Pilotprosjekt - Arbeidsreiser på sykkel

Bymiljøetaten er i gang med et pilotprosjekt for arbeidsplasser i Oslo. Formålet med prosjektet er å finne effektive løsninger som inspirerer flere til å velge sykkelen til jobb.

Om prosjektet

I Oslo skal klima-, miljø- og helsevennlige transportløsninger være førstevalget. Dagens utfordringer gjør at vi må endre måten vi reiser på, og i mindre grad bruke bilen til hverdagslige gjøremål. Studier viser at å sykle til jobben har stor effekt – både når det gjelder arbeidseffektivitet, helse, humør, lavere sykefravær og mindre utskiftning av arbeidskraft.

For å få mer kunnskap om hvordan Oslo kommune kan jobbe mer effektivt med å fremme arbeidsreiser til og fra jobb har Bymiljøetaten valgt å sette i gang et pilotprosjekt. I samarbeid med fire utvalgte virksomheter skal vi teste en rekke sykkelfremmende tiltak, skreddersydd bedriftenes situasjon og behov.

Vi har lagt opp til et løp som starter høsten 2022 og varer ut 2023.

Hvordan har vi gått frem for å velge pilotbedrifter?

Sommeren 2022 offentliggjorde Bymiljøetaten at offentlige og private virksomheter kunne søke om å bli med i pilotprosjektet. Etter en runde med nøye vurdering av alle interessenter valgte vi ut åtte bedrifter som ble tilbudt en reisevaneundersøkelse. Etter at resultatene fra denne undersøkelsen ble klare, inviterte vi fire bedrifter til å delta videre i prosjektet.

Pilotbedriftene ble valgt ut ifra følgende kriterier:

• Antall ansatte: 80-400

• Reisevaner: En viss andel ansatte benytter personbil til og fra jobb

• Motivasjon: Ønske om å endre reisevaner forankret innad i bedriften

• Potensial: Bedriften har gode muligheter for å innføre ulike sykkelfremmende tiltak og løsninger

• Variasjon: Geografisk spredning og variasjon i typer bedrifter

Hvis du har spørsmål om prosjektet eller ønsker ytterligere detaljer kan du sende en e-post til postmottak@bym.oslo.kommune.no og merke henvendelsen med saksnummer 22/31440.