Tilskudd til aktiviteter for bedre psykisk helse i Bydel Alna

Frist

15. november 2021.

Kort om tilskuddet

Tilskuddsordningen har som mål å styrke og utløse frivillig innsats rettet mot psykisk helse og mobilisere lokalsamfunnet og frivilligheten i satsingen. Det er satt av 250 000 kroner. Aktivitetene gjennomføres innen 1. september 2022.

Kriterier for å søke

Alle som mottar tilskudd skal ha en åpen, inkluderende og ikke-diskriminerende praksis for sine aktiviteter.

Hvem kan søke

• Ideelle og frivillige lag, foreninger, organisasjoner og enkeltpersoner, for eksempel idrettslag, brukerråd, foreldreutvalg og borettslag, som har sine aktiviteter i Bydel Alna
  • Søknader fra bydelens tjenestesteder og andre offentlige virksomheter vurderes ikke. Søkerens organisasjonsnummer skal oppgis i søknaden. Det kreves ikke organisasjonsnummer for søkere som søker om inntil 15 000 kroner.

Tilskudd gis ut i fra en samlet skjønnsmessig vurdering.

Hva kan få tilskudd

Konkrete aktiviteter som utløser frivillig innsats og engasjement knyttet til psykisk helse og som har innbyggere i Bydel Alna som målgruppe.

Følgende blir lagt til grunn for prioritering av søknader i Bydel Alna:

• Aktiviteter og tiltak som bidrar til bedre psykisk helse hos innbyggerne i Bydel Alna
  • Aktiviteter og tiltak rettet mot barn, unge, eldre og innbyggere med minoritetsbakgrunn
  • Aktiviteter som prioriteres må være gratis og tilgjengelig for flest mulig

Det gis ikke støtte til ordinær drift, aktiviteter med et kommersielt formål, aktiviteter som ikke primært engasjerer bydelens beboere, eller arrangementer/tiltak som allerede er gjennomført.

Slik søker du

1. Fyll ut søknadsskjema

2. Send inn søknaden

Søknaden sendes til postmottak@bal.oslo.kommune.no og merkes med «Tilskudd til aktiviteter for bedre psykisk helse i Bydel Alna»

Etter at du har sendt søknaden

1. Behandling

Søknadene blir behandlet i bydelsutvalget 1. november 2021.

2. Utbetaling

Vi utbetaler fortløpende etter at vedtaket er fattet i bydelsutvalget.

Rapportering

Mottaker må senest fire uker etter at tiltaket er gjennomført og senest 1. september sende inn en enkel rapport om hva som ble gjort, når og hvor aktivitetene ble gjennomført, samt lage et enkelt regnskap og legge ved kopi av kvitteringer. Rapporten med vedlegg sender du til postmottak@bal.oslo.kommune.no.

Mangelfull rapportering, eller hvis tilskuddet ikke brukes slik det er søkt om, vil kunne medføre krav om tilbakebetaling. Dette vil også kunne få konsekvenser for vurdering av framtidige søknader.