Sinsenveien – tilrettelegging for syklende og gående

Bymiljøetaten skal gjøre det tryggere og mer attraktivt å gå og sykle i Sinsenveien.

Hva innebærer tiltaket?

I 2022 ble det etablert ensidig sykkelfelt i Sinsenveien på høyre side fra krysset Konghellegata/Sinsenveien opp til krysset Sinsenveien/Hasleveien. På grunn av pågående planer i kryssområdet Konghellegata/Sinsenveien ble det besluttet å vente med ytterligere fysiske løsninger, og krysset ble midlertidig strammet opp ved bruk av oppmerking i bakken.

Ytterligere tiltak innebærer å finne en varig løsning for krysset Sinsenveien/Konghellegata og videreføre sykkelfelt fra Trondheimsveien frem til krysset. Fortau oppgraderes der det er behov.

Når gjennomfører vi tiltaket?

Tidspunkt for gjennomføring av ytterligere tiltak blir tidligst høsten 2024.

Hvor skal det gjøres?

Tiltaket omfatter Sinsenveien fra krysset Konghellegata/Sinsenveien til krysset Sinsenveien/Hasleveien. Ytterligere tiltak vurderes i krysset Konghellegata/Sinsenveien og i Konghellegata og Sinsenveien ned mot Trondheimsveien.

Ytterligere tiltak i området

Vi ønsker å se på flere muligheter for tilrettelegging for syklister som skal krysse Trondheimsveien. Beboere i området er invitert til en medvirkningsprosess for å se på mulige løsninger.

Alternativ 1: Etablere sykkelfelt og oppgradere fortau i Konghellegata.
Alternativ 2: Etablere sykkelfelt og oppgradere fortau i Sinsenveien ned
mot Trondheimsveien.

Vi ønsker også innspill på en mulig innstramming av krysset Sinsenveien/Konghellegata for å etablere bredere fortau og en lokal møteplass. Dette vil redusere avstanden for de som skal krysse gata, og også bidra til å senke hastigheten på biltrafikken. Dette tiltaket vil imidlertid ikke gjennomføres før tidligst i 2024, fordi det krever mer planlegging før det kan settes i gang.

Hvorfor gjør vi dette?

Krysset Sinsenveien x Konghellegata er stort og gir lange krysningsavstander for fotgjengere. En reduksjon av kryssarealet vil bedre forholdene for gående og senke hastighet på trafikanter i veibanen. Innstramming av krysset vil gi bredere fortau og mulighet for etablering av lokal møteplass. Hensikten med å etablere sykkelfelt i Sinsenveien er å bedre fremkommeligheten og trafikksikkerheten for syklende, samt redusere omfanget av sykling på fortauet, og dermed bedre forholdene for gående.

Den aktuelle strekningen inngår i Plan for sykkelveinettet og kobler sammen Hasle/Løren og fremtidig tilrettelegging mot Aker sykehus med Torshov/Grünerløkka/sentrum.

Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle.

Hensikten med strategien er å bidra til realisering av miljøvennlige transportløsninger, redusere press på byens transportsystem og gatearealer, skape mer byliv og bedre folkehelsen. Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo.

Les mer om Oslo kommunes satsing på sykkel her
Les mer om bakgrunnen for Oslo kommunes satsing på sykkel her
Her finner du oversikt over Oslo kommunes pågående sykkelprosjekter

Kontakt oss

Bymiljøetaten

Telefon