Digital innsending av byggesøknader
Fra 1. juli 2025 vil det som hovedregel ikke lenger være mulig for verken profesjonelle eller private søkere å sende byggesøknader på e-post. Det betyr at søknaden må sendes fra en digital søknadsløsning.
Hvilke regler og unntak gjelder?
Det finnes noen unntak, og reglene for hvilke søknader og dokumenter som må sendes inn digitalt, er som følger:
- Alle nye byggesøknader skal sendes heldigitalt.
- Ved tiltak med ansvarsrett, kreves det også heldigitale søknader om endring, igangsettingstillatelse, brukstillatelse og ferdigattest. Dette er søknader med krav om ansvarlig søker, som sendes med hjelp av fagfolk.
- Ved tiltak uten krav om ansvarsrett, kreves det ikke heldigitale søknader om endring, brukstillatelse eller ferdigattest. Dette er søknader som du kan sende på egen hånd.
- Tilleggsdokumentasjon må ikke nødvendigvis sendes heldigitalt, men alle ansvarsretter og gjennomføringsplaner må sendes fra en digital søknadsløsning.
- Forhåndskonferanser må bestilles gjennom vår digitale tjeneste.
Det er fremdeles mulig å sende byggesøknader på papir.
Les mer om bakgrunnen for innføring av heldigitale byggesøknader i Oslo.
Hvilke søknader og dokumenter må sendes inn digitalt?
Krav om digital innsending av byggesøknader
- Søknad om rammetillatelse: Ja, fra 1. juli 2025
- Søknad om tillatelse i ett trinn: Ja, fra 1. juli 2025
- Søknad om tillatelse til tiltak uten ansvarsrett: Ja, fra 1. juli 2025
- Søknad om igangsettingstillatelse: Ja, fra 1. juli 2025
- Søknad om endring av tillatelse: Ja, fra 1. juli 2025. Gjelder ikke for tiltak uten ansvarsrett
- Søknad om midlertidig brukstillatelse: Ja, fra 1. juli 2025. Gjelder ikke for tiltak uten ansvarsrett
- Søknad om ferdigattest: Ja, fra 1. juli 2025. Gjelder ikke for tiltak uten ansvarsrett
- Be om forhåndskonferanse: Ja, fra 1. juli 2025. Må bestilles via etatens digitale tjeneste
- Innsending av gjennomføringsplan og ansvarsretter: Ja, fra 1. juli 2025. Må sendes fra en digital søknadsløsning
- Øvrig tilleggsdokumentasjon: Nei. Ingen krav til digital innsending
- Søknad om dispensasjon utenom byggesak: Nei
- Søknad om avkjørsel: Nei
- Ferdigattest på henlagt sak: Nei
- Samtykke til unntak fra midlertidig forbud: Nei
- Samtykke til sletting av erklæring: Nei
- Søknad om dispensasjon fra Markaloven: Nei
- Søknad om brukstillatelse i saker fra før 1998: Nei
- Melding om tiltak som er unntatt søknadsplik: Nei
- Søknad om deling: Nei
- Søknad om arealoverføring: Nei
Digitale søknadsløsninger
Du finner en oversikt over nasjonale søknadsløsninger for både profesjonelle og private søkere på Direktoratet for byggkvalitet sin nettside.
Finn nasjonale søknadsløsninger (dibk.no)
Plan- og bygningsetaten tilbyr også en egen søknadsløsning for tiltak uten ansvarsrett.
Digital byggesøknad for privatpersoner
Har du spørsmål?
Ta kontakt med Plan- og bygningsetatens seksjon for kundeveiledning, dersom du har spørsmål til den nye ordningen.
Telefon: 23 49 10 00
E-post: postmottak@pbe.oslo.kommune.no.