Grønne midler i Bydel St. Hanshaugen

Bydel St. Hanshaugen ønsker å støtte miljøtiltak og aktiviteter som bidrar til økt miljøengasjement i bydelen. Tilskuddet for 2024 er på 500 000 kroner.

Frist for å søke

Søknadsfristen var 11.02.2024. Det er ikke lenger mulig å søke.

Kriterier for å søke

Prosjektet må oppfylle følgende kriterier:

• Prosjektet må ha forankring i bydelen og skje innenfor bydelenes grenser.
  • Prosjektet skal ha en klar miljøprofil og bidra til å bedre miljøet på kort og lang sikt.
  • Prosjektet skal skape en positiv miljøeffekt for nærmiljøet.
  • Prosjektet må ha en viss andel egenfinansiering (for eksempel egne midler, frivillig innsats, midler fra andre kilder).
  • Prosjektet skal ikke være knyttet til ordinær drift eller lønnsutgifter.
  • Hvis aktiviteten planlegges på en eiendom du ikke eier selv, må du ha godkjenning av grunneier for bruken før du kan søke om midler.

Eksempler på tiltak du kan søke om midler til

• Ombruk, reparasjonsaktiviteter, byttemarkeder og lignende.
  • Aktiviteter som støtter biologisk mangfold, bygging av insektshotell, bievennlig beplantning.
  • Miljøformidling/miljøteater/workshops.
  • Bærekraftig matkultur/marked.
  • Urban dyrking og urbane landbrukstiltak (husdyrhold, akvakultur, birøkt).
  • Redesign av tekstiler/møbler.
  • Grønn mobilitet.

Hvem kan søke

Enkeltpersoner, grupper, organisasjoner, institusjoner, prosjekter, lokale lag og foreninger, sameier og borettslag med lokal forankring til bydelen kan søke. Bydelens egne tjenestesteder og kommunalt støttede virksomheter som fritidsklubber, sykehjem, eldresenter, frivillighetssentralen kan også søke.

Retningslinjer

Før du søker anbefaler vi du leser gjennom retningslinjer til tilskudd om Grønne midler i Bydel St. Hanshaugen (PDF)

Tildelinger

Tildeling av grønne midler 2023.

Slik søker du

1. Logg inn, fyll ut og send inn søknaden

Søknadsskjema

Søker du på vegne av en virksomhet eller et tjenestested i Oslo kommune? Fyll inn koststed og ressursnummer under punktet «Generelle kommentarer til budsjettet» i søknadsskjemaet.

Etter at du har sendt søknaden

1. Søknaden blir registrert

Søknaden registreres og du får opp en kvittering på skjermen. I tillegg får du en kopi av den innsendte søknaden på den e-postadressen du har oppgitt. Du kan også se søknaden din i Søknad og skjema.

2. Behandling av søknader

Vi behandler alle søknader som vi har mottatt innen søknadsfristen. Tildelingen av Grønne midler vil behandles i miljø- og byutvikling og lokalsamfunnskomiteen 12 mars og vedtas i bydelsutvalget 19. mars 2024. Etter endelig fattet vedtak i bydelsutvalget, legges en vedtaksrapport over alle tildelte midler tilgjengelig på denne nettsiden.

3. Motta svar på søknaden

Alle søkere får tilsendt svar (tildelingsbrev eller avslagsbrev) til sin digitale postkasse etter at bydelsutvalgets vedtak er fattet, i slutten av mars 2024.

4. Utbetaling av midler

Tilskuddet utbetales i månedsskiftet mars/april 2024.

Oslo kommunes bankforbindelse krever at alle betalingsmottakere må være registrert med eget kontonummer.

5. Send inn rapport og regnskap

Søker som er tildelt midler, skal sende rapport og regnskap som dokumenterer hvordan midlene er benyttet innen 31. desember 2024. Når du skal rapportere, må du først gå inn på søknaden din i Søknad og skjema, og velge "Rapport og regnskap".

• Legg gjerne ved bilder som er godkjent for publisering.
    • For tilskudd over 50 000 kroner må du legge ved godkjent regnskap fra revisor.
    • For tilskudd under 50 000 kroner må regnskapet signeres av to ansvarlige personer.

Klage

Klagefrist er tre uker etter at du har mottatt vedtaket om avslag. Klage sendes til postmottak@bsh.oslo.kommune.no.