Opprusting av Vogts gate - strekningen mellom Åsengata og Schleppegrells gate
Forprosjekt med regulering for gateopprusting av Vogts gate–Toftes gate er i gang for å bedre fremkommeligheten for trikk og gående
Hva skal vi gjøre?
Oppdraget omfatter forprosjekt med utarbeidelse av en ny reguleringsplan for Vogts gate–Toftes gate. Omfanget avgrenses til strekningen på totalt 1,2 km fra Åsengata til Schleppegrells gate. Det er behov for å legge til rette for gående, samt sikre fremkommelighet for kollektivtrafikken. Da må dagens parkeringsareal omdisponeres til fortausareal, som igjen innebærer å omregulere gata. Ny reguleringsplan skal ivareta varelevering og HC- parkering.
Forprosjekt for Vogts gate–Toftes gate omfatter nødvendig forståelse, mobilitets- og trafikkanalyser, tegningsgrunnlag og kalkyle for gjennomføring og ny reguleringsplan for arealene. Konseptvalg anses ikke nødvendig for dette prosjektet, da transportsystemet ikke skal endres. Prosjektet går derfor direkte til forprosjektfase med reguleringsplan.
Hvor skjer det?
Prosjektet dreier seg om Vogts gate og Toftes gate fra Åsengata til Schleppegrells gate.
Hvorfor gjør vi det?
Vogts gate og Toftes gate er en tung kollektivtrasé for tre trikkelinjer og en viktig gangtrasé mellom Torshov og Grünerløkka. Det er behov for å legge til rette for gående samt sikre fremkommelighet for kollektivtrafikken. Det er i dag regulert og opparbeidet tosidig parkering langs store deler av strekningen. Utilstrekkelig avstand mellom trikkespor og parkeringsplasser skaper fremkommelighetsproblemer for trikken. Feilparkering langs trikketraseen reduserer fremkommelighet for trikken og gir alt for ofte stans i trikketrafikken. Dette gir betydelige forsinkelser og reduserer fremkommeligheten for trikken i Oslo. Problemet forsterkes vinterstid. Flere av kvartalene preges av asfalt, smale fortau i dårlig stand, lite overvannshåndtering og fravær av grønt. Strekningen trenger både et funksjonelt og estetisk løft.
Det har vært testet ut midlertidig parkeringsforbud i vintermånedene på strekningen mellom Biermanns gate og Torshovgatavintrene 2020, 2021, 2022, 2023 og 2024. Tiltaket har vist seg å ha god effekt, men en permanent endring krever omregulering. Fjerning av parkeringsplasser har gitt positive ringvirkninger for varelevering, mer areal til fotgjengere, grønnstruktur og bedre overvannshåndtering.
Målet for prosjektet:
· Sikre god fremkommelighet på strekningen for gående og kollektivtrafikken.
· Redusere trafikkmengden på strekningen.
· Redusere antall trikkestans og forsinkelser for trikken.
· Gjøre gata tryggere og mer behagelig å gå i.
Hva skjer når?
Bymiljøetaten skal fremme forslag til ny reguleringsplan for området. I arbeidene inngår:
1. Områdeavgrensing, skisseprosjekt
Bestillingen fra byrådet for miljø og samferdsel og innledende analyse har konkretisert forprosjektet til å gjelde Vogts gate- Toftes gate på strekningen Åsengata- Schleppegrells gate, fra veggliv til veggliv. Forprosjektet må tilpasses tilgrensende reguleringsplaner, og en naturlig avgrensning til sidegater og tilgrensende grøntområder. Ivaretakelse og håndtering av varelevering og overvann vil legge føringer for avgrensingen.
2. Medvirkning
Det legges opp til medvirkning ut over det som er lovpålagt i forbindelse med reguleringsplanprosessen.
Beboere, sameier og gårdeiere ble varset om planoppstart i uke 9. 2023.
Det har vært gjennomført et behovsverksted for aktuelle aktører i området, herav Sporveien, Ruter, bydelene Sagene og bydel Grünerløkka, brann- og redningsetaten, renovasjonsetaten, Visit Løkka. Presentasjoner og referat fra prosjektet ligger som vedlegg lengre ned på siden. Bymiljøetaten er også i dialog med LUKS, Byantikvaren, PBE og Vann- og avløpsetaten. Behovene fra de ulike aktørene og innspillene fra verkstedet tas videre i utarbeidelse av ulike konsepter for gata. På denne måten har vi fått informasjon om ulike problemstillinger, dialog om løsninger og behov, og forståelse for valg av løsning som tas med videre i utarbeidelsen av reguleringsplan.
Etter at eksterne aktører og interessenter har gitt sine innspill og behov ønskes det innspill fra det lokale næringslivet og beboere i området. Det vil bli gjennomført medvirkning i forbindelse med offentlig ettersyn.
Bymiljøetaten ønsker å komme i kontakt med flere interessenter i området underveis i planleggingen. Dersom du har viktige innspill til prosjektet ønsker vi at du tar kontakt.
3. Prosjektering og utarbeidelse av tegninger, oppstart vår 2024
4. Reguleringsplanarbeid
Foreløpig fremdrift:
-
Behovsverksted: arrangert i Kongens gate 1, 9. november 2023
-
Oppstartsmøte med Plan- og bygningsetaten: Januar 2024
- Varsel om planoppstart: Februar 2024, publisert og sendt ut i uke 9
- Frist høringsinnspill til varslet planoppstart: 22. mars 2024
-
Forslag til regulering oversendt PBE april 2025
-
PBE kontrollerer om planen er komplett
- Offentlig ettersyn: høst 2025, varighet 6 uker
- Oversendelse av planforslag til politisk behandling: sendes innen en frist på 12 uker. Les mer om behandlingstid for plansaker her.
Alle datoer er tentative.
Tidligst dato for vedtatt plan er høst 2026. Dersom planen vedtas vil det tidligst bli byggestart i 2028. Dersom reguleringsplanen vedtas betyr ikke dette nødvendigvis at prosjektet i sin helhet vil bli bygget, det er også en mulighet for at kun deler av strekningen som vurderes til størst behov går videre til gjennomføring.
Relevante lenker
- Følg saken i Plan- og bygningsetatens saksinnsyn
- "Si din mening" - her kan alle uttale seg til planen