Tilbud til minoritetsspråklige elever

Særskilt språkopplæring i grunnskolen

For å få tilbud om særskilt språkopplæring skal skolen kartlegge elevens norskspråklige ferdigheter. Om kartleggingen viser at eleven ikke har tilstrekkelig ferdigheter i norsk til å få utbytte av vanlig opplæring, har eleven rett til å få særskilt språkopplæring. Tilbudet er frivillig.

Særskilt språkopplæring er en samlebetegnelse på tre opplæringstilbud. Alle som får vedtak om særskilt språkopplæring, skal ha tilbud om forsterket opplæring i norsk. Om nødvendig kan eleven få tilbud om tospråklig opplæring i fag og/eller morsmål.

  • Forsterket opplæring i norsk skiller seg fra ordinær norsk opplæring, ved å være en individuelt tilpasset og forsterket norskopplæring, slik at eleven raskest mulig kan få utbytte av vanlig opplæring på norsk. Opplæringen foregår i norsktimene til eleven. Eleven kan få opplæring læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter eller læreplan norskeller en kombinasjon av disse.
  • Tospråklig opplæring i fag, er opplæring i fag på et språk eleven mestrer og norsk. Opplæringen foregår i de timene eleven har faget. Eleven jobber mot målene i læreplanen i faget.
  • Morsmålsopplæring foregår utenom fag- og timefordelingen og kan foregå på en annen skole enn den eleven går på. Eleven jobber mot målene i læreplan i morsmål for språklige minoriteter.

Særskilt språkopplæring i videregående opplæring

Elever i videregående opplæring har de samme rettighetene til særskilt språkopplæring som elever i grunnskolen.

Se all informasjon for minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring hos vilbli.no

Særskilt språkopplæring for privatskoler

Elever som får opplæring i private skoler og er folkeregistrert i Oslo kan ha rett på særskilt språkopplæring

Se all informasjon om særskilt språkopplæring for privatskoler

Tilbud til nyankomne elever

Hvilket tilbud en elev får er avhengig av alder og skolebakgrunn.

  • 1. og 2. trinn: Opplæring i ordinær gruppe ved nærskolen.
  • 3.-4. trinn: Opplæring i ordinær gruppe ved nærskolen eller i mottaks-/alfabetiseringsgruppe.
  • 5.-10. trinn: Opplæring i ordinær gruppe ved nærskolen, i mottaks-/alfabetiseringsgruppe eller ved Språksenteret på Sofienberg.

Nærskolen kartlegger nyankomne elever på 1. og 2. trinn, og Språksenteret kartlegger nyankomne elever på 3.-10. trinn.

Innføringstilbudene i Osloskolen

Osloskolens innføringstilbud består at alfabetiseringsgrupper, mottaksgrupper og intensiv norskopplæring.

  • Alfabetiseringsgruppe er for elever med ingen eller kort skolegang og som ikke har lært å lese og skrive. på morsmålet sitt.
  • Mottaksgruppe er for elever som har lært å lese og skrive og som har noe skolebakgrunn fra utlandet.
  • Intensiv norskopplæring er for elever med sterke lese- og skriveferdigheter og som har lært mange av de samme tingene som vi lærer på skolen i Norge.

Alfabetiseringsgruppene og mottaksgruppene er plassert på skoler rundt i Oslo, mens intensiv norskopplæring gis på Språksenteret.

Tabellene nedenfor viser antall plasser ved skolene, ikke antall ledige plasser.

Mottaksgrupper barnetrinn (totalt 444 plasser)

Mottaksgrupper ungdomstrinn (totalt 330 plasser)

Alfagrupper barnetrinn (totalt 132 plasser)

Alfagrupper ungdomstrinn (totalt 50 plasser)

Tilbud til nyankomne elever i alderen 16–19 år

Fram videregående skole har tilbud til nyankomne elever i alderen 16–19 år.

Les mer om tilbudet og hvordan du søker her.

Adapted language education

A summary of adapted language education can be found in the following languages: