Språksterk i skolen

Prosjektet «Språksterk i skolen» har mål om å øke kvaliteten på språkarbeidet i Osloskolen. Vi skal skape en god sammenheng mellom barnehage, skole og AKS, og styrke skole-hjem samarbeidet.

I dette prosjektet har vi gjennomført et innsiktsarbeid som viser at det er et behov for en allmennpedagogisk språkmodell som kan støtte et mer systematisk arbeid med barns språkutvikling i både skole og AKS.

På bakgrunn av dette har vi utviklet en modell for språkarbeid som bygger på kunnskap og elementer fra barnehagemodellen «Språksterk 1-6». En prosjektgruppe med ansatte fra Osloskolen skal utvikle det faglige innholdet i modellen.

Åtte skoler i Groruddalen og Gamle Oslo skal delta i utvikling og pilotering av modellen.

Hva skal vi gjøre?

I prosjektet skal Utdanningsetaten utvikle og pilotere en utviklingsmodell som består av fire komponenter:

  1. Profesjonsutvikling for ansatte i skole og AKS. Kompetanse om språkets betydning for barns utvikling, og verktøy for hvordan de kan støtte barns språkutvikling i skole og AKS.
  2. Elevaktive arbeidsformer: Utvikle pakker med bøker og veiledning for høytlesing og lek som inkluderer systematisk språkarbeid.
  3. Sammenheng og samarbeid mellom skole og AKS gjennom felles kompetanseheving og felles tverrfaglige temaplaner. Målet er å skape språkstimulerende miljøer gjennom fokus på samspill og innhold i aktivitetene høytlesing og lek.
  4. Samarbeid mellom AKS/skole og hjem: Fremme foresatte som en viktig ressurs i barns språkutvikling.

Målgruppe

Alle elever i levekårsutsatte bydeler i Oslo.

Hvem har ansvar for prosjektet?

Prosjektet eies av Utdanningsetaten og er et samarbeid mellom Avdeling for Pedagogisk kompetanseutvikling, avdeling for Pedagogisk-psykologisk tjeneste og UiO.

Fremdrift

  • Konseptfase januar 2024 til desember 2024
  • Planleggingsfase januar 2025 til juli 2025
  • Gjennomføringsfase august 2025 til juli 2027

Kostnad

Prosjektet er finansiert av Områdesatsingene i Oslo ved delprogram oppvekst og utdanning.

Kontakt oss

Prosjektleder
Kristin Standal