Hipp, hurra for skolepatruljen

Det er i år 50 år siden skolepatruljen ble opprettet. Arkivene forteller oss at det var Majorstua skole som var først ute som prøveskole i 1952.

Av Bård Alsvik

Barn og trafikk var en like dårlig kombinasjon for femti år siden som i dag. På 1940-tallet skyltes hvert femte barnedødsfall trafikkulykker – i hovedsak påkjørsler av barn som krysset vei, syklet eller hadde gata som lekeplass. Dette var stygge tall i skolestyrets og andres øyne.

I USA – bilens hjemland – hadde man drevet trafikkopplæring i skolene og redusert trafikkulykkene blant barn ganske kraftig.

"De tar føreprøven. Hva betyr det?" står det på dette bildet fra Majorstua skole i 1952. Fotograf ukjent.

I Danmark hadde man kopiert den amerikanske modellen med trafikkopplæring og skolepatruljer, og på begynnelsen av 1950-tallet ønsket også Oslos skolemyndigheter å igangsette trafikkopplæringstiltak blant skolebarn.

Majorstua skole, som lå i et av Oslos mest trafikkerte strøk, ble brukt som prøveskole i denne anledning. Høsten 1952 marsjerte skolepatruljen ut som den første i landet. Før patruljen ble sluppet ut i trafikken, fikk de 30 undervisningstimer med både praktisk og teoretisk opplæring.

Politi og trafikklærer sto for undervisningen på
Majorstua skole i 1952. Fotograf ukjent.

Det ble stilt store krav til patruljemedlemmene, kan vi lese i jubileumsboka til Majorstua skole fra 1958. "De må være våkne, pålitelige og utholdene. Dessuten må de vise korrekt opptreden og være interessert". Som en gulrot til stadig å yte sitt beste, fikk patruljen være med på fester og andre tilstelninger.

I 1953 tok skoleinspektøren i Oslo initiativ til å styrke trafikkopplæringen og igangsette skolepatruljer også ved andre skoler som lå i nærheten av større trafikkårer. Erfaringene fra Majorstua var meget gode, og i første rekke skulle det igangsettes trafikkopplæring ved Lakkegata, Sofienberg, Rosenhof og Sinsen folkeskoler.

I løpet av 1950-tallet ble det igangsatt skolepatruljer på henimot femti skoler, og resultatene av trafikkundervisningen var en halvering trafikkulykkene blant barn i Oslo i denne perioden.

FOTOGALLERI TRAFIKKUNDERVISNING
Klikk på bildene under