Nabovarsel i byggesaker

Før du søker om å bygge noe på en eiendom, må du som hovedregel varsle naboer. Dokumentasjon på at du har varslet naboer skal sendes inn sammen med søknaden.

Når må du sende nabovarsel?

Som hovedregel skal du alltid varsle naboene dine om byggetiltak du må søke om.

Du trenger ikke å varsle når naboene i liten grad blir berørt, for eksempel når du kun skal gjøre endringer inne, eller gjennomføre mindre utvendige tiltak som naboen ikke kan se fra sin eiendom.

Vi kan imidlertid kreve nabovarsling av naboer som ikke er varslet, dersom vi mener at vilkårene for unntak ikke var oppfylt.

Hva skal nabovarselet inneholde?

  • Du må beskrive hva du skal gjøre og hvordan det vil påvirke naboenes interesser.
  • Du må legge ved situasjonskart hvor du har tegnet inn alt som skal bygges.
  • Du må legge ved tegninger av det du skal bygge, for eksempel fasadetegninger og snittegninger.
  • Du må opplyse om eventuelle dispensasjoner fra regelverket.
  • Du må oppgi en frist for når du skal ha mottatt eventuelle merknader fra naboene. Fristen må være på minst 14 dager.

Les mer om hva du trenger av dokumenter i et nabovarsel.

Hvem må du varsle?

Du må varsle naboer og gjenboere, det vil si eiere eller festere av:

  • eiendommer som har felles grense med din eiendom
  • eiendommer som grenser til eiendommen din i ett punkt
  • eiendommer som ligger på den andre siden av et åpent areal, for eksempel en vei, innkjørsel eller et friområde.

Både eier av bebygde og ubebygde eiendommer skal varsles. Dersom Oslo kommune er eier, skal varsel sendes til Eiendoms- og byfornyelsesetaten.

Er naboen et sameie eller borettslag med et styre, er det tilstrekkelig å kun varsle styret, og ikke hver enkelt beboer på eiendommen. Du finner kontaktinformasjon til sameier i enhetsregistreret.

Ved rivesaker skal du også varsle de som har pengeheftelser i eiendommen. Du kan bestille en kopi av tinglyste heftelser på nettsiden til Kartverket.

Dersom grunneiers adresse ikke er kjent eller ikke finnes i Eiendomsregisteret (matrikkelen), kan varsling unnlates.

Hvordan lage naboliste og sende nabovarsel

Direktoratet for byggkvalitet har en oversikt over digitale løsninger som kan benyttes for å lage nabolister og å sende digitalt nabovarsel.

Finn digitale løsninger for nabovarsling

Ved digital nabovarsling, løper svarfristen fra den datoen du sender varselet. Naboen trenger ikke å svare på varselet.

Sjekk at alle naboer har fått varsel

Det kan ta noe tid før alle naboene har mottar varselet i Altinn. Du får en kvittering i Altinn når varslingen er gjennomført.

Hvis noe har gått galt, vil dette komme frem på kvitteringen. Se gjennom kvitteringen så snart den er tilgjengelig.

Hvis noen naboer ikke har mottatt varselet i Altinn, må du varsle disse naboene på e-post, med rekommandert post eller ved å levere det personlig. Les mer om dette nedenfor.

Hvis du ikke sender digitalt nabovarsel

Nabovarselet kan også

  • sendes rekommandert
    • Svarfristen løper fra datoen på kvitteringen, uansett hvor lang tid det tar for naboen å motta varselet. Naboen trenger ikke å svare på varselet. Posten må kvittere for hvem du har varslet, for at varselet skal være gyldig.
  • overleveres personlig
    • Varselet er gyldig når naboen har signert på mottatt varsel. Naboen kan også samtidig signere på at de samtykker til det du skal søke om.
  • sendes via e-post eller annen elektronisk kommunikasjon
    • Varselet er kun gyldig hvis mottakeren bekrefter at det er mottatt. Automatisk svar gjelder ikke. Hvis naboen bekrefter at varselet er mottatt, gjelder svarfristen fra da varselet ble sendt.

Fyll ut blanketten «Nabovarsel» fra Direktoratet for byggkvalitet og send den til naboene sammen med relevante vedlegg. Du må dokumentere at alle naboene har mottatt varselet på blanketten “kvittering for nabovarsel”.

Finn blankettene du trenger hos Direktoratet for byggkvalitet

Merknader til nabovarsel

Når du har sendt nabovarsel, skal naboene få minst 14 dager til å uttale seg.

Naboene skal sende sine uttalelser (merknader) til deg.

Les mer om merknader til nabovarsel.

Samle det du trenger til byggesøknad

Når du etter hvert sender byggesøknad, må du legge ved:

  • en kopi av nabovarselet
  • en kvittering som viser hvem som har mottatt varselet
  • eventuelle merknader fra naboene og kommentarene dine til dem
  • eventuell begrunnelse for at naboene ikke er varslet

Hvis du har varslet digitalt, finner du kopi og kvittering i meldingsboksen din. I andre tilfeller må du bruke blanketter «Opplysninger gitt i nabovarsel» og «Kvittering for nabovarsel» fra Direktoratet for byggkvalitet.

Nabovarselet er gyldig i ett år

Varselet er gyldig i ett år fra du sendte det. Hvis det går mer enn ett år fra du sendte nabovarsel til du sender oss søknaden, må du varsle naboene på nytt.