Gateoppgradering – Helgesens gate, Københavngata og Sofienberggata

Oslo kommune er i gang med å bedre tilretteleggingen for syklende og gående i Helgesens gate, øke trafikksikkerheten i Sofienberggata, samt å tilrettelegge for økt byliv og lokal overvannshåndtering i Københavngata.

Hva skal vi gjøre?

Helgesensgate (strekningen fra Tøyenparken til Toftes gate)

Strekningen fra snuplassen ved Tøyenparken til Toftes gate er ca. 1000 meter. Eksisterende løsning mellom Tromsøgata og Monrads gate beholdes, slik at arbeidsområdet blir på ca. 750 meter. Gata er i dag toveisregulert for trafikk, og tilrettelagt for gående med tosidig fortau med varierende fortausbredde.

Helgesens gate er en viktig del av sykkelveinettet for Oslo, og i 2018 ble det derfor gjennomført strakstiltak på de delene hvor det var mulig å tilrettelegge innenfor kantsteinbreddene. Langs store deler av strekningen er det derfor tilrettelagt for sykkel i form av oppmerkede, røde sykkelfelt, med bredde mellom 1,5 og 2 meter, på den ene eller begge sider av gata. Der det ikke er tilrettelagt, må syklister i dag sykle i blandet trafikk.

Ved å enveisregulere Helgesensgate mot vest langs Sofienbergparken, blir det mulig å etablere et sykkelfelt på 2 til 2,2 meter, i tillegg til en breddeutvidelse av fortauet til henholdsvis 3 til 3,5 meter. Øst for Tromsøgata beholdes dagens kjøremønster med toveisregulering, med unntak av kvartalet Monrads gate - Finnmarksgata. I dette kvartalet beholdes dagens kjøremønster med enveisregulering mot vest.

Kvartalet tilrettelegges for sykkel med motstrøms sykkelfelt på ca. 2 meter i østgående retning, og sykling i blandet trafikk mot vest. Mellom Finnmarksgata og Tøyenparken fjernes parkering, og det opparbeides tosidig sykkelfelt.

Antall parkeringsplasser reduseres fra 58 til 0 plasser. Dagens situasjon for HC- parkering vil opprettholdes med 6 plasser, én plass må flyttes til Teglverksgata. Varelevering ved PostNor flyttes til Københavngata.

Sofienberggata (strekningen fra Kirkegårdsgata til Trondheimsveien)

Som følge av enveisregulering i Helgesensgate vil det være nødvendig å endre kjøremønsteret i Sofienberggata, samt mindre trafikksikkerhetstiltak.

Sofienberggata enveisreguleres mot øst og som del av trafikksikkerhetstiltak i Sofienberggata erstatter skråstilt parkering med langsgående parkering og krysningspunkt for gående strammes inn.

Antall parkeringsplasser reduseres fra 79 til ca. 71 plasser som følge av å fjerne skråstilt parkering.

Københavngata (strekningen mellom Helgesens gate og Seilduksgata)

I Københavngata planlegges gateopprusting som skal bidra til bedret overvannshåndtering, økt byliv og forbedret trafikksikkerhet. Dette medfører at skråstilt parkering fjernes, fortauene utvides, krysningspunktene strammes inn, samt det etableres regnbed.

Antall parkeringsplasser reduseres fra 67 til ca. 10 plasser. Det etableres 3 nye lommer for varelevering fordelt i kvartalene.

Trær

Bymiljøetaten vil bevare trærne i området. Det plantes 9 nye trær i Københavngata.

Se nytt kjøremønster her.

Hvor skjer det?

I Helgesens gate på strekningen mellom Tøyenparken og Toftes gate. Samt i Københavngata mellom Seilduksgata og Helgesens gate. Oppgradering av Sofienberggata skjer mellom Kirkegårdsgata og Trondheimsveien.

Les om andre sykkelprosjekter i området her.

Hvorfor gjør vi dette?

Hensikten med å etablere sykkelfelt i Helgesens gate er å bedre fremkommeligheten og trafikksikkerheten for syklende. Helgesens gate er en viktig lenke i Plan for sykkelveinettet for Oslo (Oslo kommune, 2018), for tryggere sykling mellom øst og vest i byen. Tiltakene i gata vil også gi bedre fremkommelighet og trafikksikkerhet for syklister og gående lokalt på Grünerløkka og Sofienberg.

Københavngata fungerer som flomvei ved store nedbørsmengder, men er ikke utformet for dette i dag. Dagens utforming er også lite attraktiv med tanke på ønsket prioritering av gående og levende byrom i sentrum.

Hvorfor sykkeltilrettelegging

Hensikten med et eget areal med rødt dekke og opphøyde sykkelfelt langs veibanen er at disse skal være tilgjengelige, fremkommelige, trafikksikre og attraktive for syklister.

Den aktuelle strekningen inngår i Plan for sykkelveinettet, og er en del av en viktig rute mellom øst og vest i byen. Sykkelfeltet i Helgesens gate vil kobles til eksisterende sykkelanlegg i området, samt mot fremtidig sykkelfelt i Toftes gate.

Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle.

Hensikten med strategien er å bidra til realisering av miljøvennlige transportløsninger, redusere press på byens transportsystem og gatearealer, skape mer byliv og bedre folkehelsen. Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo.

Les mer om Oslo kommunes satsing på sykkel her

Les mer om bakgrunnen for Oslo kommunes satsing på sykkel her

Her finner du oversikt over Oslo kommunes pågående sykkelprosjekter

Hvem er ansvarlig?

Bymiljøetaten er ansvarlig for prosjektet.

Hva skjer når?

Prosjektering: 2023

Anleggsfase: vår 2024 - sommer 2025

Utlysning av konkurranse for entreprenører: 18.01.2024, tilbudsfrist 22.02.2024.

Mer detaljer rundt anleggsfasene vil komme når kontrakt med entreprenør er signert. I anleggsfasen vil det også være en dedikert nabokontakt som naboer kan ta kontakt med ved spørsmål.

Dersom du har spørsmål til anleggsgjennomføringen eller har generelle spørsmål til oppgraderingen av gatene, må du gjerne ta kontakt.

Kontakt oss

Bymiljøetaten

Prosjektleder
Sindre Volden
Mobil
Telefon