Den franske barnehagen i Oslo

Litt om barnehagen

Den franske barnehagen er åpen for alle barn, uansett morsmål. Hovedspråket er fransk, men våre ansatte snakker både fransk, norsk og engelsk. Barnehagen ligger rolig til sentralt på Frogner. Bygningene er omgitt av syriner bak slottsparken, hvor vi ofte går på tur. Barnehagen grenser til med den veletablerte franske skolen i Oslo, hvor vi ofte leker i skolegården og de fleste barna fortsetter i første klasse.

• For å søke plass må du sende søknad både her på Oslo kommunes nettsider, og på Den franske skolens nettsider.
  • Skal du takke ja til tilbud om plass må du også gjøre det digitalt til kommunen og sende en e-post til Den franske skolen: ecole@lfo.no

Vedtekter

Dette er en privat barnehage. Det er barnehagens egne vedtekter som avgjør tildeling av plass i barnehagen. Du må derfor lese vedtektene før du søker om plass.

Vedtekter og årsplan finner du på vår egen private nettside.

Nøkkelinformasjon

• Privat barnehage
  • Bydel Frogner
  • Ordinær barnehage
  • Barnehage med annet språk enn norsk
  • Avdelingsbarnehage
  • 3 år - 6 år
  • Antall barn: 126
  • Inneareal: 6,5 m per barn -

Godkjent innendørs leke- og oppholdsareal per barn.
    Data fra www.barnehagefakta.no. Opplysningene er samlet inn 15. desember 2023. Tallene kan ha endret seg. Nettsidene oppdateres med nye tall i februar 2025.

• Antall barn per ansatt: 5,4 -

Antall barn per årsverk i grunnbemanningen (ansatte som jobber direkte med barna). Utregningen tar hensyn til barnas avtalte oppholdstid i barnehagen, og barn under tre år teller dobbelt. Det gjør at tallet er sammenlignbart for barnehager med ulik alderssammensetning.

• Andel ansatte med barnehagelærerutdanning: 3,8% -

Tallet viser andelen ansatte i barnehagen som har barnehagelærerutdanning i prosent av grunnbemanningen og styrer. Andelen beregnes utfra antall ansatte i barnehagen og ikke hvor mange årsverk de utgjør.

Slik jobber vi

Vi følger hovedmålene den franske læreplanen for førskoler. Barna skal venne seg til skolelivet, som er annerledes enn det familielivet de er vant til. Barna lærer å sosialisere og å omgås med andre barn. Barna utvikler sine evner til å føle, handle, tale, forestille seg og utforske verden.

I løpet av dagen veksler vi mellom fri lek og strukturerte aktiviteter. Vi styrker muntlig ferdigheter, stimulerer til utforskning av verden, utfolder oss fysisk og leker kreativt. Hovedspråk er fransk, men vi har også aktivitet på norsk med norske pedagoger.

Foreldrene mener

Tabellen viser barnehagens gjennomsnitt i den nasjonale foreldreundersøkelsen for barnehager (Utdanningsdirektoratet). Skala 1-5, der 5 er best.

Resultater fra foreldreundersøkelse, per tema og år
Tema20232022
Svarprosent35%27%
Ute- og innemiljø3,83,9