Bryn kollektivknutepunkt

Bryn skal utvikles som kollektivknutepunkt øst i Oslo for å avlaste sentrum.

  • Oslo kommune skal bygge en gateterminal for buss i Østensjøveien
  • Målet er enkle bytter mellom t-bane, tog og buss
  • Et mer tilrettelagt kollektivknutepunkt på Bryn øker valgmulighetene til de reisende
  • Fremdriften i grunnerverv tilsier byggestart tidligst i 2027.
  • Det er stipulert en byggetid på cirka to år.

Hva skal vi gjøre?Kopier lenke til denne overskriften

Bymiljøetaten skal utvikle kollektivknutepunktet på Bryn med ny gateterminal for buss i Østensjøveien. Vi legger til rette for enkel overgang mellom buss, tog og t-bane når Bryn blir nytt kollektivknutepunkt.

Mellom Bryn stasjon, Brynseng T-banestasjon og gateterminalen i Østensjøveien skal vi etablere gode gangforbindelser. Østensjøveien skal utvides med kollektivfelt og en gjennomgående løsning for gående og syklende.

Hvor kommer knutepunktet?Kopier lenke til denne overskriften

  • Østensjøveien fra Tvetenveien til Jernbaneveien
  • Nils Hansens vei fra Østensjøveien til Ring 3/E6
  • Brynsengveien
300 m

En feil oppstod ved lasting av kart. - AJAXError: Failed to fetch (0): https://api.maptiler.com/maps/79adf164-6825-4f19-8239-52582627143a/style.json?key=l4ZxSXKkrA16jgVeYWUE

Hvorfor lager vi knutepunkt på Bryn?Kopier lenke til denne overskriften

Bryn er pekt ut som lokalt og regionalt kollektivknutepunkt i strategidokumentene M2016 og KVU Oslo-navet. Bryn har sentral lokaliseringen øst i Oslo ved siden av E6 og Ring 3, jernbanen og T-banen. Dette gjør at Bryn egner seg for knutepunktutvikling.

Når skjer det mer?Kopier lenke til denne overskriften

Forprosjektet er ferdigstilt og det er gitt midler til grunnerverv. Berørte områder ble regulert ferdig av Bystyret i 2019. Etter det startet Eiendoms- og byfornyingsetaten (EBY) opp arbeidet med grunnerverv og har/vil ta kontakt med berørte eiendommer innenfor prosjektområdet der eiendommene berøres av reguleringen. Prosjektet inngår i Handlingsprogram 2024–2027 for byvekstsamarbeidet og Oslopakke 3 som ble vedtatt i juni 2023 og finansieres gjennom Byvekstavtalen.

Det er ikke hensiktsmessig å anskaffe rådgivende ingeniør, for å utarbeide byggeplan, før grunnerverv av et betydelig antall eiendommer er gjennomført. Når byggeplan er godkjent, skal entreprenør anskaffes. Fremdriften i grunnerverv tilsier byggestart tidligst i 2027. Det er stipulert en byggetid på cirka to år.

Følg saken i saksinnsynKopier lenke til denne overskriften

Bymiljøetaten

Ida Øvren
Prosjektleder
Telefon