Tilskudd til trivselstiltak ved langtidshjem og helsehus

Trivselstiltak skal styrke aktivitetstilbudet i langtidshjem og helsehus, og samarbeid med pårørende, frivilligheten og andre aktører.

Kort om tilskuddet

Sykehjemsetaten videreutvikler tilskudd til trivselstiltak i langtidshjem og helsehus, med mål om å styrke aktivitetstilbudet til beboerne og pasienter i langtidshjem og helsehus. Det er også et mål å stimulere til langsiktige samarbeidsrelasjoner med frivilligheten og nærmiljøet for å skape gode opplevelser for beboere/pasienter lokalt. Det lyses ut 2,5 millioner til dette formålet.

Frist for å søke

13. desember 2024

Søkekriterier

Det er en forventning om at tilskuddet skal bidra til følgende:

  • Styrke samarbeidet mellom langtidshjem/helsehus og aktører i nærmiljøet for å skape langsiktige, gode og inkluderende møteplasser for beboere, pårørende og nærmiljø.
  • Aktiviteter tilpasset beboere med kognitiv svikt (inkl. kulturelle tilbud, fysisk aktivitet og mulighet til å komme seg ut i frisk luft).
  • Deltagelse fra pårørende/familie/nettverk
  • Øke antall frivillige og styrke samarbeidet med frivillige organisasjoner, foreninger og sosiale entreprenører som bidrar til gode opplevelser for beboere/pasienter i langtidshjem og helsehus
  • Aktiviteter som bidrar til generasjonsmøter

Generelt for alle tiltak

Tilskuddene bør bidra til aktiviteter og trivselstiltak som gjennomføres på dag, kveld og helg.

Tilskuddene skal stimulere til langsiktige og systematiske etableringer av samarbeid lokalt.

Der det er mulig, så bør det legges opp til at tiltak og aktiviteter på helsehus og langtidshjem også kan benyttes av brukere av dagsenter – og motsatt.

Det oppfordres til å søke på aktiviteter som bidrar til sambruk av institusjonens lokaler og hvor beboere inkluderes i aktiviteten.

Aktiviteter som retter seg mot minoriteters interesser, og fremme inkludering og likeverd.

Aktiviteter tilpasset beboere som ikke har forutsetninger til å delta på fellesaktiviteter.

Ved gjennomføring av trivselstiltaket skal det komme tydelig fram at tiltaket har mottatt tilskudd fra Oslo kommune. Dette gjelder også ved alle former for publisering og medieoppslag.

Søknaden

  • Ett eller flere kriterier skal være oppfylt per tiltak.
  • Det kan søkes på inntil 5 tiltak per søknad. Tiltak skal være i prioritert rekkefølge og beløp skal påføres hvert enkelt tiltak. Det skal være en kort og konkret beskrivelse av tiltaket.
  • Det er en grense på inntil 200 000 kroner per søknad. Kommunale virksomheter bør ikke søke trivselstiltak for tiltak som parallelt meldes inn som investeringer for samme år.
  • Det skal kun sendes en søknad per virksomhet/aktør.

Hvem kan søke

  • Langtidshjem og helsehus som driftes av Oslo kommune
  • Langtidshjem som driftes av private aktører
  • Frivillige foreninger, organisasjoner og institusjone
  • Venneforeninger og pårørendeforeninger
  • Lokale aktører i nærmiljøet/nabolaget til langtidshjem/helsehus
  • Sosiale entreprenører

Slik søker du

  • Logg inn, fyll ut og send inn søknaden.

  • Søknaden skal være kort og konkret.

  • Det er mulig å skrive en kort begrunnelse for prioriteringen.

  • All informasjon skal stå i søknadsskjemaet, det skal ikke sendes vedlegg.

  • Sykehjemsetaten tar kontakt dersom det er behov for mer informasjon.

Søknadsskjema

Send inn søknadsskjema (logg inn)

Etter du har sendt inn søknaden

  1. Registrering av søknader

Sykehjemsetaten registrerer alle søknader. Ved tvil om at søknaden er mottatt, kan du kontakte oss på postmottak@sye.oslo.kommune.no.

  1. Behandling av søknader

Alle søknader behandles etter fristens utløp.
Det utarbeides en innstilling på bakgrunn av alle søknadene. Innstillingen behandles i Sykehjemsetatens lederteam som vedtar hvem som skal få tilskudd.

  1. Motta svar

Alle søkere får svar etter at Sykehjemsetatens lederteam har vedtatt hvem som skal få tilskudd.

  1. Utbetaling av penger

Hvis du har mottatt vedtak om tilskudd, må du sende faktura på det beløpet du har fått tildelt. Fakturainformasjon vil stå i vedtaket. Faktura skal sendes som EHF (elektronisk handelsformat). Ta kontakt dersom du har problemer med dette fakturaformatet.

Det kan sendes faktura til Sykehjemsetaten når vedtaket er mottatt. Tilskuddet må brukes i 2025, ubrukt tilskudd tilbakebetales innen 10. januar 2026.

  1. Rapport og regnskap

De som har mottatt tilskudd skal i etterkant levere rapport og regnskap (regnskap gjelder ikke for kommunale langtidshjem/helsehus) innen 10. februar 2026.

Rapportskjema for 2025 kommer sammen med vedtaksbrevet.

Mangelfull rapportering, eller at tilskudd ikke brukes i tråd med søknad, vil kunne medføre krav om tilbakebetaling. Dette vil også kunne få konsekvenser for vurdering av framtidige søknader. Vi kan be om komplett regnskap.

Kontaktinformasjon

Merete Øyberg
E-post: merete.oyberg@sye.oslo.kommune.no
Telefon: 90 36 81 32

Solrun Tjøstheim
E-post: solrunmerete.roland@sye.oslo.kommune.no
Telefon: 91 74 42 45