Pressemelding

Kjærlighet i arkivet

Arkivenes dag 10. november - er et felles nordisk prosjekt hvor årets tema er Kjærlighet. Dagen blir markert med åpen dag i Byarkivet.

Et merkelig tema for et arkiv? Si ikke det - kjærligheten kan ta så mange former, og kildene i arkivene kan fortelle mang en historie om mellommenneskelige forhold. Foruten den tradisjonelle kjærligheten har Oslo byarkiv valgt å fokusere på kjærlighet til byen.

Arkivenes dag i Byarkivet vil foregå mellom kl. 10.00 - og fram til klokken 16.00. Det blir et spennende og variert program - alt med fokus på kjærlighet - fra servering av vaffelhjerter - til foredrag om sjekketriks, kjærlighetsareaner og byidentitet.

Vi nevner spesielt vår Rudolf Nilsen- utstilling. I anledning 100-års-jubileet for Rudolf Nilsens fødsel, har vi valgt ut han som byens kjærlighetsdikter. Vi viser originale kilder som viser sporene etter Rudolf Nilsen i byen. Dessuten presenterer vi hans liv fra vugge til grav gjennom dikt, fotografier, gjenstander og tekster.

Jon Arne Corell, Carl Morten Iversen og Kari Svendsen vil "akkompagnere" utstillingen med fremførelsen av sitt materiale fra plata "På stengrunn" kl. 13.15

Vi håper på mange besøk og en positiv markering av hva Oslo byarkiv er for byens befolkning.

Byarkivet vil være behjelpelig med å levere fotografier til redaksjoner som ønsker å omtale Kjærlighet i arkivet – Arkivenes dag.

Følgende personer kan kontaktes for mer informasjon på mail:

ellen.rosjo@byarkivet.oslo.kommune.no

bard.alsvik@byarkivet.oslo.kommune.no