Østre parkdrag - Barnas naturpark

Østre parkdrag på Ensjø skal fremstå som et grønt og frodig parkdrag med naturpreg og undervegetasjon.

Hva skal vi gjøre?

Parkdraget skal opparbeides i to deler.

Første del, som vi kom i gang med i november, gjelder området mellom Malerhaugveien, Gladengveien og Stålverksveien på Ensjø (se kart nedenfor)

Kartet viser prosjektets første fase
Kartet viser hele prosjektets første fase. Bilde: Oslo kommune/Bymiljøetaten

I del to av prosjektet vil den resterende delen av Østre parkdrag, fra Malerhaugveien 14-18 til Ensjøveien opparbeides med gjennomgående turvei. I tillegg vil den resterende delen av Petersborgaksen ferdigstilles og Lillebergbekken gjenåpnes frem til Gladengveien, der den slutter seg til Hovinbekken. Både gjenåpningen av Lillebergbekken og Hovinbekken inngår i en større satsing Oslo kommune har for å gjenåpne flest mulig av Oslos lukkede bekke- og elvestrekninger. Oppstart for del to er avhengig av at en privat eiendomsutvikler gjennomfører en eiendomsprosjekt og er således utenfor kommunens kontroll.

I prosjektets første del skal vi etablere:

  • Asfaltert turvei med belysning og møblering
  • Grussti som binder turveiene sammen (grusstien vil ha midlertidig belysning)
  • I deler av Petersborgaksen vil det etableres granittdekke, bekkekanal med belysning og møblering, samt en liten dam
    Området kalt Petersborgaksen får granittdekke, bekkekanal med belysning og møblering, samt en liten dam
    Langs Gladengveien 5-7 ligger området som kalles Petersborgaksen. Her kommer kanskje prosjektets største inngripen, med granittdekke, bekkekanal med belysning og møblering, samt en liten dam. Bilde: Oslo kommune/Bymiljøetaten
  • Overvannsrenne med regnbed og flomskål langs turveien fra Malerhaugveien til Petersborgaksen
  • Områder med gressbakker og engarealer
  • Pergola i «Biblioteksparken»
  • Flere landskapsrom i Barnas naturpark (se beskrivelse under)
  • Gjenåpning av Lillebergbekken (se beskrivelse under)
  • Oppgradering av vann- og avløpskummer, samt ledninger i Stålverksveien (utføres for Vann- og avløpsetaten)

Se tegning av prosjektområdet

Barnas naturpark

Konseptet for parkdraget er Barnas naturpark, der målet er å gi barn og unge en naturopplevelse i nærmiljøet. Parkdraget skal være et sted i lokalsamfunnet der man kan oppleve flora og fauna, og et sted der barna får et sted å oppleve og lære om natur i byen.

Flere ulike landskapsrom skal utgjøre Barnas naturpark; Fuglesletta, Billebolet, Nøtteliten, Bolla pinnsvin, Andedammen, Vannløperen, Bålplassen og Steinrøysa. Her vil det blant annet være hotell for pinnsvin, ekorn, fugler og insekter, skulpturer, og muligheter for å brenne bål, leke og fange rumpetroll.

Gjenåpning av Lillebergbekken

Lillebergbekken har sitt utspring fra Hovindammen i nord og er sidebekk til Hovinbekken. Bekken renner i dagen fra Hovindammen sørover til Grenseveien. Fra Grenseveien og videre sørover har bekken ligget i rør siden 1960-tallet på grunn av industriutbyggingen. I 2020 ble bekken gjenåpnet mellom Grenseveien og Stålverksveien, i det som kalles Østre bekkedrag.

Østre bekkedrag
I Østre bekkedrag, på nordsiden av Stålverksveien, er Lillebergbekken løftet opp i dagen.

Gjenåpningen av Lillebergbekken fortsetter videre sørover i del to av prosjektet Østre parkdrag. I denne fasen gjenåpnes bekken på strekningen mellom Stålverksveien og Teglverkskroken. Bekken utformes med terskler som gir små vannfall.

Hva skjer når?

Mandag 2. desember ble alle fasene i anleggsområdet gjerdet inn. Da stengte gjennomfartsmuligheten mellom Gladengveien og Malerhaugveien. Gående må nå benytte rødmerket sti (på kartet) fra Malerhaugveien til Ensjøveien. Alternativt benyttes Stålverksveien til Gladengveien. Vi beklager ulempene dette medfører, men av sikkerhetsgrunner kan vi ikke ha uvedkommende inn på anleggsområdet.

Mandag 2. desember blir anleggsområdet stengt for gjennomgang
Hele anlegget er nå gjerdet inn. Fra mandag 2. desember stenger gangstien mellom Malerhaugveien og Gladengveien. Gående kan benytte den rødmerkede stien langs Malerhaugveien 14-18 og videre ned mot Ensjøveien. Alternativt langs Stålverksveien til Gladengveien.

Prosjektet er av praktiske årsaker delt opp i seks faser. 14. oktober startet entreprenør opp i fase to, mot Stålverksveien. Basert på befaringen er det gjort en endelig beslutning på hvilke trær som skal fjernes, flyttes og bevares. Se punktet lenger ned på siden om bevaring av trær. Prosjektets brakkerigg er satt opp i Petersborgaksen, mellom Gladengveien 5 -7.
Brakkeriggen står mellom Gladengeveien 7 og 9
Prosjektets brakkerigg er plassert i Petersborgaksen, ut mot Gladengveien.

Grunnet sykdom hos entreprenør ligger fremdriften bak planene. For å ta igjen det tapte har har entreprenør valgt å øke bemanningen, som innebærer at det vil bli anleggsviksomhet parallelt i fase 2 og 3.

Faseinndeling i prosjktet
Prosjektet er delt i 6 faser. Ved henvisning til fremdrift i løpet av prosjektet er det disse fasene det vises til.

Anleggsstart i fase to, ved Stålverksveien, mandag 14. oktober. Entreprenør har gjerdet inn det første kvartalet som er prosjektets fase 2.

Førte anleggsfase blir mot Stålverksveien
Anleggsstart blir fra Stålverksveien og videre langs med Gladengveien 15 c og d.

Anleggsområdet vil gå tett innpå boliger, næringsbygg og barnehage, og entreprenør legger opp til god dialog med naboene.

Hovinbekken skal ledes under Stålverksveien og ned langs Gladengveien 15
Prosjektets nordligste del, mot Stålverksveien og Østre bekkedrag, skal Hovinbekken ledes under Stålverksveien og videre langs Gladenveien 15. Her skal det også anlegges asfaltert turvei. Bilde: Oslo kommune/Bymiljøetaten

På baksiden av Malerhaugveien 20
På baksiden av Malerhaugveien 20 er det i dag en steinfylling. Bilde: Oslo kommune/Bymiljøetaten

Hvor skjer det?

Østre parkdrag skal etableres i området mellom Malerhaugveien, Gladengveien og Stålverksveien på Ensjø.

Ulemper i anleggsperioden

Prosjektet vil i hovedsak medføre vanlig anleggsstøy. I enkelte perioder kan det bli behov for å utføre arbeid som medfører mer støy og det må påregens periodevis støvplager. Målsettingen er alltid å informere alle berørte i forkant.

Det vil være nødvendig å stenge Stålverksveien helt/delvis i en periode i forbindelse med oppgraderingen av vann-/avløpskummer og ledninger. Berørte vil informeres i forkant og alternative kjøreruter vil være skiltet i området. Adkomsten til eiendommene i Stålverksveien vil være tilgjengelig i hele anleggsperioden.

Vi beklager ulempene anleggsvirksomheten medfører.

Trærne i anleggsområdet

Prosjektet har høye ambisjoner for natur og økologiske verdier. Den lokale naturen er av de viktige kvalitetene på stedet, og vi har ønske om å styrke dette. Målsettingen er å bevare Edelløvskogen og store trær. Nye trær plantes der det mangler vegetasjon. Området er tenkt å skulle bli et sted for ro, men også for lek og opplevelse. Deler av parkdraget skal være skyggefulle mens andre deler skal være åpne og solrike.
Siden området har stått ubrukt så lenge, har en del uønskede arter fått etablere seg. Blant annet en uønsket poppeltrerekke, som delvis kuttet ned av tilgrensende borettslag. Det er også utført registreringer av russekål og andre uønskede arter i området. En rekke bartrær vil også bli hugget. I anleggsperioden skal terrenget rundt trærne behandles med varsomhet og noen trær vil bli fjernet grunnet dårlig kronestruktur, eller for å gi plass til andre trær. I forbindelse med anbudsbeskrivelsen har en arborist (trespesialist) utført registering av trær, og utarbeidet en rapport med vurdering av trærne.
Prosjektet har tenkt å styrke de økologiske verdiene ved å blant annet bygge fuglekasser, insekthotell og å plante inn 90 trær og flytte 10 verdifulle småtrær, som fuglekirsebær og alm. Der det skal felles trær, skal stamme og rot utnyttes som habitat for innsekter og sopp. Det er også et område på 900 kvadratmeter som ikke skal berøres og som får stå i fred.

Hvorfor gjør vi dette?

Oslo vokser raskt. For å imøtekomme befolkningsveksten er det anslått et behov for rundt 100 000 nye boliger fram mot år 2030. Ensjø har en svært sentral beliggenhet i byen og egner seg godt for transformasjon fra tidligere bil- og lagerbaserte virksomhet, til et moderne bolig- og næringsområde.

Bibliotekparken, mellom Malerhaugveien 18 og 20, er i dag en parkeringsplass. Her blir det park og gangvei.
Prosjektets sørligste del, mellom Malerhaugveien 18 og 20, kalles biblioteksparken. I dag benyttes området til parkering. Når det anlegges parkanlegg og gangvei vil muligheten for parkering forsvinne. Bilde: Oslo kommune/Bymiljøetaten

Prosjektet bidrar til denne transformasjonen gjennom å skape attraktive og trygge byrom for nabolagets og bydelens innbyggere, i tillegg til bedre fremkommelighet for gående og syklende.

Relevante lenker

Hvem er ansvarlig?

Bymiljøetaten er tiltakshaver.

Norconsult er ansvarlig for prosjektering.

Vann- og avløpsetaten er ansvarlig for oppgradering av vann- og avløpskummer, samt ledninger i Stålverksveien.

Entreprenør er SL Stenlegging AS

Kontakt oss

Bymiljøetaten

Prosjektleder Aasulv Bygland
Merk e-posten med "Østre parkdrag"

Vann- og avløpsetaten

Prosjektleder David Holand
Merk mail "Østre parkdrag"