Vil holde meg i form

Alle har godt av å holde seg i form og bevege seg, uansett alder. Her kan du lese om noen av de mange treningstilbudene som er spesielt tilrettelagt for deg over 60 år.

Bli sterkere og få bedre balanse

Svekket balanse og svakere muskler i beina er den vanligste årsaken til fall når vi blir eldre. Når vi beveger oss lite mister vi både muskelkraft og balanseevne, som øker risikoen for å falle. Dette går an å trene opp.

I alle bydelene finner du gratis balanse - og styrketrening, ofte i lokalene til et seniorsenter. De fleste balansetreningene der ledes av en fysioterapeut, og tilbys flere ganger i uka. Du trenger som regel ikke melde deg på, det er bare å møte opp.

Finn balansetrening i ​​​​​​bydelen din

Populære treningstilbud for eldre

Sosiale gåturer i nærmiljøet

Det er sosialt og hyggelig å gå på tur sammen med andre. Du får både nye venner, frisk luft og mosjon.

Aktiv i 100 er et gratis turtilbud fra DNT for deg som ønsker å gå tur med andre på dagtid, i nærheten av der du bor. De fleste turene er på faste tidspunkt, men det arrangeres en rekke andre turer du kan være med på også.

Gruppetrening

60pluss er et aktivitetstilbud i regi av Oslo idrettskrets. Den mest populære aktiviteten til 60pluss er turgåing, med og uten staver. Du finner også aktiviteter som trim til musikk, bordtennis, tennis, roing, vanngymnastikk, styrketrening, innebandy, gåfotball, dans og yoga. Du trenger ingen forkunnskaper for å delta.

Seniordans

Seniordans er dans med mange variasjoner og du trenger ingen forkunnskaper for å bli med. Velutdannede danseledere sørger for god og lettfattelig instruksjon, og her finnes det ingen prestasjonskrav. Du kan møte opp både med og uten partner.

Finn disse og flere treningstilbud i bydelen din

Frisklivssentralen – når du ønsker å endre levevaner

På en frisklivssentral kan du over 12 uker få kunnskap, motivasjon og verktøy til å ta ansvar for egen helse. Du kan få individuelle samtaler med en veileder, bli med i treningsgrupper, drive med egentrening, yoga og avspenning, og få kurs i kosthold, psykisk helse, søvnmestring og livsstil.

De fleste tilbudene ved frisklivssentralene er gratis, men noen av kursene har en liten egenandel. Fastlegen din, helsepersonell eller NAV kan henvise deg til en frisklivssentral, men du kan også ta kontakt selv.

Les mer om frisklivssentralene og finn kontaktinformasjon

Prat med oss om tilbud og tjenester

Kontakt bydelen din

Det kan være lurt å prate med bydelen din om hvilke tilbud og tjenester som finnes, før du eventuelt søker om en tjeneste.
Kontakt bydelen din

Få hjelp og råd av en seniorveileder

Alle bydelene i Oslo har en egen seniorveileder, som kan hjelpe deg med å finne tilbud og tjenester som passer for deg og ditt liv. De tilbyr hjemmebesøk og samtaler, og tilbudet er helt gratis.Finn seniorveilederen i din bydel

Søk om helse- og omsorgstjenester

​Noen tjenester må du kontakte bydelen din for å kunne få. Det gjør det ved å fylle ut en generell søknad om helse - og omsorgstjenester hvor du beskriver situasjonen din og hvilke utfordringer du har.
Søk om helse - og omsorgstjenester