Rapport 12/2025 Oppfølgingsundersøkelse etter rapport 12/2022 Ansettelser av ledere
Kommunerevisjonen har undersøkt om byråden for byutvikling, byråden for helse, byråden for kultur og næring, Bydel Gamle Oslo, Bydel Nordre Aker, Bydel Stovner, Oslobygg KF og Plan- og bygningsetaten har fulgt opp bystyrets vedtak og iverksatt meldte tiltak etter rapport 12/2022.
- Byråden for byutvikling og Byråden for helse hadde iverksatt varslet tiltak. Byråden for kultur og næring hadde iverksatt ett varslet tiltak, men ikke iverksatt varslet tiltak om å informere øvrige virksomheter i sektoren om rapporten. Byråden for utdanning hadde delvis iverksatt det varslede tiltaket.
- Bydelene Gamle Oslo, Nordre Aker og Stovner, samt Oslobygg KF og Plan- og bygningsetaten hadde iverksatt varslede tiltak og fulgt opp føringene fra bystyrets vedtak.
- Kommunerevisjonens gjennomgang av lederansettelser viste at lederstillinger i all hovedsak ble utlyst, men at det var noen unntak.
- Kommunerevisjonen har ikke vurdert manglende utlysning i disse tilfellene, men stiller spørsmål ved om Bydel Nordre Aker og Plan- og bygningsetaten hadde anledning til å innplassere overtallige i eller tilvise ansatte til en høyere stilling enn de opprinnelig hadde.
Problemstilling:
Har Byrådsavdeling for byutvikling, Byrådsavdeling for helse, Byrådsavdeling for kultur og næring, Byrådsavdeling for utdanning, Bydel Gamle Oslo, Bydel Nordre Aker, Bydel Stovner, Oslobygg KF og Plan- og bygningsetaten fulgt opp bystyrets vedtak og iverksatt meldte tiltak etter rapport 12/2022?
I tillegg har Kommunerevisjonen gjennomført begrenset kartlegging i de berørte virksomhetene av kunngjøring av lederansettelser og omfang av beordringer.
Bakgrunn:
Kommunerevisjonen gjennomførte i 2022 en forvaltningsrevisjon av ansettelser av ledere i Bydel Gamle Oslo, Bydel Nordre Aker, Bydel Stovner, Oslobygg KF og Plan- og bygningsetaten, og om ansettelsene var i samsvar med regelverket. Undersøkelsen viste at de fleste lederstillingene var lyst ut offentlig, og at ansettelsesprosessene i hovedsak ble gjennomført i tråd med kvalifikasjonsprinsippet. I bydelene Gamle Oslo, Nordre Aker og Stovner var det blitt ansatt i ledige lederstillinger som skulle ha vært kunngjort offentlig. Det fremgikk ikke av alle innstillingene om kommunens regler om likestilling og mangfold ved ansettelser var vurdert.
For at de kommunale oppgavene skal løses på best mulig måte, er det viktig å ansette de som er best kvalifisert. Det følger også av det lovfestede kvalifikasjonsprinsippet at den best kvalifiserte skal ansettes i offentlige stillinger. For at alle skal få muligheten til å søke på likt grunnlag må stillinger kunngjøres på en måte som gjør at det blir allment kjent at de er ledige. Manglende utlysning vil kunne skape mistanke om at det kan ligge usaklige hensyn til grunn for å tilby stillingen til en bestemt person. Det gjelder særlig for ledende eller ettertraktede stillinger. Jo mer ettertraktet eller høyere stillingen er, desto strengere er kravet til ekstern utlysning. Ledige lederstillinger skal så å si alltid lyses ut offentlig. Det er også viktig at saksbehandlingen ellers er i samsvar med regelverket, inkludert at sakene er tilstrekkelig opplyst.