Velferdsteknologi i Oslo kommune

Oslo kommune satser på velferdsteknologi for å øke trygghet og selvstendighet for innbyggerne i byen vår, og sikre en bærekraftig økonomi.

Satsing på velferdsteknologi i Oslo

Oslo kommune satser på velferdsteknologi som en integrert del av helse- og omsorgstjenestene for å utvikle mer bærekraftige og hendelsesbaserte tjenester som kan tilpasses individuelle behov. Gjennom løpende utvikling og innovasjon skal Oslo kommune sikre at velferdsteknologien tilpasses behov og gir høy nytteverdi.

Oslo kommune jobber kontinuerlig med:

  • Tjenesteutvikling og integrering av velferdsteknologi for å styrke helse- og omsorgstjenestene.
  • Sikre helhetlig innføring og forvaltning av velferdsteknologi, støttet av helhetlig tjenestemodell og byomfattende rutiner i håndbøker.
  • Utforske og utnytte data for å styrke styringsinformasjon for mer individuell tilpasning, kvalitetssikring og gevinstoppfølging.
  • Sørge for at informasjonssikkerhet og personvern til enhver tid er ivaretatt.
  • Spre kunnskap og kompetanse til ansatte, brukere og pårørende, slik at flere kan ta i bruk teknologien og tilpasse seg endringer.
  • Anskaffelse av teknologi som dekker brukernes og kommunens behov.
  • Tilrettelegge for utprøving av ny teknologi, samarbeid med ulike aktører og bidra til forskning for kontinuerlig utvikling.

Vi deler erfaringer med andre kommuner og relevante aktører, for å fremme beste praksis, styrke kompetanse på tvers, og sikre løsninger og tjenester til det beste for Oslos innbyggere.

Helseetaten koordinerer arbeidet med velferdsteknologi i hjemmebaserte tjenester i Oslo kommune.

Se også informasjon om teknologi i bruk på våre langtidshjem og helsehus.

Tjenester som tilbys i dag

Trygghetsalarmer

Trygghetsalarmer gir brukerne mulighet til å tilkalle hjelp ved behov. Alarmer utløses ved at brukeren trykker på en alarmknapp, enten på innendørs eller utendørs enheter. Alarmene håndteres av en døgnbemannet alarmsentral som raskt vurderer situasjonen og iverksetter tiltak ved behov. Utendørs alarm kan også brukes i kombinasjon med sporingsteknologi, og gir mulighet for pårørende å være en del av varslingskjeden.

Digitalt tilsyn

Digitalt tilsyn benytter passiv sensorteknologi, som dørsensorer, stol- og sengesensorer, samt fallsensorer, for å registrere hendelser som forflytning eller fall. Når slike hendelser oppdages, sender sensorene automatisk varsler til helsepersonell som vurderer situasjonen og sørger for oppfølging ved behov. På denne måten sikres det at brukeren får nødvendig bistand uten selv å måtte utløse alarm.

Digital medisineringsstøtte

Digital medisineringsstøtte benytter elektroniske multidosedispenser og dosetter i medisinadministrasjon. Systemet sender påminnelser til brukeren og sørger for automatisk utmating av doser. Hvis en dose ikke tas ut som planlagt, varsles helsepersonell, slik at nødvendige tiltak kan iverksettes.

Digital hjemmeoppfølging

Digital hjemmeoppfølging innebærer at hele eller deler av et behandlingstilbud foregår uten fysisk kontakt, der dialog og deling av data mellom bruker og bydelenes oppfølgingssentre skjer digitalt. Digital hjemmeoppfølging foregår i samarbeid mellom pasienter, fastlege, kommunehelsetjeneste og spesialisthelsetjenesten.

Video DOT

Video DOT (Directly Observed Therapy) er en digital løsning for medisineringsoppfølging ved tuberkulosebehandling. Gjennom videomøter mellom bruker og helsepersonell via en pasientapp, overvåkes medisininntaket. Appen erstatter ofte daglige hjemmebesøk og standardiserer oppfølgingen av bivirkninger. For tjenesten benyttes teknologi for digital hjemmeoppfølging.

Håndbøker for velferdsteknologi

Basert på helhetlig tjenestemodell fra KS, har Oslo kommune utviklet håndbøker for velferdsteknologi. Disse bidrar til å sikre like tjenester og høy tjenestekvalitet på tvers av bydelene. Håndbøkene inneholder byomfattende rutiner og også startpakker for innføring av velferdsteknologiske tjenester. Håndbøkene publiseres i kommunens kvalitetssystem EQS og er også tilgjengelig for eksterne aktører via Oslo kommune sine nettsider.

Visnings- og demonstrasjonssenter

Almas hus er Oslo kommunes visnings- og demonstrasjonssenter for velferdsteknologi, hjelpemidler, fysisk utforming og tilrettelegging av hjem. Her kan Oslos innbyggere, pårørende og helsepersonell lære mer om hvordan omgivelser, hjelpemidler og velferdsteknologi kan gjøre hverdagen enklere og tryggere. Almas hus forvalter en nettside med tips og råd til ulike løsninger og teknologiske hjelpemidler.

Bruk av data fra velferdsteknologi

Oslo kommune jobber aktivt med å tilgjengeliggjøre styringsdata og konfigurere applikasjoner som støtter individuell oppfølging, kvalitetssikring og nyttevurdering av våre velferdsteknologiske tjenester.

Velferdsteknologi Datasett

Datasett for velferdsteknologi gir tilgang til relevante data fra kommunens leverandører av velferdsteknologi, alarmsentral for trygghetsteknologi, EPJ og folkeregisteret. Tilpassede dataprodukter er blant annet tatt i bruk internt i VFT Nova og VFT Indigo, samt eksternt i forbindelse med forskning. Det jobbes med å tilgjengeliggjøre data fra flere leverandører av velferdsteknologi.

VFT Nova

VFT Nova samler og tilgjengeliggjør data på individnivå fra velferdsteknologi Datasett. Appen gir tilgang til sanntidsinformasjon og varsler ved behov for oppfølging av brukere eksempelvis knyttet til økt alarmfrekvens og ladning av enheter. VFT Nova gir økt beslutningsstøtte som grunnlag for prioritering og datainformert støtte til oppfølging.

VFT Indigo

VFT Indigo samler og tilgjengeliggjør aggregerte data fra velferdsteknologi Datasett, i tillegg til data fra Oslo kommunes kvalitetssystem og statistikkbank. Applikasjonen gir styringsinformasjon for oppfølging av skalering og gevinstarbeid for velferdsteknologi. Appen er under utvikling.

Utprøving av ny teknologi

Oslo kommune prøver ut nye velferdsteknologiske løsninger som kan bidra til økt trygghet og selvstendighet for innbyggerne – og mer bærekraftige tjenester. Teknologien testes i samarbeid med leverandører og utvalgte piloter for å vurdere hvordan den fungerer i praksis, både for brukere og helsepersonell. En brukerorientert og tjenestenær tilnærming gjør det mulig å vurdere om løsningene dekker reelle behov, fungerer i hverdagen og har potensial for trygg og hensiktsmessig integrering i tjenestene.

Forskning og innovasjon

Oslo kommune samarbeider med forskningsmiljøer, universiteter og andre kommuner for å utforske nye og bedre måter å levere helse- og omsorgstjenester på. Innovasjonsarbeidet handler om å utvikle og teste hvordan teknologi kan støtte nye arbeidsformer, bidra til bedre samhandling og møte brukernes behov på en trygg og effektiv måte. Gjennom disse prosessene ser vi på hvordan teknologiske løsninger kan integreres i tjenestene på en måte som gir merverdi for både brukere og ansatte.

Digital samhandling

Helsefellesskap Oslo er en viktig arena for samhandling, planlegging og utvikling av løsninger for digital samhandling. Dette inkluderer også tjenesteutvikling og datadeling for velferdsteknologi. Den digital samhandling skal bidra til mer sømløs og effektiv koordinering og informasjonsflyt mellom sykehus, spesialister, fastleger og kommunale helse- og omsorgstjenester.

Ønsker du å vite mer?

Ønsker du mer informasjon om Oslo kommunes satsing på velfredsteknologi? Send oss gjerne en e-post på vft@hel.oslo.kommune.no.

Er du innbygger eller pårørende som tenker at velferdsteknologi kan være nyttig? For mer informasjon se søk helse- og omsorgstjenester. Bydelen vurderer om velferdsteknologi bør tas i bruk ut fra den enkeltes behov.