Hjertesone - tryggere skolevei

Oslo kommune er med i samarbeidet for en trygg og aktiv skolevei for barna i Oslo.

Hva innebærer hjertesone?

I Oslo er Hjertesone et samarbeid mellom hver enkelt skole og Foreldrerådets arbeidsutvalg (FAU), Oslo kommune og Trygg Trafikk. En hjertesone er en geografisk avgrenset sone i nærområdet rundt en skole, hvor man har ekstra fokus på trafikksikkerhet. Det er skolen og FAU som utformer hjertesonen ut fra skolens beliggenhet og utfordringer.

Hvorfor hjertesone?

I Oslo er det et mål at så mange som mulig av barn og unge skal gå eller sykle til og fra skole og fritidsaktiviteter. Ved å etablere en hjertesone ønsker vi å:

  • Redusere trafikken i nærområdet rundt skolen, spesielt ved skolestart og skoleslutt
  • Gjøre det tryggere for elevene å gå og sykle til og fra skolen og fritidsaktiviteter i skolens nærområde
  • Øke antallet elever som går og sykler

En hjertesone påvirker også nabolaget i form av et mer trafikksikkert lokalmiljø.

Tiltak for redusert trafikk og økt trafikksikkerhet

På bakgrunn av en grundig kartlegging av hver enkelt skoles trafikale utfordringer, vil man jobbe med to hovedtyper tiltak i hjertesonen:

Fysiske tiltak

Fysiske tiltak kan etableres der det er mulig og hensiktsmessig for å gjøre det fysisk tryggere i hjertesonen. Eksempler på slike tiltak kan være:

  • Parkeringsregulering
  • Bedre oppmerking og skilting
  • Bedre belysning
  • Gangfelt
  • Fartsreduserende tiltak som fartshumper
  • Kryssinnstramminger
  • Klipping av vegetasjon

Oslo kommune gjør den faglige vurderingen og eventuelle etableringen av fysiske tiltak.

Holdningsskapende arbeid

Holdningsskapende tiltak og aktiviteter er viktig for å øke forståelse og bevissthet om trafikksikkerhet blant både elever, foresatte og lokalsamfunnet generelt. Eksempler på dette kan være:

  • Informasjon og kunnskapsformidling om tematikken
  • Sykkelopplæring
  • Gå-/syklekampanjer
  • Refleksaksjoner
  • Følgegrupper
  • Trafikkvakter

Skole og FAU planlegger og gjennomfører de holdningsskapende tiltakene og aktivitetene som de mener er best egnet. Det vil variere fra skole til skole hva slags tiltak som er mulige. Ved noen skoler vil det være behov for fysiske tiltak, mens ved andre kan holdningsskapende arbeid alene være det mest aktuelle og effektive tiltaket.

Bli en hjertesoneskole

Det er et mål at alle skoler med barnetrinn i Oslo skal ha en hjertesone i løpet av de kommende årene. Oslo kommune tar opp nye skoler i hjertesoneprogrammet kontinuerlig, men det er et begrenset antall som blir tatt opp hvert år for å kunne følge dem opp på en god måte.

Både skolen og FAU kan ta kontakt for å melde interesse for sin skole. Det er en forutsetning at begge parter ønsker å bli med for at vi skal kunne gjennomføre en hjertesoneprosess på en skole.

Oppstart og veiledning

Når din skole er tatt opp i hjertesoneprogrammet, vil Oslo kommune følge opp og veilede skolen i oppstarts- og etableringsfasen.

  • Vi begynner samarbeidet med en spørreundersøkelse til foresatte for å kartlegge trafikale utfordringer på skoleveien.
  • Deretter har vi oppstartmøte med skolekontakten og FAU-kontakter.
  • Vi tar med elever på en trafikktur i skolens nærområde for å få elevenes synspunkter på utfordringer.
  • På bakgrunnen av dette lager vi en brukermedvirkningsrapport og gjennomfører en fysisk befaring der vi ser på hvilke trafikksikkerhetstiltak som er mulig å gjennomføre, i samarbeid med skole og FAU.
  • Skolen får utdelt støtteverktøy som de kan benytte gjennom perioden.

Etter at hjertesonen er godkjent, er det skolen og FAU som har ansvar for å opprettholde hjertesonen og det holdningsskapende arbeidet.

Verktøykasse

Skolen og FAU kan se på verktøykassen til Trygg Trafikk. Der finner dere gode råd og tips, eksempelskoler og mye nyttig som FAU, skolen og elevene kan jobbe med. Dette vil være gode forberedelser til skolen før hjertesoneprosjektet begynner.

Hvis din skole ikke er tatt opp som hjertesone helt ennå, er det likevel mulig å begynne arbeidet med holdningsskapende tiltak.

Om trafikkvaktordning

Les mer om trafikkvaktordning.

Slik organiserte Bolteløkka skole arbeidet

Mange skoler i Oslo har trafikkvaktordning, der frivillige foreldre eller andre voksne deltar i en trafikkvaktordning. Det er skolen og/eller skolens FAU som tar initiativ til en slik ordning.

Hjertesoneskoler i Oslo

Hjertesonearbeidet i Oslo begynte med et pilotprosjekt høsten 2018, hvor Rødtvet og Ekeberg skole ble valgt til pilotskoler. Siden den gang har flere andre skoler blitt tatt opp i programmet og satt i gang hjertesonearbeidet ved sin skole. Hjertesoneskoler som allerede er med:

  • Abildsø skole
  • Ammerud skole
  • Bestum skole
  • Berg skole
  • Bjølsen skole
  • Bjørnsletta skole
  • Bolteløkka skole
  • Bogstad skole
  • Bryn skole
  • Bøler skole
  • Disen skole
  • Den franske skole
  • Den tyske skole
  • Ekeberg skole
  • Fernanda Nissen skole
  • Furuset skole
  • Gamlebyen skole
  • Grefsen skole
  • Grorud skole
  • Grindbakken skole
  • Grünerløkka skole
  • Hasle skole
  • Haugen skole
  • Huseby skole
  • Høybråten skole
  • Høyenhall skole
  • Ila skole
  • Jeriko skole
  • Karlsrud skole
  • Kastellet skole
  • Kjelsås skole
  • Klemetsrud skole
  • Kringsjå skole
  • Lakkegata skole
  • Løren skole
  • Majorstuen skole
  • Manglerud skole
  • Marienlyst skole
  • Montessori Lyse skole
  • Møllergata skole
  • Nøklevann skole
  • Oppsal skole
  • Prinsdal skole
  • Refstad skole
  • Rosenholm skole
  • Ruseløkka skole
  • Rustad skole
  • Rødtvet skole
  • Sagene skole
  • Sinsen skole
  • Smestad skole
  • Stovner skole
  • St. Sunniva skole
  • Svarttjern skole
  • Sørkedalen skole
  • Teglverket skole
  • Tonsenhagen skole
  • Tøyen skole
  • Tåsen skole
  • Uranienborg skole
  • Vahl skole
  • Voksen skole
  • Vålerenga skole
  • Østensjø skole

Kontakt oss

Ta kontakt med Bymiljøetaten ved spørsmål om hjertesoneprogrammet og ønske om å bli med som hjertesoneskole.

E-post: postmottak@bym.oslo.kommune.no