Bomiljøtilskudd i Bydel Stovner – Groruddalssatsingen

Nå kan du søke tilskudd til bomiljøtiltak på Haugenstua, Vestli eller i Stovner Sentrum.

Dette tilskuddet var tidligere en del av bomiljøtilskudd fra Groruddalssatsingen. Fra og med 2025 forvalter bydelene i Groruddalen hver sine bomiljøtilskuddsordninger.

Kort om tilskuddet

Formålet med bomiljøtilskuddet er å bidra til attraktive og inkluderende bomiljøer som fremmer kontakt mellom mennesker.

Tilskuddet kan brukes til både fysiske og sosiale tiltak som for eksempel lekeplasser, opprusting av møteplasser på fellesareal, informasjons- og kompetansehevende tiltak og sosiale arrangementer. Tilskuddet kan også brukes til planting av trær, for eksempel i form av etablering av frukthager.

Ved behov for prioritering av søknader, vil aktuell bydel vurdere hvor behovet er størst. Utover dette vil vi prioritere tiltak som mange får glede og nytte av. Det anses som positivt om prosjektet er tilgjengelig også for personer utenfor eget bomiljø.

Frist for å søke

Opprinnelig søknadsfrist var 1. mai 2025. Som følge av midler til overs holdes søknadsportalen inntil videre åpen for nye søknader.

Kriterier for å søke

  • Tiltaket skal bidra til et bedre bomiljø og gi bomiljøet noe nytt.
  • Dere må dekke 50 prosent av totalkostnaden til tiltaket selv.Hvis dere har et særskilt behov, og kan vise regnskapsdokumentasjon, kan vi vurdere å dekke opp mot 70 % av totalkostnaden.
  • Frivillig arbeid, egenfinansiert ansatt vaktmester, husleie på egne lokaler, allerede innkjøpt materiell og allerede utbetalt lønn kan ikke inngå som egenandel eller inngå i utgiftsbudsjettet.
  • Driftsrelaterte kostnader knyttet til drift av kontor og lokaler som ikke er direkte knyttet til bomiljøtilskuddsprosjektet kan ikke være en del av utgiftsbudsjettet. Dersom det er administrasjons- og driftskostnader knyttet til bomiljøtilskuddsprosjektet, må det komme frem av dokumentasjon i form av kvitteringer/faktura at dette gjelder prosjektet.
  • Tiltaket skal utvikles sammen med dem tiltaket er for, slik at det blir noe folk ønsker seg.
  • Fysiske tiltak kan kun gjennomføres på deres egen eiendom, dersom det ikke finnes en samarbeidsavtale med eiendommens eier
  • Hvis dere søker om tilskudd til et fysisk tiltak, må dere oppgi hvem som skal ta ansvar for drift og vedlikehold.
  • Søknader om tilskudd til studier/undersøkelser som har relevans for nærmiljø eller bomiljø generelt, må være forankret i bydelen.
  • Dere må forskuttere kostnadene for tiltaket og får utgiftene refundert etter at rapporteringen er godkjent.
  • Vi gir ikke tilskudd til å dekke vedlikehold, løpende driftsoppgaver eller lovpålagte oppgaver.
  • Vi gir ikke tilskudd til tiltak som allerede er startet opp, eller drift av pågående sosiale aktiviteter.
  • Vi stiller krav til revisorbekreftet regnskap og signerte rapporter for tilskudd på 200 000 kroner eller mer. For tilskudd under 200 000 kroner er det tilstrekkelig at leder av organisasjonen og en til undertegner rapport med regnskap.

Hvem kan søke?

  • Borettslag, sameier og velforeninger
  • Beboerstyrer for kommunale gårder kan søke til sosiale tiltak/arrangementer
  • Andre aktører som arbeider for å utvikle gode bomiljøer. Dette kan være frivillige og ideelle organisasjoner, sosiale entreprenører eller andre med ikke-kommersielt formål

Enkeltpersoner, kommunale og statlige organer kan ikke søke.

Her må tiltakene gjennomføres

Tiltakene det søkes midler til må gjennomføres innenfor, eller i umiddelbar tilknytning til, pågående eller avsluttede innsatsområder i områdeløft. Dette er områdene:

  • Haugenstua
  • Stovner sentrum (delbydelene Fossum og Rommen)
  • Vestli

Ved tvil er det bydelen som vurderer om tiltaket er innenfor området eller ikke.

Kontaktinformasjon

Bydel Stovner

Shwan Hama
Mobil: +47 48 09 03 16
E-post: shwan.hama@bsr.oslo.kommune.no

Krav til rapportering

Når tiltaket er gjennomført må dere rapportere til oss.

Endelig rapporteringsfrist for midler søkt om i 2025 er 1. oktober 2026.

Slik rapporterer du

Logg deg inn på Min side til Oslo kommune. Klikk deretter på Meldingsboksen og finn søknaden som du sendte. Når du har åpnet søknaden, klikker du på Rapport og regnskap. Da får du opp en rapporteringsmal som sendes inn fra meldingsboksen. Når rapporten er sendt inn, skriver du ut rapporten og får den signert. Deretter klikker du på Signert rapport og regnskap hvor du laster opp en skannet versjon. Også regnskapet må være signert.

Slik søker du

  1. Finn frem nødvendige vedlegg

    • Hvis du søker om mer enn 50 % bomiljøtilskudd, må du begrunne dette og legge ved regnskapsdokumentasjon.
    • Hvis fysiske prosjekter skal gjennomføres på andres eiendom, må du legge ved samarbeidsavtale/skriftlig tillatelse for bruk av eiendom.

    Vi behandler ikke søknader med manglende dokumentasjon. All dokumentasjon må følge søknaden, men det er mulig å ettersende opptil en uke etter innsending av søknad.

  2. Logg inn, fyll ut og send inn søknaden

Etter at du har sendt søknaden

  1. Motta bekreftelse

    Alle søkere vil motta bekreftelse på mottatt søknad via din valgte e-postadresse.

  2. Behandling av søknader

    Forberedende saksbehandling utføres av bydelsadministrasjonen og behandles og vedtas av Miljø- og byutviklingskomiteen.

    Miljø- og byutviklingskomiteen vedtar tildeling av bomiljøtilskudd på første mulige møte etter søknadsfrist. Du kan forvente å få svar på søknaden i løpet av to uker etter behandlingsmøtet.

  3. Vedtak fattes

    Når vedtak er fattet, vil dere bli varslet på oppgitt e-postadresse og i Søknad og skjema. Sett gjerne på e-postvarsling i Altinn slik at dere får beskjed når det kommer noe til dere der.

    Organisasjonen kan finne kopi av søknad og svar på søknad i meldingsboksen på Altinn.