Klage på tannbehandlingen
Det er viktig for oss at vi får en tilbakemelding hvis du mener at vi ikke er gode nok.
Hvem kan klage?
Alle pasienter og pårørende kan klage.
Hva kan du klage på?
Du har blant annet rett til å klage på manglende oppfyllelse av rettigheter, behandlingen, forsinkelser, mangelfull omsorg, vanskelig kommunikasjon, eller lite informasjon og medvirkning i spørsmål rundt egen helse og behov for tjenester.
Hvordan klager du?
Du kan ta opp problemet med den tannlegen eller tannpleieren du fikk behandling av. Ofte kan misforståelser og problemer løses gjennom en direkte samtale. Hvis problemet ikke blir løst, kan du sende inn en skriftlig klage. Tannhelsetjenesten i Oslo oppfordrer til at du benytter digitalt skjema for å sende inn skriftlig klage.
Digital skjema for å klage skriftlig til tannhelsetjenesten. Dersom du ikke kan benytte deg av det digitale skjemaet eller logge inn med BankID, må du sende klage per post. Du kan bruke skjema for å klage eller du kan utforme klage selv.
Skjema for å klage skriftlig til tannhelsetjenesten (PDF). (PDF, 56.86KiB)
Klage sendes per post til: Oslo kommune Helseetaten Avdeling for tannhelsetjenesten Postboks 4716, 0506 OSLO Merk konvolutten «Klage på tannbehandling»
Klage videre
Hvis du ikke er fornøyd med svaret fra Helseetaten ved Tannhelsetjenesten, kan du klage videre til Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus.
Andre klagemuligheter
Hvis tannlegen er medlem av Den norske tannlegeforening, kan du også klage til deres klagenemnd. For erstatningskrav kan du kontakte Norsk Pasientskadeerstatning (NPE).