Byråd for finans:
Organisasjonsendring for underliggende virksomheter

Fra 1. januar 2026 etableres to nye etater i Oslo kommune: Digitaliseringsetaten og Økonomi- og forvaltningsetaten.

Endringene innebærer at tre nåværende etater – Utviklings- og kompetanseetaten (UKE), Oslo Origo (OOO) og Innkrevingsetaten (INE) – blir avviklet. Målet er å samle fagmiljøer og styrke arbeidet med effektivisering, digitalisering og bedre utnyttelse av kommunens ressurser.

Økonomi- og forvaltningsetaten

Denne nye etaten får ansvar for å levere gode og effektive fellestjenester innen blant annet:

  • Lønn og regnskap
  • Kommunal inkasso
  • Kommunale avgifter og eiendomsskatt
  • Anskaffelser

Økonomi- og forvaltningsetaten skal ha en sentral rolle i å gjøre kommunen mer datadrevet og fremtidsrettet. Den skal bidra til utviklingen av effektive og helhetlige tjenester gjennom smart bruk av teknologi og forbedrede arbeidsprosesser. Som forvalter av store datamengder innen blant annet økonomi-, HR- og tidsregistreringssystemer, skal etaten utvikle og levere fellesløsninger som støtter kommunens strategi for kunnskapsbasert utvikling, innovasjon og digitalisering.

Digitaliseringsetaten

Etaten bygger på fagmiljøene i Oslo Origo og UKE, og får ansvar for:

  • IKT og teknologi på tvers av kommunen
  • Produktutvikling og tjenestedesign
  • Stabil og sikker drift av kommunens felles IKT-plattform

Etaten skal være en drivkraft for innovasjon og sikre at teknologiske løsninger gir effektive og fremtidsrettede tjenester. Den skal også sette felles føringer for trygg og kostnadseffektiv bruk av teknologi i hele kommunen.

Hovedpunkter i organisasjonsendringen

  • De nye etatene trer i kraft 1. januar 2026

  • UKE, OOO og INE avvikles samtidig

  • To nye direktørstillinger er opprettet – én for hver av de nye etatene

  • Budsjett og oppgaver for de nye etatene behandles i budsjettprosessen for 2026

Vedtaket om etablering ble gjort av byrådet 3. april 2025 (sak 1019/25).