Tilskudd til Frivilligbørs 2024

Frist for å søke

18. april.

Kort om tilskuddet

Byrådsavdeling for sosiale tjenester har satt av til sammen 700 000 kroner, for å støtte bydeler som ønsker å gjennomføre frivilligbørs i 2024. Midlene lyses ut som et tiltak for oppfølging av Oslo Kommunes frivillighetsmelding.

Frivilligbørs er en form for innovativ møteplass hvor frivillige aktører, offentlige tjenester og lokalt næringsliv møtes for å inngå samarbeidsavtaler. På Frivilligbørs skjer det ingen utveksling av penger, men av ressurser på tvers av sektorer.

I 2022 gjennomførte Kulturetaten en pilotering av frivilligbørs i Oslo, i samarbeid med bydelene Gamle Oslo og Sagene. Bydel Gamle Oslo utarbeidet en håndbok for hvordan Frivilligbørs kan gjennomføres, på bakgrunn fra erfaringer fra piloteringen. Håndboka er åpent tilgjengelig på Oslo kommunes nettsider, og kan lastes ned her.

Hvem kan søke?

Det er ansatte i bydelene som kan søke midler til gjennomføring av arrangement og til å dekke kostnader knyttet til trykksaker og utstyr.

Kriterier for å søke

Bydelene kan søke for ett arrangement som skal gjennomføres i 2024, hvor lokal frivillighet og næringsliv inkluderes i gjennomføringen. Arrangementet skal følge de fire spillereglene for frivilligbørs, som beskrives i håndboken.

Det er mulighet for bydeler å samarbeide om arrangementet.

Slik søker du

  1. Send inn prosjektbeskrivelse og budsjett

    Send prosjektbeskrivelse og budsjett til postmottak@kul.oslo.kommune.no

    Merk brevet med «24/1079 – Tilskudd til frivilligbørs 2024». Husk å presisere hvilken bydel du representerer.

Etter at du har sendt søknaden

  1. Motta bekreftelse

    Etter du har sendt søknaden vil det komme en automatisk bekreftelse på at postmottak har mottatt søknaden.

  2. Saksbehandling

    Saksbehandlingstiden vil være på 2-3 uker etter søknadsfristen.

  3. Utbetaling

    Tilskuddet vil i sin helhet bli utbetalt til kontonummeret du har registrert på våre nettsider i løpet av kort tid etter at vedtaket er fattet. Trykk her for å endre kontonummer. Du behøver ikke sende inn utbetalingsanmodning.

  4. Rapport og regnskap

    Du må levere regnskap og rapport for bruken av midlene senest seks uker etter at tiltaket er gjennomført. Rapporteringen bør inneholde bildedokumentasjon fra arrangementet. Veiledning til hvordan du sender inn rapportert finner du i vedtaksbrevet ditt.

  5. Klageadgang

    Du kan klage på vedtaket. Klagefristen er tre uker etter at du har mottatt vedtaket, og sendes til postmottak@kul.oslo.kommune.no