjennomføre sykkelstrategien for Oslo kommune og er delfinansiert av programmet Mer byliv. Asplan Viak er leid inn som rådgiver for prosjektet. Bymiljøetaten arbeider tett sammen med andre aktører på strekningen for å sikre best mulig tilpasning til øvrige planer og strategier i området.

Hva skjer når?

  • Arbeidet med utredningen startet vår 2025, og vil etter planen være ferdig i slutten av 2025.
  • KVUen vil bli sammenstilt i en sluttrapport som gir grunnlag for videre beslutning om investering.
  • Rapporten blir publisert her og inngår som grunnlag for det videre arbeidet.

Bymiljøetaten