Fremkommelighetstiltak for kollektivtrafikken

Kraftfulle fremkommelighetstiltak (KFT) er et samarbeid mellom Ruter og Bymiljøetaten. Formålet er å gi buss og trikk kortere reisetid og mer forutsigbarhet i Oslo.

Hva gjør vi?

KFT består i hovedsak av mindre tiltak som ikke krever omregulering eller bygging i stort omfang. Tiltakene skal kunne utføres forholdsvis raskt, med mulighet for tilbakestilling dersom de viser seg å ikke fungere etter hensikten. Eksempler på tilpasninger:

  • Tilpasning av lyskryss, skilt og veioppmerking
  • Ruteomlegging og holdeplassendringer
  • Endring av parkering og varelevering
  • Etablering av kollektivfelt

Siden 2013 har KFT gjennomført mer enn 90 separate enkelttiltak i Oslo. Disse spenner fra enkle tilpasninger med skilt og oppmerking, til utvidelse av veibane og etablering av kollektivfelt.

Prosjektet deles opp i tiltakspakker, der Ruter har ansvar for den innledende analysen, og Bymiljøetaten overtar grunnlaget for videre planlegging og gjennomføring av tiltakene.

Hva skjer i 2025?

I år skal tiltakspakke 7 ferdigstilles, og gjennomføring av tiltakspakke 8 er godt i gang. Mer informasjon om tiltakspakke 7 og 8 kan du lese mer om under “Dokumenter og lenker” nederst på denne nettsiden. Følgende tiltak gjenstår:

Fjerning av parkeringsplasser og endring av varelevering

Flere steder kan parkering og varelevering komme i konflikt med trikk og buss. Det kan være at det ikke er tilstrekkelig med plass for kollektivtrafikken å kjøre gjennom grunnet parkering av biler eller varelevering, eller at biler parkerer så nærme kryss og gangfelt slik at sikten blir redusert.

Resultatet av dette kan være at to busser ikke kan møtes grunnet plassmangel, eller at trikk og buss må senke hastigheten eller stoppe som kan skape store forsinkelser. For å motvirke dette vil vi gjøre endringer for parkering og varelevering på følgende steder:

Lapsetorvet

  • Fjerne parkering og tilrettelegge for taxi
  • Status: Planlagt gjennomført 2025/2026

Holdeplassendringer

Endeholdeplasser er en viktig del av holdeplass-strukturen, og er vesentlig for at bussene kan kjøre så ofte som mulig. En rekke holdeplasser har kort avstand til neste holdeplass og dermed vil holdeplass sammenslåing bidra til å spare tid for bussene. Andre holdeplasser ligger ugunstig til, slik at bussen bruker lengre kjøretid for å stoppe på holdeplassen. Her blir det sett på mulighetene for å flytte holdeplassene.

Grorud stasjon

  • Sammenslåing av holdeplasser grunnet kort avstand mellom Bekkenstenveien og Stjerneblokkveien.
  • Ny holdeplass blir etablert i Grorudveien sør for Grorudveien x Stanseveien.
  • Status: Oppstart sommeren 2025 – planlagt ferdigstillelse i løpet av høsten 2025.

Vækerøveien

Når anleggsarbeidene er avsluttet, vil trafikken gå som normalt igjen. Ombyggingen fra busslomme til kantstopp vil påvirke kapasiteten på strekningen minimalt, bortsett fra for biler som står rett bak bussen. Med 42-bussen som går hvert 15. minutt, er det svært liten sjanse for at reisetiden generelt på strekningen vil endres – samtidig som alle bussavganger får en bedre flyt.

  • Status: Oppstart i begynnelsen av november 2025, planlagt ferdigstillelse i løpet av 2025.

Signalreguleringer

Grunnet kø og forsinkelser for kollektivtransporten blir det vurdert å signalregulere ulike kryss for å minske forsinkelser.

Stanseveien x Grorudveien

  • Mange svingebevegelser i krysset hindrer bussens fremkommelighet.
  • Det foreslås å signalregulere krysset.
  • Status: Oppstart sommeren 2025 – planlagt ferdigstillelse i løpet av høsten 2025.

Forkjørsregulering

Ved å forkjørsregulere veier som fremstår som hovedveier vil det kunne gi bussen bedre punktlighet og fremkommelighet.

Grorudveien

  • Foreslås å forkjørsregulere Grorudveien mellom Bekkenstenveien og Rasmusbakken.
  • Status: Oppstart sommeren 2025 – planlagt ferdigstillelse i løpet av høsten 2025.

Frognerveien

  • Forkjørsregulering av trikketrasé
  • Status: Planlagt gjennomført 2026

Kollektivfelt

For å prioritere kollektivtrafikken kan det være aktuelt å gjøre om eksisterende kjørefelt til kollektivfelt, eller bygge nye kollektivfelt.

Rolf Wickstrøms vei

  • Etablering av kollektivfelt
  • Status: Planlagt gjennomført 2026

Krysstilpasninger

Ved å gjøre endringer på feltinndeling eller forby visse svingebevegelser, kan vi prioritere kollektivtrafikken gjennom kryss.

Schweigaards gate

  • Mindre ombygging av kryss Status:
  • Planlagt gjennomført 2025

Olav Kyrres plass

  • Mindre ombygging av kryss
  • Status: Planlagt gjennomført 2026

Dag Hammarskjølds vei

  • Mindre ombygging av kryss
  • Status: Planlagt gjennomført 2026

Du kan se alle tiltakene i et interaktivt Storymap

Hvorfor gjør vi dette?

Å legge bedre til rette for gående, syklende og kollektivreisende er nødvendig for å løse utfordringene knyttet til befolkningsvekst, transportbehov, luftkvalitet og arealbruk i Oslo. Et velfungerende og forutsigbart kollektivsystem er for mange en forutsetning for å kunne reise effektivt og miljøvennlig.

Dokumenter og lenker

Tiltakspakke 8 Storymap-lenke

Tiltakspakke 7 Prosjektkatalog (PDF, 26.95MiB)

Tidstyven Tidemand – ti år med Kraftfulle fremkommelighetstiltak (lenke til YouTube – film produsert av Ruter)

Kontakt

Bymiljøetaten

Telefon