Er du plaget av støy?

Støy er den miljøfaktoren som rammer flest mennesker i Norge, og antallet personer som er utsatt for støy øker. Det er store individuelle forskjeller i hvordan støy oppleves, og hvilke helseeffekter den kan ha.

Her er en oversikt over hvordan du kan gå frem og hvor du kan henvende deg dersom du blir plaget av støy.

Les mer om hvordan støy kan påvirke helsen i Folkehelserapporten til FHI.

Ta direkte kontakt med den eller de som støyer

Dersom du er plaget av støy må du henvende deg til den eller de som forårsaker støyen. Vi anbefaler at du beskriver hvordan du berøres av støyen slik at dere sammen kan se på om det er avbøtende tiltak som kan gjøres for å redusere ulempene. Hvis flere beboere er berørt, bør henvendelsen formidles av styret i borettslaget, sameiet eller utleier.

Tips når du skal ta kontakt med den som støyer

  • Beskriv støyen du opplever så godt du klarer, f.eks. hva slags lyder du hører.
  • Opplys om dato og tidspunkter for støyen du er plaget av, skriv gjerne ned en logg over tidspunkter.
  • Be om tilbakemelding på henvendelsen din.
  • Ta vare på dokumentasjon, for eksempel kopi av e-poster du har sendt og mottatt.
  • Ikke skriv sensitive personopplysninger som for eksempel helseopplysninger. Husk at epost ikke er en sikker kommunikasjonsmåte.

Konfliktrådet

Konfliktrådet er en gratis statlig tjeneste som bistår i å finne gode løsninger gjennom dialog i nabokonflikter. Konfliktrådet er en trygg møteplass for mennesker som står på hver sin side av en uønsket hendelse eller konflikt. Hos Konfliktrådet kan dere snakke ut og bli enige om veien videre.

Det er uforpliktende å ta kontakt med Konfliktrådet.

Støykilder

I Norge er det en rekke lover, forskrifter og retningslinjer som regulerer støy fra ulike kilder.
Her er en oversikt over støykilder og hvor du kan henvende deg når du er plaget av støy. Se også Miljødirektoratet som har en samlet oversikt og flere nyttige veiledere.

Skriftlig henvendelse til miljørettet helsevern i kommunen

Dersom din henvendelse til ansvarlige for støyen ikke fører frem, kan du ta kontakt med miljørettet helsevern via Oslo kommunes kontaktskjema. Miljørettet helsevern jobber med støy etter folkehelseloven og forskrift om miljørettet helsevern.

Regelverk innen miljørettet helsevern er ansett som en sikkerhetsfunksjon. Det innebærer at helsehensyn så langt som mulig skal ivaretas gjennom annet regelverk. For at miljørettet helsevern skal kunne ta saken til behandling må den falle inn under folkehelselovens bestemmelser. Det innebærer at forholdet det klages på må, etter en helsefaglig vurdering, være av en viss alvorlighet og over en viss tålegrense.

Dette må du skrive i din henvendelse

  • hvor støyen kommer fra (adresse)
  • hvem som støyer (for eksempel navn på eier)
  • hva slags støy du opplever (for eksempel trafikk, nattklubb, tekniske installasjoner eller lignende)
  • dato, tidspunkt og varighet (skriv gjerne ned en logg over tidspunkter)
  • hvordan støyen plager deg, men ikke skriv sensitive personopplysninger som helseopplysninger.
  • henvender du deg på vegne av deg selv eller flere (privatperson, borettslag/sameie, skole, sykehus, næring eller lignende)
  • dokumentasjon på at du har vært i kontakt med den som støyer eller andre ansvarlig instanser, f.eks. kopi av e-post eller lignende

Hva skjer med din henvendelse?

For å kunne følge opp din henvendelse vil det i de fleste tilfeller være behov for å opprette kontakt mellom deg og den/de henvendelsen gjelder. Du får svar på henvendelsen innen en måned. Dersom vi trenger lengre tid får du et foreløpig svar innen 14 dager.

Vi gjør også oppmerksom på at henvendelser som sendes til bydelen i utgangspunktet er offentlig tilgjengelig på Oslo kommunes postjournal i eInnsyn.

Send klage via klageskjema