Rapport 4/2025 Internkontroll i Kulturetaten
Kommunerevisjonen har undersøkt Kulturetatens internkontroll knyttet til oppfølging og evaluering av tilskuddsordninger, utleie av lokaler, habilitetsvurderinger og utlysning og gjennomføring av konkurranse for anskaffelser
Problemstilling:
Er internkontrollen på utvalgte områder i Kulturetaten tilfredsstillende?
Bakgrunn:
God internkontroll er viktig for å sikre forsvarlig saksbehandling og hindre uønskede hendelser. Kommunen skal opptre profesjonelt i forvaltning av tilskudd og kommunale eiendommer, sikre god økonomisk forvaltning og følge etablerte retningslinjer for tilskuddsforvaltning. Kulturetaten har fagansvar for kunst og kultur i Oslo kommune og skal tilrettelegge for et bredt og mangfoldig kulturtilbud.
Etaten har et vidt spekter av oppgaver, blant annet tilskuddsforvaltning, utleie (herunder tildeling av atelierer) og forvaltning av kulturhistorisk eiendom. Etaten forvalter tilskuddsordninger på 400 millioner hvert år. Kulturetaten anskaffer for omtrent 250 millioner i året. Eiendomsporteføljen til etaten var i 2024 på 45 eiendommer med 92 bygg.
Lenke til rapporten fra forvaltningsrevisjonen:
Rapport 4/2025 Internkontroll i Kulturetaten (PDF)
En kort oppsummering av undersøkelsen:
Presentasjon av rapporten (PDF)