Forslag til navnsetting av plass mellom Borgenveien og Vinderen Torvet

Skal plassen mellom Borgenveien og Vinderen Torvet hete «Gunnar Sønstebys plass»?

Gunnar Sønstebys plass?

Bydelen sender forslag om navnsetting av plass mellom Borgenveien og Vinderen Torvet til «Gunnar Sønstebys plass» på høring. Endelig vedtak fattes av bydelsutvalget etter høringen. Gnr./bnr. 41/63.

Frist

Høringsfristen er 3. november 2023.

Innspill sendes på e-post til postmottak@bva.oslo.kommune.no eller med post til Sørkedalsveien 150 A 0754 Oslo. Marker innspillet med med saksnummer 23/1251.

Bakgrunn for endring av gatenavn

Det er ønsket å navnsette det utvidede fortauet mellom Borgenveien og Vinderen Torvet for å markere det som en møteplass, og i fremtiden oppgradere området med benker, beplantning og lignende. Vinderenområdet mangler en offisiell møteplass hvor lokalmiljøet kan møtes og ha markeringer/feiringer.

Bydel Vestre Aker anser det utvidede fortauet som et aktuelt sted å oppkalle etter Gunnar Sønsteby. Sønsteby var bosatt i østre del av Vestre Aker mellom 1969 og 2012, og var en viktig motstandsmann under 2. verdenskrig, og stor formidler av hendelsene i ettertid.

Kontakt

Hvis du har spørsmål, kan du ta kontakt med saksbehandler Tomine Stray Evenbye på tominestray.evenbye@bva.oslo.kommune.no.