Arbeiderboliger - Grorudveien 3 og 5

Om kultureiendommen

I 1917 nedsatte formannskapet i Aker kommune et boligråd som blant annet skulle arbeide for å avhjelpe bolignøden. Selskapet hadde en egen arkitekt, Ragnar Dahl, og i perioden 1920 til 1924 ble det oppført flere titalls hus. Grorudveien 3 og 5 er de siste av denne typen som ble bygget i Groruddalen i perioden fra 1920 til 1930.

Grorudveien 3 og 5 er oppført i 1924/1925 og består av to like bolighus i tre, begge med full kjeller og uinnredet bodloft. Hvert hus rommer 4 familieleiligheter.

I dag finner man Steinhoggermuseet, Kafe Steinbra, leiligheter og atelier i byggene.

Leiemuligheter

Du kan låne eller leie møterom med plass til 25 personer. Møterommet passer til kurs og undervisning, forsamlinger, foredrag eller seminar, håndarbeid, forming eller hobbyaktiviteter.

Hvem kan låne og leie lokalene?

Vi låner primært ut til frivillige organisasjoner, og prioriterer aktiviteter for barn og unge. Om lokalene ikke er utlånt, kan privatpersoner eller organisasjoner leie lokalet til markedspris.

Priser for lån og utleie

Pris for frivillige organisasjoner

48 kroner per time. I tillegg kommer et etableringsgbyr på 1 118 kroner per avtale for deler av eller hele semesterutleie, og 568 kroner per avtale ved engangsutleie for kveld eller helg.

Leiepriser for privatpersoner

Leie mandag- søndag fra kl. 08:00 til 21:00: 500 kroner per en time. Du må leie minst 2 timer.

Leie mandag- søndag fra kl. 08:00 til 21:00: 1 500 kroner per dag

Leie av to dager: 2 500 kroner

Ønske du å leie flere ganger i løpet av et år? Kontakt oss for et pristilbud.

Slik låner du lokalet

Du kan se hvilke tidspunkt du kan låne i vårt bookingsystem. Etter at du har sendt oss forespørselen din, får svar i løpet av 1-3 arbeidsdager. Blir forespørselen godkjent, kan du låse deg inn i bygget med den digitale nøkkelen Oslonøkkelen.

Send forespørsel om lån av lokale

Slik behandler vi opplysningene dine når du booker lokale

Innlogging til vår bookingløsning skjer via ID-porten. Vi tar kun vare på navnet ditt og hvordan vi kan kontakte deg. Administrasjonen ved lokalet bruker opplysningene du har gitt når de tildeler ønsket tid. Les hvordan Oslo kommune behandler dine personopplysninger.

Kontakt

Vakttelefon for kultureiendommer: 815 00 503 (ved lekkasjer, hærverk og innbrudd utenfor kontortid).

Besøksadresse:
Grorudveien 3