Språksterk i skolen
Prosjektet «Språksterk i skolen» har mål om å øke kvaliteten på språkarbeidet i Osloskolen. Vi skal skape en god sammenheng mellom barnehage, skole og AKS, og styrke skole-hjem samarbeidet.
I dette prosjektet har vi gjennomført et innsiktsarbeid som viser at det er et behov for en allmennpedagogisk språkmodell som kan støtte et mer systematisk arbeid med barns språkutvikling i både skole og AKS.
På bakgrunn av dette har vi utviklet en modell for språkarbeid som bygger på kunnskap og elementer fra barnehagemodellen «Språksterk 1-6». En prosjektgruppe med ansatte fra Osloskolen skal utvikle det faglige innholdet i modellen.
Åtte skoler i Groruddalen og Gamle Oslo skal delta i utvikling og pilotering av modellen.
Hva skal vi gjøre?
I prosjektet skal Utdanningsetaten utvikle og pilotere en utviklingsmodell som består av fire komponenter:
- Profesjonsutvikling for ansatte i skole og AKS. Kompetanse om språkets betydning for barns utvikling, og verktøy for hvordan de kan støtte barns språkutvikling i skole og AKS.
- Elevaktive arbeidsformer: Utvikle pakker med bøker og veiledning for høytlesing og lek som inkluderer systematisk språkarbeid.
- Sammenheng og samarbeid mellom skole og AKS gjennom felles kompetanseheving og felles tverrfaglige temaplaner. Målet er å skape språkstimulerende miljøer gjennom fokus på samspill og innhold i aktivitetene høytlesing og lek.
- Samarbeid mellom AKS/skole og hjem: Fremme foresatte som en viktig ressurs i barns språkutvikling.
Målgruppe
Alle elever i levekårsutsatte bydeler i Oslo.
Hvem har ansvar for prosjektet?
Prosjektet eies av Utdanningsetaten og er et samarbeid mellom Avdeling for Pedagogisk kompetanseutvikling, avdeling for Pedagogisk-psykologisk tjeneste og UiO.
Fremdrift
- Konseptfase januar 2024 til desember 2024
- Planleggingsfase januar 2025 til juli 2025
- Gjennomføringsfase august 2025 til juli 2027
Kostnad
Prosjektet er finansiert av Områdesatsingene i Oslo ved delprogram oppvekst og utdanning.