Hva skal vi gjøre?
Bymiljøetaten skal utarbeide konseptvalgutredninger (KVU) for Slemdalskrysset og for Slemdalsveien mellom Slemdal og Frøen. Hensikten med utredningene er å koordinere pågående og fremtidige prosjekter i området – samt å legge overordnede føringer for fremtidig trafikkløsning og utvikling.
Arbeidet med konseptvalgutredning for Slemdalskrysset skal koordineres med Plan- og bygningsetatens pågående arbeid med områderegulering for Slemdal, der avklaringer om Slemdalskrysset er sentralt for utviklingen av området. Plan- og bygningsetaten har gjort en innledende mulighetsstudie for krysset, inkludert en trafikkanalyse.
Hva skjer når?
Konseptvalgutredningene gjennomføres parallelt med at Plan- og bygningsetaten utarbeider områdereguleringen for Slemdal i 2019/2020, men skal ferdigstilles før det gjøres et vedtak i reguleringssaken.
Hvorfor skal vi gjøre det?
Slemdalskrysset er en barriere for god byutvikling i området og dagens kryssløsning skaper mange trafikkfarlige situasjoner. Kryssing av planovergang i Slemdalsveien er uoversiktlig – spesielt for fotgjengere og syklister.
Tiltak i Slemdalskrysset er tenkt å dekke følgende behov:
- Redusere ulykkesrisiko og øke opplevd trygghet, hensynta trafikksikkerhet for skolebarn
- Øke fremkommelighet og tilgjengelighet for gående, syklende og kollektivtrafikk gjennom krysset
- Legge til rette for byutvikling og trygge og gode byrom i bydelen
Slemdalsveien har mangelfull tilrettelegging for fotgjengere og syklister på strekningen mellom Frøen og Slemdal. Strekningen inngår i fremtidig sykkelveinett i Plan for sykkelveinettet i Oslo, som ble vedtatt av Oslo bystyre 23. mai 2018.
Hvem er ansvarlig?
Bymiljøetaten er ansvarlig for de to utredningene. Konseptvalgutredning for Slemdalskrysset er på oppdrag fra Byrådsavdeling for miljø- og samferdsel i Oslo kommune og utredningen Slemdalsveien er på eget initiativ fra etaten.
Bymiljøetaten arbeider tett sammen med Plan- og bygningsetaten, Ruter og Sporveien for å sikre at konseptene som utarbeides i best mulig grad er tilpasset øvrige planer for Slemdal og Holmenkollbanen.