Tilgjengelighetstiltak i tilknytning til boliger

Sameier, borettslag og boligaksjeselskap kan søke tilskudd som bidrar til å bedre tilgjengeligheten i fellesarealer, for å lette hverdag for eldre og personer med funksjonsnedsettelser.

Tilskudd til tilgjengelighetstiltak i tilknytning til boliger

Frist for å søke

1. mars 2024.

Kort om tilskuddet

Oslo kommune har fått tilført midler og har 7,9 millioner til fordeling.

Her er forskriften til tilgjengelighetstiltak i borettslag, sameier og boligaksjeselskap, se forskrift

Kriterier for å søke

Sameier, borettslag og boligaksjeselskaper kan søke om tilskudd til tilgjengelighetstiltak. Tiltakene skal bidra til å bedre tilgjengeligheten i fellesarealer, slik at eldre og/eller personer med funksjonsnedsettelse får en bedre og lettere hverdag.

Sameier, borettslag og boligaksjeselskap kan søke om hel eller delvis støtte til dekning av kostnadene til tilgjengelighetstiltak i fellesarealer både inne og ute, som for eksempel:

• utbedring av inngangsparti
  • heis
  • montering av elektrisk døråpner
  • montering av ekstra håndløper/gelender i trappeoppgang
  • merking av trappetrinn i oppgang eller inngangsparti

Tilskuddets størrelse er avhengig av den årlige bevilgningen. Ved knapphet på midler må søknadene prioriteres ut fra en helhetsvurdering.

Det gis ikke tilskudd til drift, vedlikehold av eksisterende tilgjengelighetstiltak eller opppussing.

Krav til søknad og dokumentasjon

Minimum to pristilbud.

Sameiets, borettslagets eller boligaksjeselskapets vedtekter.

Sameiets, borettslagets eller boligaksjeselskapets årsregnskap, for tilskudd over kr 200 000 skal regnskap være godkjent av registrert revisor og under kr 200 000 er det tilstrekkelig at den eller de som ifølge lov eller vedtekter kan forplikte sameiet, borettslaget eller boliaksjeselskapet undertegner regnskapet.

Årets budsjett for sameiet, borettslagt eller boligaksjeselskap.

Nødvendige tillatelser for å utføre tiltaket.

Informasjon om sameiet, borettslaget eller boligaksjeselskapet har mottatt støtte i løpet av de siste tre år og størrelsen på disse.

E-post: boligvirkemidler@vel.oslo.kommune.no

Elisabeth Sommer, telefon 97 05 41 99
Liselotte Flatabø, telefon 95 11 93 24

Slik søker du

1. Finne frem nødvendige vedlegg

• Beskrivelse av dagens situasjon
    • Beskrivelse av tiltakene det søkes tilskudd til
    • En enkel skisse eller foto
    • Pristilbud fra utførende firma (kan ettersendes)
  2. Fyll ut elektronisk søknad, signer og send inn

3. Send inn søknaden

Søknaden sendes til Velferdsetaten, Postboks 30 Sentrum, 0101 Oslo.