Kvalitetsutvikling i oppfølgingstjenesten
Hvordan sikre at flere unge som står i fare for å falle utenfor gjennomfører videregående opplæring eller annen kvalifisering? I dette prosjektet skal Utdanningsetaten finne løsninger for å heve kvaliteten i oppfølgingstjenesten.
- Prosjektet er en del av Delprogram oppvekst og utdanning, et av tre delprogram i Områdesatsingene i Oslo.
- Delprogram oppvekst og utdanning skal sikre gode oppvekstvilkår og at flere fullfører og består videregående opplæring.
Byrådsavdeling for utdanning og byrådsavdeling for sosiale tjenester har bedt Utdanningsetaten lede et prosjekt for å heve kvaliteten i oppfølgingstjenesten. Prosjektet er opprettet som følge av kvalitetsutfordringene som kom fram av kartleggingen av nåsituasjonen som ble gjennomført i 2024.
Om prosjektet
Oslo kommune har identifisert ungt utenforskap som en av seks samfunnsfloker, som er de største utfordringene kommunen står overfor. Byrådsleder leder selv et prosjekt for å redusere ungt utenforskap, og «Kvalitetsutvikling i oppfølgingstjenesten» springer ut av dette arbeidet. Unge som ikke gjennomfører videregående opplæring, har lavere sysselsetting og er mer utsatt for varig utenforskap. Oppfølgingstjenesten er derfor et viktig sikkerhetsnett for unge i alderen 16-24 år, som har rett til videregående opplæring, men som ikke er verken i jobb eller under opplæring. Oppfølgingstjenesten skal hjelpe med arbeid, kurs eller skoleplass. I Oslo er tjenesten et samarbeid mellom Utdanningsetaten, bydelene og NAV. Målet for prosjektet er at flere unge skal gjennomføre videregående opplæring eller andre kvalifiserende tiltak. For å oppnå det, må de tre partene som utgjør oppfølgingstjenesten i Oslo, samarbeide om en vifte av tiltak som treffer behovene hos unge som er i fare for å falle ut av videregående opplæring eller er falt ut. Prosjektet skal sikre god ressursutnyttelse ved å etablere styringslinjer og styringsinformasjon som gir beslutningsnivåene i trepartssamarbeidet informasjon om endringer i målgruppens behov, erfaringer fra førstelinjen og oppfyllingsgrad i tilbudene. Forventede gevinster:
- Mindre variasjoner i organisering og ressursbruk i OT-arbeidet
- Bedre styring, koordinering og samhandling i OT-arbeidet
- Økt kvalitet og tilgang på styringsdata og økt treffsikkerhet i tjenesten
- Flere gjennomfører videregående opplæring og på den måten forebygge ungt utenforskap
Hva skal vi gjøre?
Prosjektet gjennomføres i regi av Utdanningsetaten. Gjennom et samarbeid mellom Utdanningsetaten, NAV og bydelene i Oslo skal prosjektet:
- Innhente innsikt om målgruppen, tilgrensende målgrupper og eksisterende tilbud.
- Utvikle tiltaksstruktur og tilbud for oppfølgingstjenestens målgruppen og andre unge med risiko for varig utenforskap
- Utvikle struktur for styring av oppfølgingstjenesten
Dokumenter
- Kartlegging av oppfølgingstjenesten. Ni bydeler i Oslo. (PDF, 2.8MiB) (PDF)
- Hvordan treffer OT-skoletilbudene utsatte unge? (PDF, 573.09KiB) (PDF)
- Se oversikt over prosjekthierarki (JPG, 139.66KiB) (JPG)
Prosjektperiode
Prosjektet pågår fra desember 2024 til desember 2027.
Kostnad
Prosjektene var finansiert av Områdesatsingene i Oslo ved delprogram oppvekst og utdanning